Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament se ocupă cu identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor în companie, inclusiv cele legate de siguranța angajaților (accidente, îmbolnăviri) și posibile conflicte de muncă sau sancțiuni.
Putem vorbi de dreptul lucrătorilor de a refuza sarcini atunci când angajatorul nu respectă obligațiile de instruire în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM)? Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să explicăm responsabilitățile legale ale angajatorilor și riscurile asociate pentru angajați, pornind de la importanța instruirii adecvate de SSM. Inevitabil, refuzul de a executa o sarcină de lucru constituie premisa ideală a unui conflict între angajat și angajator. Citește articolul
Are nevoie să identifice și să evalueze riscurile legate de utilizarea AI în companie, de la cele legale la cele operaționale, pentru a preveni problemele și amenzile.
Anul trecut, Uniunea Europeană (UE) a adoptat un regulament care stabilește cadrul legal pentru definirea și utilizarea anumitor practici din domeniul inteligenței artificiale (AI). O parte dintre aceste reglementări au intrat deja în vigoare din februarie 2025, în timp ce altele se vor aplica progresiv în 2025 și 2026. În cadrul conferinței „AI Act: De la reglementare la implementare”, avocata Adriana Radu a explicat impactul acestor măsuri asupra companiilor și organizațiilor implicate în dezvoltarea și utilizarea tehnologiilor de AI și a oferit o serie de sfaturi pentru ca acestea să se pregătească și să se conformeze noilor reglementări. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să minimizeze riscurile la care este expusă compania. Articolul explică riscurile legate de datele fiscale incorecte și cum o gestionare eficientă a acestora poate preveni problemele cu autoritățile.
Din moment ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu ar mai trebui să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, specialiștii spun că firmele controlate care primesc solicitări pentru „dublarea” informațiilor din fișierul SAF-T pot refuza inspectorii. Totuși, ca să facă acest lucru, companiile trebuie să fie sigure că informațiile în discuție chiar au fost trimise la ANAF prin declarația 406. Citește articolul
Conștientizarea criteriilor de invaliditate ajută la evaluarea riscurilor legate de sănătatea angajaților și la planificarea măsurilor pentru a minimiza impactul absențelor pe termen lung sau al retragerii din activitate.
Deoarece noua lege a pensiilor, ce se aplică din septembrie, a adus schimbări inclusiv în legătură cu gradele de invaliditate, iar criteriile şi normele de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele de invaliditate, ce dă dreptul la o pensie temporară, erau depășite, Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată recent, înlocuirea acestora cu unele adaptate la prevederile actuale ale legislației primare din domeniu. Citește articolul
Articolul evidențiază riscurile asociate cu nerespectarea obligațiilor de raportare (amenzi semnificative). Departamentul de management al riscului și control intern are nevoie de aceste informații pentru a identifica și a evalua riscurile financiare și de conformitate, asigurându-se că sunt implementate controale interne adecvate pentru a preveni astfel de situații.
ONG-urile trebuie să depună, împreună cu situațiile financiare anuale, și o declarație cu situația de trezorerie. În acest sens, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent un ordin cu formatul pe care ONG-urile îl folosesc anul acesta pentru situația pe 2024. Totodată, actul normativ include și câteva modificări la reglementările contabile în privința impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA). Citește articolul
Acest departament analizează posibilele riscuri pentru companie. Amenzile rutiere și eventualele accidente legate de nerespectarea regulilor reprezintă riscuri operaționale care trebuie gestionate și minimizate.
După cum s-a stabilit în 2022, șoferii ce nu mențin curate toate geamurile mașinii cu care circulă riscă să fie opriți în trafic de polițiști și să primească amenzi de peste 1.500 de lei pentru asta. În această categorie pot fi incluși și șoferii care nu curăță zăpada de pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale ale mașinii, iar acest lucru are efect asupra vizibilității. Zilele acestea, potrivit Administrației Naționale de Meteorologie, în mai toată țara se vor înregistra ninsori abundente și viscol. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă compania, inclusiv riscul de a primi amenzi sau de a avea incidente din cauza nerespectării regulilor de curățenie și deszăpezire stabilite de autorități.
Căderea primei zăpezi mai consistente a determinat atât îngreunarea traficului rutier, cât și al celui pietonal. Dacă degajarea străzilor intră în sarcina autorităților, curățarea trotuarelor nu cade exclusiv în seama lor, legislația obligând persoanele fizice și pe cele juridice să participe la această activitate. Cetățenii care nu își curăță trotuarele din dreptul proprietăților sau imobilelor pe care le au în folosință riscă amenzi, valoarea acestora fiind stabilită de autoritățile locale. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale și financiare legate de interpretarea greșită a legii privind voucherele de vacanță, asigurând că procesele interne sunt conforme cu deciziile legale pentru a preveni litigii.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat printr-o decizie publicată azi în Monitorul Oficial anumite prevederi din ordonanța privind voucherele de vacanță pentru angajații din sectorul bugetar, stabilind că aceste vouchere se acordă doar în limita sumelor alocate în bugetul de stat sau local. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale ce pot apărea din oferirea incorectă a beneficiilor, asigurând conformitatea și protejând compania.
Legislația impune angajatorilor să asigure transparența beneficiilor extrasalariale prin includerea acestora în contractele individuale de muncă. Deși există un spațiu de flexibilitate pentru avantajele acordate neregulat, beneficiile promise trebuie specificate explicit pentru a evita ambiguitățile. Abordarea fiscală este esențială, având în vedere inclusiv, atunci când e cazul, un plafon global de neimpozitare de 33%, pe lângă regimul specific fiecărui tip de beneficiu. Citește articolul
Decizia Curții Constituționale stabilește limite clare pentru concedieri și sancțiuni disciplinare, iar nerespectarea acestora poate duce la riscuri legale și reputaționale. Introducerea somațiilor de la ANAF și a riscului de închisoare pentru nefurnizarea documentelor mărește semnificativ riscul de conformitate fiscală. Departamentul de Risc trebuie să evalueze și să implementeze controale pentru a preveni astfel de situații și pentru a proteja compania.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 10 - 16 februarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul