Articolul subliniază incertitudinea și schimbările rapide în legile fiscale, precum și riscurile legate de impozite sau potențiale sedii permanente. Acest departament este responsabil cu identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor care pot afecta compania.
O treime dintre companiile multinaționale (34%) susțin că introducerea unor tarife comerciale suplimentare sau a unor bariere netarifare ar avea un impact semnificativ asupra activității lor, în timp ce 57% afirmă că impactul ar fi unul moderat, iar pentru a atenua efectele unor astfel de măsuri, aproape 30% ar majora prețurile, iar 16% ar lua în calcul relocarea producției în altă țară sau exportul pe alte piețe, se arată în Deloitte 2025 Global Tax Policy Survey. Conform studiului, monitorizarea tarifelor și a reacțiilor pe care le generează reprezintă una dintre caracteristicile-cheie ale politicii fiscale globale în 2025, dat fiind că acestea ar putea să înlocuiască anumite politici fiscale naționale, în circumscripții aflate în căutarea unor avantaje competitive pe plan global. Citește articolul
Ei sunt interesați să identifice, să evalueze și să gestioneze riscurile pe care le aduce folosirea inteligenței artificiale în companie, pentru a preveni problemele.
EY a publicat studiul Responsible AI Pulse, care a relevat un decalaj semnificativ între încrederea conducătorilor executivi din companii cu privire la sistemele lor de inteligență artificială și nivelul actual al măsurilor de guvernanță implementate. 72% dintre liderii executivi sondați au declarat că organizațiile lor au „integrat și implementat la scară largă inteligența artificială” în majoritatea inițiativelor sau în toate, iar aproape toți (99%) sunt cel puțin pe cale de a face acest lucru, însă doar o treime dintre companii dispun de protocoale adecvate pentru a respecta toate aspectele cadrului EY pentru utilizarea adecvată a inteligenței artificiale. Citește articolul
Articolul identifică riscurile legate de ineficiența utilizării resurselor în spitale, cum ar fi costurile mari și lipsa de personal, și dificultățile în a face schimbări, fiind esențial pentru identificarea și gestionarea riscurilor operaționale.
În medie, la stat 50% dintre paturile de spital pentru pacienți cronici sunt ocupate, în timp ce procentul este de doar 28% la privat. Procentul se ridică în rândul pacienților cu boli acute (de durată mai mică), unde procentul ajunge la 74% la stat și la 86% la privat. Statul tratează 95% dintre cazurile de acuți, în timp ce privatului îi revin doar 5%. Citește articolul
Articolul este important pentru a înțelege cum se pot reduce riscurile financiare semnificative legate de impozitarea internațională și cum pot fi soluționate disputele fiscale, protejând astfel compania de posibile probleme și costuri suplimentare.
Regulile procedurii amiabile (MAP) pentru evitarea dublei impuneri au fost modificate semnificativ de curând și, potrivit specialiștilor de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax, noutățile aduc îmbunătățiri importante pentru contribuabili. Citește articolul
Articolul semnalează discrepanțe între lege și sistemul informatic, precum și riscul de amenzi, aspecte care reprezintă riscuri de conformitate și operaționale ce trebuie identificate și gestionate pentru a proteja compania.
Nivelul studiilor care trebuie introdus în Reges-Online, una dintre noutățile aduse de sistem, se referă la cerințele funcției sau postului - nu la studiile ocupantului acelui post. Cum rămâne însă cu ce scrie în Codul muncii? Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile care pot afecta compania, cum ar fi cele financiare cauzate de întârzieri de plată forțate sau cele legate de incertitudinea reglementărilor din domeniul energiei, care pot afecta stabilitatea și planificarea afacerii.
Disensiunile dintre reprezentanții prosumatorilor și organismul de reglementare în domeniul energiei par a se adânci, după ce Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) și Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) au prezentat două puncte de vedere total divergente în ceea ce privește modul în care sunt aplicate regulile de comercializare a energiei electrice produse din surse regenerabile. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania. Amenzile, avertismentele și măsurile corective aplicate de ANSPDCP, precum și tipurile de plângeri și probleme identificate, sunt semnale clare de risc care trebuie luate în considerare pentru a îmbunătăți controalele interne și a preveni viitoare probleme.
În 2024, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a primit peste 5.300 de plângeri, sesizări și notificări privind incidente de securitate, în urma cărora a desfășurat aproape 500 de investigații și a aplicat amenzi de peste 1,85 milioane de lei. Cele mai multe reclamații au vizat încălcarea drepturilor persoanelor vizate, dezvăluirea datelor în spațiul public sau online și prelucrarea neautorizată a imaginilor prin sisteme de supraveghere video. Citește articolul
Acest departament identifică riscurile financiare și legale pentru companie, inclusiv pe cele legate de TVA-ul la locuințe, pentru a găsi soluții și a preveni pierderile neașteptate.
Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul
Este interesat să identifice și să minimizeze riscurile legate de nerespectarea legislației muncii, cum ar fi declarațiile incorecte sau incomplete în Reges-Online, care pot atrage sancțiuni pentru companie.
Conceptul de „loc al muncii” este un element esențial în cadrul contractului individual de muncă (CIM), cu implicații semnificative atât din punct de vedere juridic, cât și practic. Acesta definește nu doar spațiul geografic unde angajatul își desfășoară activitatea, dar și secția, serviciul sau departamentul în care este integrat. În peisajul relațiilor de muncă, acest aspect devine tot mai important odată cu introducerea noului sistem Reges-Online, care va înlocui definitiv Revisal de la 1 octombrie anul acesta. Citește articolul
Acest departament analizează cum pot fi evitate riscurile financiare și fiscale pentru companie, iar noile reguli despre acordurile de preț în avans ajută la reducerea incertitudinilor legate de controalele fiscale.
Extinderea aplicabilității acordurilor de prețuri în avans (APA) și pentru perioade din trecut, nu doar pentru perioade din viitor, este binevenită pentru contribuabili, care pot evita, astfel, riscurile fiscale pentru tranzacțiile pentru care obțin asemenea acorduri. Așa văd lucrurile specialiștii în prețuri de transfer, atunci când vine vorba de modificările operate recent de Guvern. Citește articolul