Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament are rolul de a identifica și a gestiona pericolele care pot afecta compania. Nerespectarea normelor de siguranță la muncă (cum ar fi accidentele sau amenzile mari) reprezintă un risc important pentru afacere, iar articolul oferă informații cheie despre aceste riscuri și cum pot fi evitate.
Conform prevederilor din Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă (Legea SSM, pe scurt), în vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în munca şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, printre alte obligaţii, înainte de începerea oricărei activităţi, angajatorul trebuie să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al SSM. În caz contrar, riscă o amendă între 5.000 și 10.000 de lei. Doar anumite entități trebuie să se autorizeze din punct de vedere al SSM la inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri). Citește articolul
Acest departament trebuie să știe care sunt noile cerințe fiscale (cum ar fi e-Factura) și perioadele de tranziție, pentru a identifica riscurile de amenzi sau probleme legale și pentru a se asigura că firma ia măsurile necesare pentru a evita astfel de situații.
În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite în e-Factura facturile emise către persoanele fizice, specialiștii subliniază că NU vorbim de o obligație de a emite automat facturi pentru toate tranzacțiile în relația B2C. Astfel, psihologii și alți profesioniști, care emit de obicei doar chitanțe pentru clienții lor, scapă de emiterea facturilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare semnificative, cum ar fi confiscarea veniturilor brute în cazul nerespectării unei decizii de suspendare a activității. Informația ajută la crearea de controale interne eficiente pentru a preveni astfel de situații și pierderi financiare majore.
Confiscarea sumelor ca urmare a nerespectării măsurii de suspendare a activității comerciale se referă la veniturile brute realizate ilicit, nu la veniturile nete, potrivit unei lămuriri date de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) printr-o decizie publicată azi în Monitor. Citește articolul
Este responsabil cu identificarea și reducerea riscurilor financiare și legale, asigurându-se că firma respectă regulile fiscale pentru a evita problemele, amenzile sau investigațiile (ex: monitorizarea orizontală sau evaziunea).
Așa cum ne-au obișnuit autoritățile în ultimii ani, domeniul TVA-ului a fost în „topul” noutăților fiscale și în cursul lui 2024. De la modificări privind cotele de TVA la apariția sistemului e-TVA sau de la modificări legate de obligațiile declarative la noi fapte penale, contribuabilii au trecut în noul an cu un „bagaj” consistent de schimbări. Pe deasupra, inclusiv jurisprudența în domeniul TVA-ului s-a îmbogățit semnificativ. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul
Acest departament este interesat de identificarea și reducerea riscurilor operaționale, inclusiv a celor legate de conflictele de muncă sau nerespectarea reglementărilor.
Despre reprezentanții salariaților vorbim nu doar în contextul unor negocieri colective și, deși e opțiunea angajaților dacă își aleg sau nu una sau câteva voci să-i reprezinte, este de fapt și în interesul angajatorului ca reprezentanții să existe, mai ales pentru că nivelul de sindicalizare la noi în țară este unul foarte scăzut. În situații care necesită consultare, precum restructurările sau transferurile de întreprindere, reprezentanții pot asigura o comunicare eficientă și conformă cu cerințele legale, evitându-se astfel dificultățile logistice și costurile asociate comunicării individuale cu un număr mare de angajați. Există însă și alte beneficii pentru angajator, precum îmbunătățirea brandului sau încurajarea inovației. Citește articolul
Acest departament este interesat de identificarea și evaluarea riscurilor asociate cu achiziția unui autovehicul second-hand (cum ar fi eventualele daune ascunse, kilometrajul incorect sau problemele legale), pentru a pune în aplicare măsuri de prevenire și control.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat un ghid care oferă o serie de sfaturi adresate cumpărătorilor de vehicule second-hand, scopul instituției fiind acela de a informa potențialii cumpărători de autovehicule second-hand despre pașii de urmat pentru o achiziție sigură și informată. Documentul conține o serie de sfaturi ce se adresează celor care intenționează să achiziționeze un astfel de vehicul de la un dealer autorizat, achizițiile de la persoanele fizice rămânând sub imperiul îndoielnic al norocului și bunei-credințe. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul vorbește despre riscurile financiare și de conformitate (cum ar fi amenzile) ce decurg din nerespectarea regulilor e-Factura și oferă moduri prin care compania poate gestiona corect aceste situații, chiar și fără factura electronică, pentru a evita problemele.
O tranzacție trebuie înregistrată în contabilitate chiar dacă lipsește factura electronică aferentă din Spațiul Privat Virtual (SPV), atrage atenția fiscalistul Cristian Rapcencu. Astfel, acesta a explicat cum ar putea să procedeze contribuabilii care n-au primit factura originală prin sistemul e-Factura. Citește articolul
Un punct central al articolului este identificarea și gestionarea riscurilor (comerciale, operaționale, juridice, fiscale) prin analiza de tip 'due diligence', pentru a evita probleme neprevăzute în timpul vânzării, aspect vital pentru managementul riscului.
Decizia de a vinde o companie, un grup de companii sau o afacere nu este niciodată simplă, dar o pregătire prealabilă poate ajuta semnificativ un proces de vânzare. O tranzacție este un proces complex și de durată care necesită o pregătire minuțioasă pe mai multe arii și o atenție la detalii. Pregătirea pentru un proces de vânzare (cunoscută sub denumirea de „exit readiness”) reprezintă un prim pas important, având ca scop conservarea și crearea de valoare. Deși această etapă preliminară este adesea trecută cu vederea de mulți vânzători, ea este esențială pentru planificarea adecvată a procesului de exit și maximizarea șanselor de a obține prețul dorit. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile la care este expusă compania. Articolul vorbește despre amenzi semnificative și riscul de conflicte colective de muncă, care sunt riscuri importante de analizat și gestionat pentru a proteja interesele companiei.
Legea nr. 367/2022 privind dialogul social a introdus modificări semnificative în ceea ce privește procesul de alegere și funcționare a reprezentanților angajaților, companiile având acum reguli clare în ceea ce privește modul cum trebuie să se poziționeze în raport cu aceștia. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care se expune compania. Articolul subliniază explicit riscurile financiare și legale asociate cu o anumită interpretare a regulilor de impozitare a dividendelor, ceea ce este de interes direct pentru ei.
Companiile care au distribuit dividende în baza situațiilor financiare interimare la 31 decembrie 2024 trebuie să știe că impozitul datorat pentru ele este în cotă de 10%, atrag atenția fiscaliștii. Cei care au riscat și au dat hotărâri de distribuire fix pe 31 decembrie, pentru a aplica impozitul de 8%, riscă să aibă probleme la controalele fiscale. Citește articolul