Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Volatilitatea economică și implementarea unor noi reguli fiscale pot crește riscurile pentru companie și necesită o adaptare a mecanismelor interne de control și a planificării fiscale.
Vizita recentă a delegației Fondului Monetar Internațional (FMI) la București se încheie cu rezoluții (aparent) pozitive pentru mediul de afaceri și investitori. Membrii misiunii FMI în România nu au cerut, contrar zvonurilor și așteptărilor pesimiste, măsuri drastice, majorări de taxe sau măsuri de austeritate pentru reducerea deficitului bugetar. Dimpotrivă, au recomandat reinstaurarea stabilității și a predictibilității pentru a recâștiga încrederea partenerilor internaționali și a investitorilor, după cum a reiterat ministrul finanțelor, Tánczos Barna. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea și gestionarea riscurilor pentru companie. Schimbările fiscale neașteptate aduc riscuri financiare, operaționale și de reputație, cum ar fi riscul de a pierde angajați sau de a fi penalizat pentru neconformitate.
Eliminarea facilităților fiscale pentru IT-iști prin OUG, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, vine la pachet cu o serie de efecte deloc neglijabile, atrag atenția specialiștii de la Zamfirescu Racoți Vasile & Partners. Dincolo de „deranjul” generat de creșterea taxelor salariale, mai putem vorbi despre o trecere a salariaților pe forme de colaborare cu taxe mai mici, posibilitatea ca investitorii străini să nu mai fie la fel de interesați de România și scăderea încrederii în politica fiscală a autorităților publice. Citește articolul
Oferă informații despre riscurile legale și reputaționale legate de gestionarea relației cu reprezentanții angajaților, în special în privința concedierilor și discriminării, ajutând la prevenirea litigiilor.
Responsabilitatea de a fi vocea angajaților în dialogul cu angajatorul nu este una mică și nu ar trebui subestimată. E nevoie de anumite calități și de o cunoaștere minimală a legislației pentru a înțelege care sunt drepturile și obligațiile celor pe care-i reprezintă. În limitele mandatului oferit, reprezentantul trebuie inclusiv să poată să-și aloce timpul necesar pentru a se achita de responsabilitățile trasate de cei care l-au ales. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile externe care pot afecta compania, cum ar fi nefuncționalitatea unor sisteme naționale importante, și cum pot fi gestionate aceste situații pentru a asigura buna funcționare a afacerii.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat măsuri temporare pentru a asigura continuitatea accesului persoanelor asigurate la servicii medicale esențiale, în contextul disfuncționalităților apărute pe Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Astfel, pacienții pot beneficia în continuare de tratamente, medicamente, materiale sanitare și dispozitive medicale, fără a fi necesară validarea cu cardul național de sănătate. Citește articolul
Sunt interesați pentru că noile pedepse penale legate de facturarea electronică și alte modificări legale pot aduce riscuri semnificative pentru companie, iar ei trebuie să se asigure că există controale interne adecvate pentru a preveni problemele.
În cursul anului 2024 au venit câteva noutăți majore care au legătură cu sistemul e-Factura, cel în care contribuabilii trebuie să transmită facturile emise în relația B2G, B2B și, mai nou, B2C. Astfel, iată principalele chestiuni de reținut în noul an. Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a identifica și a preveni riscurile care pot apărea din nerespectarea cerințelor legale privind contractele de muncă, cum ar fi amenzi sau conflicte cu angajații, asigurând buna funcționare a companiei.
Deși unele aspecte ce țin de elementele esențiale ale contractului individual de muncă (CIM) sunt prevăzute explicit atât în Codul muncii, cât și în modelul-cadru CIM (acela prevăzut prin ordin de ministru), momentan ele nu se regăsesc și în Registrul electronic de evidență a salariaților, iar un exemplu în acest sens este chiar repartizarea programului de muncă. De ce ar fi însă extrem de util să o regăsim acolo? S-ar putea evita situațiile, des întâlnite, în care un lucrător află că programul său s-a modificat de pe azi pe mâine. Citește articolul
Identifică și previne posibilele probleme sau încălcări ale legii în procesul de angajare, cum ar fi utilizarea necorespunzătoare a muncii candidaților sau furtul de proprietate intelectuală, pentru a proteja interesele companiei.
Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă trebuie să fie conștiente de limitele legale și rezonabile ale unei probe de lucru, precum și ale verificării prealabile înainte de semnarea contractului de muncă. Conform constatărilor prezentate recent de un inspectorat teritorial de muncă (ITM) în urma controalelor efectuate, unii angajatori profită de lipsa de informare a viitorilor angajați și se folosesc de munca acestora în afara cadrului legal, sub pretextul verificării aptitudinilor. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile la care se expune compania, cum ar fi amenzile, suspendarea activității sau problemele de sănătate publică din cauza nerespectării regulilor ANPC. Ei se asigură că există proceduri pentru a preveni astfel de probleme.
Procedurile de evaluare a conformității, precum și sancțiunile pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le poate aplica în cazul abaterilor de la reglementările specifice spațiilor de gătit, pot fi regăsite în conținutul fișei de control pe care angajații instituției o folosesc în cadrul inspecțiilor. Documentul poate oferi o imagine clară asupra obligațiilor restaurantelor, cantinelor, hotelurilor care au astfel de incinte și asupra consecințelor nerespectării acestora. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile ca firma să nu respecte noile legi și stabilește cum să se asigure că totul este în ordine, pentru a evita amenzi sau probleme de imagine.
O directivă europeană apărută, în mai 2024, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (UE) prevede revizuirea și consolidarea standardelor de comercializare aplicabile mierii, sucurilor de fructe, gemurilor și laptelui condensat. Printr-un ordin apărut chiar azi în Monitorul Oficial, autoritățile asigură transpunerea noilor reguli europene din domeniu. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de riscurile noi sau crescute la care se expune compania (cum ar fi blocarea avioanelor) din cauza nerespectării unor reguli, pentru a identifica și implementa măsuri care să prevină aceste probleme și să asigure buna funcționare internă.
Pentru a se asigura că drepturile pasagerilor aerieni sunt respectate, autoritățile de la noi propun modificarea Codului aerian, printr-un proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică la Ministerul Economiei, astfel încât administratorii aeroporturilor să poată decide reținerea la sol și-n cazul aeronavelor ce aparțin unei companii ce nu a plătit despăgubirile pe care le datorează pasagerilor. Citește articolul