Departamentul este responsabil de identificarea riscurilor financiare și operaționale (cum ar fi plățile incorecte) și de implementarea controalelor interne pentru a asigura că banii sunt cheltuiți corect și conform regulilor.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a stabilit, printr-un ordin publicat chiar azi în Monitorul Oficial, introducerea unor norme metodologice pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai propriilor angajați. Concret, documentul stabilește atât mecanismul de evaluare ori testare a vederii angajaților MAI, cât și modul exact în care aceștia pot cere decontarea ochelarilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare și operaționale care apar din aceste modificări legislative (cum ar fi imposibilitatea de a finaliza proiecte sau impactul asupra stabilității economice), pentru a identifica noi riscuri și a adapta strategiile de gestionare a acestora.
Guvernul a avut astăzi pe ordinea de zi, în primă lectură, o ordonanță de urgență privind instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investițiilor finanțate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) și din fonduri publice naționale. Scopul pe termen scurt al măsurilor din acest proiect de OUG e temperarea riscului fiscal și ajustarea portofoliului de proiecte (păstrarea celor cu șanse reale de finalizare), inclusiv prin înghețarea temporară a unor angajamente, până la clarificarea cu Comisia Europeană (CE) a PNRR reconfigurat. Ministrul investițiilor a spus că s-a constatat o „supracontractare” semnificativă: pe un PNRR care avea o valoare totală de 28,5 miliarde de euro s-au pus contracte de finanțare de 47,4 miliarde de euro, ceea ce a condus la o fragmentare a resurselor, nepermițând finalizarea multor proiecte. Citește articolul
Concurența neloială și deturnarea clientelei sunt riscuri majore pentru afacere, putând duce la pierderi financiare și de reputație. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.
Foștii angajați care pleacă din firmă și care fac concurență neloială companiei la care au lucrat pot fi sancționați contravențional. Conform cadrului legal în vigoare, în cazul angajaților care au părăsit compania și își deschid firmă proprie, atrăgând cu ei clienții firmei la care au lucrat, precum și alte informații confidențiale, pot fi amendați cu până la 11.000 de lei.
Citește articolulAcest departament identifică și evaluează riscurile la care este expusă compania (cum ar fi procesele din partea angajaților sau amenzile) și se asigură că există controale interne pentru a preveni astfel de probleme.
O speță recent întâlnită, semnalată în spațiul public, aduce în discuție o practică neconformă: un angajator care, deși menționează pe fluturașul de salariu contravaloarea tichetelor de masă și operează reținerile fiscale aferente, omite să alimenteze cardurile salariaților. Ce-i de făcut? Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului trebuie să cunoască acest caz pentru a înțelege riscurile financiare (amenzi) și de reputație care apar atunci când nu se respectă legile privind protecția datelor. Ei sunt responsabili pentru identificarea și prevenirea unor astfel de incidente în viitor.
Un angajator a fost amendat de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu 2.000 de euro, printre altele, după ce a montat, fără cunoștința unui fost salariat, un sistem de monitorizare GPS pe autoturismul de serviciu folosit de acesta și a continuat să îi prelucreze datele chiar și după încetarea raporturilor de muncă. Citește articolul
Raportează despre riscurile financiare pentru prosumatori (cum ar fi o linie de credit fără dobândă impusă) și riscurile operaționale pentru furnizorii de energie (cum ar fi pierderea rapidă de clienți), ajutând la identificarea și gestionarea potențialelor probleme.
Începuturile conflictului tot mai adânc care se profilează între Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) și Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), având ca principal subiect modul de decontare a energiei electrice produse în surplus de prosumatori, își are originea în anul 2022. Atunci, ANRE a emis Ordinul 15/2022, care impune furnizorilor să plătească energia electrică produsă în surplus de prosumatori abia după 24 de luni de la facturare. Un proiect de lege care ar fi putut schimba această stare de fapt zace uitat în Parlament. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile legale și de reputație. Nerespectarea GDPR, așa cum este descris în articol, poate duce la amenzi și la deteriorarea imaginii, fiind un risc major ce trebuie gestionat.
Operatorii telefonici sunt obligați să furnizeze clienților, la cerere, copia înregistrărilor convorbirilor purtate cu aceștia, potrivit unei spețe soluționate de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Autoritatea a reamintit că vocea reprezintă dată cu caracter personal și că, în lipsa unui acord pentru transcriere, operatorii trebuie să pună la dispoziția persoanei vizate înregistrarea audio, cu anonimizarea datelor altor persoane. Citește articolul
Acest departament este preocupat de identificarea și evaluarea riscurilor financiare și operaționale la care se expune compania, cum ar fi cele legate de evaziunea fiscală și potențialele acuzații de fraudă, pentru a implementa măsuri de control și a proteja stabilitatea organizației.
Eliminarea restricției privind numărul de sedii sociale la aceeași adresă, introdusă în 2020, a generat practici cu risc fiscal ridicat - peste 2.000 de adrese găzduiesc circa 47.000 de firme cu datorii de aproape 30 miliarde lei. Recent, ANAF a început să declare inactive fiscal societățile de la „adresele-problemă”, însă procedura este contestată de specialiști pentru nerespectarea pașilor legali. Avocatul Robert Trăilescu explică pentru avocatnet.ro că deciziile de inactivare fiscală emise fără informarea prealabilă a contribuabililor sunt nelegale și pot fi contestate. Citește articolul
Acest departament este interesat de aceste informații pentru a identifica și reduce riscurile legate de spălarea banilor sau finanțarea terorismului, asigurându-se că operațiunile companiei sunt sigure și respectă regulile.
Ministerul Justiției a emis un proiect de ordin prin care stabilește procedura de obținere a informațiilor din Registrul beneficiarilor reali ai asociațiilor și fundațiilor, accesul fiind permis doar pe baza unei cereri online, a achitării unui tarif și a demonstrării unui interes legitim, verificat în raport cu criterii ce țin de prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legate de nerespectarea noilor reguli de TVA la locuințe și la implementarea măsurilor de control pentru a evita problemele legale sau financiare.
Regulile tranzitorii ce mai permit încă un an aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la locuințele noi fac referire inclusiv la necesitatea unui antecontract pentru plata unui avans. Totuși, doar antecontractelor încheiate pe ultima sută de metri le este impusă cerința ca avansul să fie de 20%, nu și celor mai vechi. Citește articolul