avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 917 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Studiu: Tarifele vamale au efecte semnificative asupra multinaționalelor. Ca răspuns, 30% iau în calcul majorarea prețurilor, iar 16% - mutarea producției sau exportul în altă țară

Articolul subliniază incertitudinea și schimbările rapide în legile fiscale, precum și riscurile legate de impozite sau potențiale sedii permanente. Acest departament este responsabil cu identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor care pot afecta compania.

Deloitte România în Taxe și impozite
13 August 2025 | 385 | Timp de citire: 3 min.

O treime dintre companiile multinaționale (34%) susțin că introducerea unor tarife comerciale suplimentare sau a unor bariere netarifare ar avea un impact semnificativ asupra activității lor, în timp ce 57% afirmă că impactul ar fi unul moderat, iar pentru a atenua efectele unor astfel de măsuri, aproape 30% ar majora prețurile, iar 16% ar lua în calcul relocarea producției în altă țară sau exportul pe alte piețe, se arată în Deloitte 2025 Global Tax Policy Survey. Conform studiului, monitorizarea tarifelor și a reacțiilor pe care le generează reprezintă una dintre caracteristicile-cheie ale politicii fiscale globale în 2025, dat fiind că acestea ar putea să înlocuiască anumite politici fiscale naționale, în circumscripții aflate în căutarea unor avantaje competitive pe plan global. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Studiu: Ritmul adoptării AI depășește implementarea mecanismelor de guvernanță, iar nivelul de conștientizare a riscurilor în rândul executivilor e redus

Ei sunt interesați să identifice, să evalueze și să gestioneze riscurile pe care le aduce folosirea inteligenței artificiale în companie, pentru a preveni problemele.

EY Romania în Aspecte juridice
13 August 2025 | 266 | Timp de citire: 3 min.

EY a publicat studiul Responsible AI Pulse, care a relevat un decalaj semnificativ între încrederea conducătorilor executivi din companii cu privire la sistemele lor de inteligență artificială și nivelul actual al măsurilor de guvernanță implementate. 72% dintre liderii executivi sondați au declarat că organizațiile lor au „integrat și implementat la scară largă inteligența artificială” în majoritatea inițiativelor sau în toate, iar aproape toți (99%) sunt cel puțin pe cale de a face acest lucru, însă doar o treime dintre companii dispun de protocoale adecvate pentru a respecta toate aspectele cadrului EY pentru utilizarea adecvată a inteligenței artificiale. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Date pe înțelesul tuturor

Paturi libere, decizii grele: între cifre, realitate și birocratizarea închiderii spitalelor

Articolul identifică riscurile legate de ineficiența utilizării resurselor în spitale, cum ar fi costurile mari și lipsa de personal, și dificultățile în a face schimbări, fiind esențial pentru identificarea și gestionarea riscurilor operaționale.

Radu Stochița în Salarizare, taxare & relația cu statul
Cercetător,
13 August 2025 | 764 | Timp de citire: 5 min.

În medie, la stat 50% dintre paturile de spital pentru pacienți cronici sunt ocupate, în timp ce procentul este de doar 28% la privat. Procentul se ridică în rândul pacienților cu boli acute (de durată mai mică), unde procentul ajunge la 74% la stat și la 86% la privat. Statul tratează 95% dintre cazurile de acuți, în timp ce privatului îi revin doar 5%. Citește articolul

ACCES PREMIUM

MAP: Cinci modificări importante la procedura amiabilă de evitare a dublei impuneri

Articolul este important pentru a înțelege cum se pot reduce riscurile financiare semnificative legate de impozitarea internațională și cum pot fi soluționate disputele fiscale, protejând astfel compania de posibile probleme și costuri suplimentare.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 August 2025 | 2939 | Timp de citire: 3 min.

Regulile procedurii amiabile (MAP) pentru evitarea dublei impuneri au fost modificate semnificativ de curând și, potrivit specialiștilor de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax, noutățile aduc îmbunătățiri importante pentru contribuabili. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nivelul studiilor în Reges-Online: ale postului sau ale salariatului? Litera legii, aparent ignorată

Articolul semnalează discrepanțe între lege și sistemul informatic, precum și riscul de amenzi, aspecte care reprezintă riscuri de conformitate și operaționale ce trebuie identificate și gestionate pentru a proteja compania.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
13 August 2025 | 10181 | Timp de citire: 3 min.

Nivelul studiilor care trebuie introdus în Reges-Online, una dintre noutățile aduse de sistem, se referă la cerințele funcției sau postului - nu la studiile ocupantului acelui post. Cum rămâne însă cu ce scrie în Codul muncii? Citește articolul

ACCES GRATUIT
Conflict deschis între prosumatori și ANRE pe tema plății energiei excedentare

Prosumatorii cer ANRE eliminarea regulii de plată la 24 de luni, acuzând favorizarea furnizorilor

Acest departament identifică și evaluează riscurile care pot afecta compania, cum ar fi cele financiare cauzate de întârzieri de plată forțate sau cele legate de incertitudinea reglementărilor din domeniul energiei, care pot afecta stabilitatea și planificarea afacerii.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 August 2025 | 4 | 22096 | Timp de citire: 3 min.

Disensiunile dintre reprezentanții prosumatorilor și organismul de reglementare în domeniul energiei par a se adânci, după ce Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) și Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) au prezentat două puncte de vedere total divergente în ceea ce privește modul în care sunt aplicate regulile de comercializare a energiei electrice produse din surse regenerabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raport anual: ANSPDCP a aplicat mai multe amenzi în 2024, însă valoarea totală a sancțiunilor a scăzut față de 2023

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania. Amenzile, avertismentele și măsurile corective aplicate de ANSPDCP, precum și tipurile de plângeri și probleme identificate, sunt semnale clare de risc care trebuie luate în considerare pentru a îmbunătăți controalele interne și a preveni viitoare probleme.

Cristina Iacob în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
12 August 2025 | 804 | Timp de citire: 2 min.

În 2024, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a primit peste 5.300 de plângeri, sesizări și notificări privind incidente de securitate, în urma cărora a desfășurat aproape 500 de investigații și a aplicat amenzi de peste 1,85 milioane de lei. Cele mai multe reclamații au vizat încălcarea drepturilor persoanelor vizate, dezvăluirea datelor în spațiul public sau online și prelucrarea neautorizată a imaginilor prin sisteme de supraveghere video. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză TVA la locuințele noi: Dispar disputele cu ANAF legate de aplicabilitatea cotei reduse. Dar încă nu total, ci treptat, până în 2031

Acest departament identifică riscurile financiare și legale pentru companie, inclusiv pe cele legate de TVA-ul la locuințe, pentru a găsi soluții și a preveni pierderile neașteptate.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 August 2025 | 6509 | Timp de citire: 3 min.

Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trecem în Reges-Online în cazul angajaților mobili și alte clarificări privind locul muncii

Este interesat să identifice și să minimizeze riscurile legate de nerespectarea legislației muncii, cum ar fi declarațiile incorecte sau incomplete în Reges-Online, care pot atrage sancțiuni pentru companie.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
12 August 2025 | 9427 | Timp de citire: 3 min.

Conceptul de „loc al muncii” este un element esențial în cadrul contractului individual de muncă (CIM), cu implicații semnificative atât din punct de vedere juridic, cât și practic. Acesta definește nu doar spațiul geografic unde angajatul își desfășoară activitatea, dar și secția, serviciul sau departamentul în care este integrat. În peisajul relațiilor de muncă, acest aspect devine tot mai important odată cu introducerea noului sistem Reges-Online, care va înlocui definitiv Revisal de la 1 octombrie anul acesta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

APA cu aplicabilitate în trecut: Este o modificare binevenită care va reduce riscurile fiscale pentru perioade anterioare, spun specialiștii

Acest departament analizează cum pot fi evitate riscurile financiare și fiscale pentru companie, iar noile reguli despre acordurile de preț în avans ajută la reducerea incertitudinilor legate de controalele fiscale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 August 2025 | 1218 | Timp de citire: 4 min.

Extinderea aplicabilității acordurilor de prețuri în avans (APA) și pentru perioade din trecut, nu doar pentru perioade din viitor, este binevenită pentru contribuabili, care pot evita, astfel, riscurile fiscale pentru tranzacțiile pentru care obțin asemenea acorduri. Așa văd lucrurile specialiștii în prețuri de transfer, atunci când vine vorba de modificările operate recent de Guvern. Citește articolul