avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 929 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Opinie Se schimbă regulile fiscale în România: Ce reforme vor transforma economia în 2025

Volatilitatea economică și implementarea unor noi reguli fiscale pot crește riscurile pentru companie și necesită o adaptare a mecanismelor interne de control și a planificării fiscale.

EY Romania în Taxe și impozite
14 Februarie 2025 | 1445 | Timp de citire: 4 min.

Vizita recentă a delegației Fondului Monetar Internațional (FMI) la București se încheie cu rezoluții (aparent) pozitive pentru mediul de afaceri și investitori. Membrii misiunii FMI în România nu au cerut, contrar zvonurilor și așteptărilor pesimiste, măsuri drastice, majorări de taxe sau măsuri de austeritate pentru reducerea deficitului bugetar. Dimpotrivă, au recomandat reinstaurarea stabilității și a predictibilității pentru a recâștiga încrederea partenerilor internaționali și a investitorilor, după cum a reiterat ministrul finanțelor, Tánczos Barna. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru efecte generate de eliminarea facilităților fiscale pentru IT-iști, potrivit specialiștilor

Acest departament este responsabil cu identificarea și gestionarea riscurilor pentru companie. Schimbările fiscale neașteptate aduc riscuri financiare, operaționale și de reputație, cum ar fi riscul de a pierde angajați sau de a fi penalizat pentru neconformitate.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
14 Februarie 2025 | 4363 | Timp de citire: 3 min.

Eliminarea facilităților fiscale pentru IT-iști prin OUG, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, vine la pachet cu o serie de efecte deloc neglijabile, atrag atenția specialiștii de la Zamfirescu Racoți Vasile & Partners. Dincolo de „deranjul” generat de creșterea taxelor salariale, mai putem vorbi despre o trecere a salariaților pe forme de colaborare cu taxe mai mici, posibilitatea ca investitorii străini să nu mai fie la fel de interesați de România și scăderea încrederii în politica fiscală a autorităților publice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce ar trebui să ia în considerare cel care vrea să devină reprezentant al angajaților

Oferă informații despre riscurile legale și reputaționale legate de gestionarea relației cu reprezentanții angajaților, în special în privința concedierilor și discriminării, ajutând la prevenirea litigiilor.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Februarie 2025 | 1328 | Timp de citire: 4 min.

Responsabilitatea de a fi vocea angajaților în dialogul cu angajatorul nu este una mică și nu ar trebui subestimată. E nevoie de anumite calități și de o cunoaștere minimală a legislației pentru a înțelege care sunt drepturile și obligațiile celor pe care-i reprezintă. În limitele mandatului oferit, reprezentantul trebuie inclusiv să poată să-și aloce timpul necesar pentru a se achita de responsabilitățile trasate de cei care l-au ales. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CNAS: Chiar dacă nu merge sistemul PIAS, asigurații pot primi servicii medicale și medicamente în regim offline

Acest departament analizează riscurile externe care pot afecta compania, cum ar fi nefuncționalitatea unor sisteme naționale importante, și cum pot fi gestionate aceste situații pentru a asigura buna funcționare a afacerii.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Februarie 2025 | 1250 | Timp de citire: 1 min.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat măsuri temporare pentru a asigura continuitatea accesului persoanelor asigurate la servicii medicale esențiale, în contextul disfuncționalităților apărute pe Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Astfel, pacienții pot beneficia în continuare de tratamente, medicamente, materiale sanitare și dispozitive medicale, fără a fi necesară validarea cu cardul național de sănătate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Retrospectivă 2024

e-Factura: Patru noutăți de reținut în noul an

Sunt interesați pentru că noile pedepse penale legate de facturarea electronică și alte modificări legale pot aduce riscuri semnificative pentru companie, iar ei trebuie să se asigure că există controale interne adecvate pentru a preveni problemele.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Februarie 2025 | 4369 | Timp de citire: 2 min.

În cursul anului 2024 au venit câteva noutăți majore care au legătură cu sistemul e-Factura, cel în care contribuabilii trebuie să transmită facturile emise în relația B2G, B2B și, mai nou, B2C. Astfel, iată principalele chestiuni de reținut în noul an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât de utilă este înscrierea repartizării timpului de muncă în Revisal?

Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a identifica și a preveni riscurile care pot apărea din nerespectarea cerințelor legale privind contractele de muncă, cum ar fi amenzi sau conflicte cu angajații, asigurând buna funcționare a companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Februarie 2025 | 1275 | Timp de citire: 3 min.

Deși unele aspecte ce țin de elementele esențiale ale contractului individual de muncă (CIM) sunt prevăzute explicit atât în Codul muncii, cât și în modelul-cadru CIM (acela prevăzut prin ordin de ministru), momentan ele nu se regăsesc și în Registrul electronic de evidență a salariaților, iar un exemplu în acest sens este chiar repartizarea programului de muncă. De ce ar fi însă extrem de util să o regăsim acolo? S-ar putea evita situațiile, des întâlnite, în care un lucrător află că programul său s-a modificat de pe azi pe mâine.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proba de lucru vs. perioada de probă: Ce trebuie să știe angajații pentru a evita abuzurile angajatorilor

Identifică și previne posibilele probleme sau încălcări ale legii în procesul de angajare, cum ar fi utilizarea necorespunzătoare a muncii candidaților sau furtul de proprietate intelectuală, pentru a proteja interesele companiei.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Februarie 2025 | 2 | 2398 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă trebuie să fie conștiente de limitele legale și rezonabile ale unei probe de lucru, precum și ale verificării prealabile înainte de semnarea contractului de muncă. Conform constatărilor prezentate recent de un inspectorat teritorial de muncă (ITM) în urma controalelor efectuate, unii angajatori profită de lipsa de informare a viitorilor angajați și se folosesc de munca acestora în afara cadrului legal, sub pretextul verificării aptitudinilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANPC: Proceduri și sancțiuni aplicabile restaurantelor, cantinelor sau hotelurilor

Acest departament evaluează riscurile la care se expune compania, cum ar fi amenzile, suspendarea activității sau problemele de sănătate publică din cauza nerespectării regulilor ANPC. Ei se asigură că există proceduri pentru a preveni astfel de probleme.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
14 Februarie 2025 | 845 | Timp de citire: 2 min.

Procedurile de evaluare a conformității, precum și sancțiunile pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le poate aplica în cazul abaterilor de la reglementările specifice spațiilor de gătit, pot fi regăsite în conținutul fișei de control pe care angajații instituției o folosesc în cadrul inspecțiilor. Documentul poate oferi o imagine clară asupra obligațiilor restaurantelor, cantinelor, hotelurilor care au astfel de incinte și asupra consecințelor nerespectării acestora. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Legislația privind compoziția, fabricarea și etichetarea sucurilor din fructe și ale altor produse similare a fost modificată pentru a transpune noi reguli europene

Acest departament analizează riscurile ca firma să nu respecte noile legi și stabilește cum să se asigure că totul este în ordine, pentru a evita amenzi sau probleme de imagine.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Februarie 2025 | 2649 | Timp de citire: 3 min.

O directivă europeană apărută, în mai 2024, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (UE) prevede revizuirea și consolidarea standardelor de comercializare aplicabile mierii, sucurilor de fructe, gemurilor și laptelui condensat. Printr-un ordin apărut chiar azi în Monitorul Oficial, autoritățile asigură transpunerea noilor reguli europene din domeniu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Aeroporturile vor putea reține la sol avioanele deținute de companiile care nu plătesc despăgubirile datorate pasagerilor

Acest departament ar fi interesat de riscurile noi sau crescute la care se expune compania (cum ar fi blocarea avioanelor) din cauza nerespectării unor reguli, pentru a identifica și implementa măsuri care să prevină aceste probleme și să asigure buna funcționare internă.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Februarie 2025 | 691 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a se asigura că drepturile pasagerilor aerieni sunt respectate, autoritățile de la noi propun modificarea Codului aerian, printr-un proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică la Ministerul Economiei, astfel încât administratorii aeroporturilor să poată decide reținerea la sol și-n cazul aeronavelor ce aparțin unei companii ce nu a plătit despăgubirile pe care le datorează pasagerilor. Citește articolul