Acest departament analizează cum neregulile în raportarea SAF-T (cum ar fi erorile sau întârzierile) pot crește riscul ca firma să fie considerată "cu probleme" de către ANAF și propune soluții pentru a evita aceste riscuri.
Declarația 406 aferentă lunii iulie 2025, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii august 2025, conform legislației în vigoare, dar, fiind vorba de o duminică, termenul se amână pentru 1 septembrie 2025. De notat că termenul vizează în mod direct și contribuabilii mici, nu doar contribuabilii mari și mijlocii. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de cum să identifice, să evalueze și să gestioneze riscurile legate de implementarea inteligenței artificiale, pentru a proteja compania de pierderi financiare sau probleme de reputație.
Majoritatea managerilor știu să folosească ChatGPT, dar puțini înțeleg cum funcționează un algoritm de recrutare, cum se automatizează facturarea sau cum se optimizează un proces de vânzări folosind inteligența artificială. Înțelegerea deosebirii dintre a folosi o unealtă AI și a înțelege tehnologia din spatele proceselor de business poate face diferența între o implementare reușită și una care creează probleme costisitoare. Cursul online "Management în era AI" te învață să înțelegi nu doar ce faci, ci de ce și cum funcționează fiecare tehnologie, în contextul real al companiei. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de operațiunile online, clarificând cine este responsabil în cazul unor probleme cu clienții sau produsele, pentru a proteja compania de eventuale pierderi sau probleme de reputație.
Compania care deține un marketplace ce facilitează vânzările între comercianți și clienți nu poate fi considerată responsabilă de conduita pe care o au acei comercianți. Așa a stabilit recent, printr-o decizie definitivă, Tribunalul București, potrivit unui comunicat remis redacției noastre. Citește articolul
Pentru a identifica și evalua riscurile financiare și operaționale legate de plata pensiilor private, asigurând că firma are mecanisme de control adecvate.
Pe agenda ședinței de astăzi a Guvernului este inclus proiectul de lege privind reglementarea plății pensiilor private în România. Documentul completează cadrul legislativ existent, care viza doar faza de acumulare, și propune introducerea unor mecanisme clare pentru transformarea activelor personale ale participanților în venituri lunare la pensionare. Inițiativa legislativă este legată și de angajamentele asumate de România în procesul de aderare la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), precum și de presiunile demografice anticipate în următorul deceniu. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare și operaționale care apar din noile reguli fiscale, pentru a preveni costuri suplimentare și probleme.
La doar câteva zile după oficializarea primului pachet de măsuri fiscal-bugetare din reforma dorită de Guvernul Bolojan, al doilea pachet de măsuri a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Acesta conține o serie de măsuri, inclusiv fiscale, pentru creșterea veniturilor la bugetele autorităților locale, dar și măsuri pentru eficientizarea activității în administrația publică. Citește articolul
Articolul subliniază riscuri importante, cum ar fi plecarea personalului calificat și posibilele sancțiuni din partea Uniunii Europene dacă nu sunt respectate angajamentele financiare. Acest departament monitorizează și gestionează astfel de riscuri pentru companie.
În condițiile în care Legea 141/2025, care conține o serie de măsuri fiscal-bugetare, prevede că, începând din august, stimulentele destinate angajaților Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) ce gestionează programe europene se acordă în limita a 30% din salariul de bază, ministerul stabilește acum, printr-un proiect de HG pus recent în dezbatere, că pentru evaluarea activității acestor angajați se va ține cont de nivelul de realizare a criteriilor de performanță în 2024. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul explică cum datele financiare raportate sunt folosite de autorități pentru a identifica riscuri economice și cum o firmă poate reduce propriul risc prin raportări corecte și complete.
În plin sezon de modificări legislative din partea Ministerului Finanțelor (MF), reglementarea sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2025 s-a lăsat așteptată. Dacă anul trecut aveam reglementarea legală a sistemului de raportare la 30 iunie încă din 18 iulie, anul acesta cadrul legal pentru această raportare (Ordinul MF nr. 1.194/2025) a fost publicat în Monitorul Oficial abia în 5 august, iar formatele prin intermediul cărora se poate face raportarea au apărut pe website-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe 6 august. Citește articolul
Oferă o perspectivă asupra tipurilor de fraudă fiscală (carusel, firme-fantomă) și a măsurilor de control, ajutând la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și operaționale.
Chiar dacă discuțiile despre eficientizarea colectării TVA la bugetul de stat au fost acoperite de primul pachet oficial de măsuri fiscal-bugetare al Guvernului, problema rămâne mai departe. Așadar, ce soluții există? Conform unui specialist de la PwC România consultat de redacția noastră, autoritățile sunt pe drumul cel bun, dar mai au pași importanți de făcut. Citește articolul
Schimbările fiscale și impactul lor asupra pieței imobiliare (reducerea cererii, instabilitate) pot genera riscuri financiare și operaționale pentru companie, iar acest departament le analizează și le gestionează.
Dincolo de efectul previzibil al majorării prețurilor la locuințele noi, există voci din spațiul public care atrag atenția că creșterile de TVA ar putea veni și cu alte efecte neplăcute. Pe scurt, putem asista la un efect de bumerang care să reducă, pe termen lung, încasările la bugetul de stat. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sistemul Reges-Online permite urmărirea accesului și a delegărilor, oferind control și transparență pentru a identifica riscurile de securitate și pentru a menține un audit clar al acțiunilor în sistem.
În sistemul Reges-Online, există un mecanism de delegare a accesului care permite diferitelor entități și persoane, fie din cadrul societății, fie din afara ei, să acceseze registrele unei societăți și să opereze în acestea. Citește articolul