Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament analizează riscurile cu care se poate confrunta compania. Modificările legislative, mai ales cele legate de taxe, pot introduce noi riscuri de a nu respecta legea sau pot afecta modul în care sunt gestionate anumite situații. Cunoașterea acestor modificări ajută la ajustarea procedurilor interne și la prevenirea potențialelor probleme.
Atunci când e vorba despre începerea, încetarea sau suspendarea temporară a unei activități independente în anul curent, declarația unică se depune, de către persoanele fizice, direct în anul următor, conform unor modificări recente la Codul fiscal. Noua regulă se aplică începând din 2025. Până acum, în aceste situații, termenul de depunere era de 30 de zile de la evenimentul în cauză. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor operaționale externe, cum ar fi dependența de serviciile unei instituții de stat (RAR) și impactul unui blocaj asupra activității companiei.
Un incident tehnic a afectat Registrul Auto Român (RAR), oprind, de câteva zile, activitatea stațiilor ITP și procesarea documentelor precum cărțile de identitate ale vehiculelor (CIV). De asemenea, înmatriculările și transcrierea dreptului de proprietate sunt temporar imposibile din cauza întreruperii schimbului de date între RAR și Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI). După cum a anunțat chiar azi instituția, sistemul de operare al RAR, care permite atât eliberarea documentelor, cât și funcționarea stațiilor de inspecție tehnică periodică este în curs de repornire. Până atunci însă, stațiile ITP autorizate pot primi clienți, dar nu pot elibera documentele doveditoare la finalul verificărilor, deținătorii de mașini urmând să revină pentru a le ridica. Citește articolul
Ajută la prevenirea problemelor și a amenzilor, asigurându-se că firma înțelege și respectă noile condiții fiscale pentru a evita riscuri financiare.
După mult timp de la introducerea conceptului de deținere indirectă, în contextul impozitului micro, Guvernul a venit, în sfârșit, cu clarificări oficiale în acest sens, dar și cu exemple teoretice. Citește articolul
Trebuie să știe despre posibilele controale fiscale mai intense și despre motivele pentru care inspectorii ANAF ar putea fi mai motivați, pentru a pregăti firma și a reduce riscurile financiare.
Termenul din 25 noiembrie 2024 al amnistiei fiscale, ce vizează plata principalului și depunerea cererii de către datornici pentru anularea accesoriilor, a fost amânat pentru 19 decembrie 2024, conform unui act normativ oficializat recent. Totodată, autoritățile au mai venit cu noutăți legate de activitatea inspectorilor antifraudă, înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente, creșterea accizelor pentru băuturi alcoolice și recompensarea inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Toate modificările legislative, termenele fiscale și noile reglementări (ex: tranzacții cu mașini) pot genera riscuri pentru firmă dacă nu sunt gestionate corect. Acest departament monitorizează, de asemenea, conformitatea și ajutoarele de stat.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Un program de finanțare cu bugete mari implică riscuri de conformitate și gestionare, iar departamentul de management al riscului trebuie să înțeleagă cum sunt controlate aceste riscuri.
Cea de-a patra ediție a programului de finanțare Start-up Nation se va lansa în perioada următoare, în ciuda întârzierilor de până în prezent. Primul pas a fost deja făcut, furnizorii de formare profesională parcurgând etapa de înregistrare în cadrul programului pentru furnizarea cursurilor de pregătire antreprenorială. Conform procedurii publicate de Ministerul Economiei, Atreprenoriatului și Turismului (MEAT), în cadrul cursurilor vor putea participa aproximativ 30.000 de persoane, în cadrul a doi piloni diferiți, cu alocare financiară distinctă și reguli de eligibilitate proprii. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Articolul vorbește despre cum să previi erorile în administrarea angajaților și să reduci riscul de amenzi, litigii și alte probleme care pot afecta imaginea și stabilitatea financiară a afacerii.
Codul Muncii prevede obligația angajatorilor de a ține evidența muncii salariaților într-un registru general de evidență a salariaților (Revisal). Și, pentru a se asigura că Revisalul este gestionat corect și conform prevederilor legale, este de așteptat ca persoana desemnată de angajator să urmeze un curs de formare specific, chiar dacă nu este neapărat o obligație impusă explicit prin lege. Citește articolul
Noile legi și reguli fiscale aduc cu ele noi riscuri pentru companie, de exemplu, riscul de a nu fi în conformitate sau riscul de a nu calcula corect taxele. Acest departament analizează aceste riscuri și propune măsuri pentru a le reduce, asigurând că firma funcționează în siguranță și în linie cu reglementările.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 18 - 24 noiembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Subliniază necesitatea identificării și gestionării eficiente a riscurilor profesionale la care sunt expuși angajații, precum și a riscurilor legale asociate nerespectării procedurilor de angajare și sănătate în muncă.
Rolul acestor fișe de aptitudine, a căror lipsă presupune pericolul unor sancțiuni care pot ajunge până la 8.000 de lei, este de a proteja salariatul în funcție de riscurile la care este sau va fi expus în timpului procesului de muncă și de a confirma aptitudinea sa în muncă în funcție de aceste riscuri. Explicăm aceste aspecte deoarece vorbim de un subiect pe care inspectorii muncii l-au verificat recent în controalele derulate la angajatori. Citește articolul
Modificările legislative privind e-Factura și modul în care sunt decontate cheltuielile angajaților pot crea riscuri dacă procedurile interne nu sunt adaptate. Acest departament se asigură că există controale interne eficiente și că firma respectă regulile pentru a preveni problemele financiare sau legale.
Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul