avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1077 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Declarații rectificative: Amnistia vizează și diferențele de obligații principale declarate suplimentar de datornici, inclusiv dacă se corectează erori de TVA

Informațiile din articol sunt esențiale pentru a evalua și diminua riscurile financiare generate de erorile fiscale anterioare și pentru a îmbunătăți procesele interne de raportare și control fiscal.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
25 Septembrie 2024 | 1 | 2463 | Timp de citire: 3 min.

Noua amnistie fiscală acoperă inclusiv diferențele de obligații principale declarate suplimentar de datornici prin declarații rectificative. Ba mai mult, sunt incluse și situațiile în care se fac corecturi ale deconturilor de TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă se bazează pe un act definitiv emis la un control, modificarea din oficiu a vectorului fiscal NU poate fi influențată de contribuabil

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de neconformitatea cu cerințele fiscale. Informațiile despre cum ANAF poate modifica date din oficiu îi ajută să evalueze și să prevină posibile probleme.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
25 Septembrie 2024 | 781 | Timp de citire: 2 min.

Atunci când necesitatea modificării din oficiu a vectorului fiscal a fost constatată în urma unui control, printr-un act fiscal definitiv, contribuabilul nu mai poate influența procedura derulată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

O evaluare profesională deficitară poate fi anulată în instanță, chiar dacă un calificativ negativ primit de angajat nu este neapărat nejustificat

Acest caz arată riscurile care pot apărea când procesele interne, cum ar fi evaluarea angajaților sau modul de lucru de acasă, nu sunt clare sau nu sunt aplicate corect, putând duce la procese costisitoare și pierderi de imagine.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Septembrie 2024 | 3318 | Timp de citire: 4 min.

Evaluările privind obiectivele de performanță pot fi contestate în instanță din perspectiva legalității procedurii de evaluare. Într-o speță în care angajatorul nu a adaptat obiectivele la condițiile reale de muncă și nu a respectat pe deplin drepturile și responsabilitățile impuse de Codul muncii, judecătorii au ajuns să anuleze o evaluare realizată deficitar, care nu putea reflecta în mod obiectiv performanța angajatului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legislația practicilor comerciale, din nou sub lupă: Ce probleme ridică măsurile propuse recent de parlamentari în privința comerțului de produse alimentare

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile posibile legate de neconformitatea cu noile legi sau de conflictele legislative, pentru a propune măsuri de prevenție și a asigura buna funcționare a companiei.

Baciu Partners în Aspecte juridice
25 Septembrie 2024 | 887 | Timp de citire: 3 min.

Un nou proiect de lege, înregistrat recent la Senat de un grup de 50 de senatori reprezentând întreg spectrul politic, propune modificări esențiale ale legislației privind concurența și practicile comerciale. Obiectivul principal declarat al proiectului legislativ este echilibrarea relațiilor dintre marii retaileri și producătorii locali, asigurându-se, totodată, protejarea consumatorului prin facilitarea accesului la produse de calitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANAF 2024: Cum mai arată relația cu contribuabilii în contextul verificărilor, potrivit unui sondaj recent

Acest departament se ocupă cu identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor la care este expusă compania, inclusiv riscurile fiscale și cele legate de controale. Articolul furnizează informații despre tendințele controalelor ANAF și despre zonele unde pot apărea probleme, ajutând la prevenirea situațiilor neplăcute.

EY Romania în Taxe și impozite
25 Septembrie 2024 | 1526 | Timp de citire: 6 min.

Potrivit datelor oficiale ale Ministerului de Finanțe, doar în primele cinci luni ale anului în curs numărul inspecțiilor fiscale a fost de aproape 10.000, cu mai mult de un miliard de lei adus în plus la bugetul de stat. Cu alte cuvinte, acțiunile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au fost intensificate, fiind o creștere de 10% a controalelor fiscale, comparativ cu anul 2023. Pe de altă parte, a crescut de aproape patru ori (în 2024 față de anul anterior) și numărul notificărilor de conformare trimise contribuabililor, totul în contextul necesității diminuării deficitului bugetar, dar și al combaterii fraudelor fiscale din economia țării. EY România a realizat un sondaj privind percepția și experiența contribuabililor în relația cu organele de control, în cazul în care s-au aflat în fața unei notificări de conformare ori chiar a unui control, și care au fost rezultatele respectivelor acțiuni ale ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce valoare ar putea avea legiferarea dreptului la deconectare într-o realitate unde angajatorii nu respectă nici regulile puse pe hârtie de zeci de ani

Acest departament identifică și evaluează riscurile cu care se poate confrunta compania. Nerespectarea dreptului la deconectare poate genera riscuri legale (amenzi, procese) și de imagine, pe care acest department trebuie să le prevină.

Parlamentul European a propus, acum mai bine de trei ani, o directivă privind dreptul la deconectare, care ar permite angajaților să fie inaccesibili în afara orelor de lucru fără a fi penalizați, un drept recunoscut în prezent doar de câteva state membre ale Uniunii Europene (UE), precum Franța și Belgia. Această reglementare vizează asigurarea unui echilibru între viața profesională și cea personală, echilibru care e reflectat însă demult de norme internaționale, europene și naționale, dar care este adesea ignorată de angajatori, ceea ce conduce la abuzuri și la sancționarea angajaților când nu e cazul. Deși legislația existentă limitează timpul de muncă și garantează concediile, constrângerile impuse de unele firme sau instituții/autorități complică respectarea unui principiu fundamental. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Firmele ar trebui să facă verificări și reconcilieri cât mai des, în această perioadă de acomodare, pentru a evita problemele

Acest departament este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor asociate cu procesarea facturilor, cum ar fi erorile, omisiunile sau întârzierile de plată, care pot afecta stabilitatea financiară a companiei. Ei se asigură că există controale interne pentru a verifica corectitudinea tranzacțiilor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Septembrie 2024 | 1 | 11869 | Timp de citire: 3 min.

Deși obligația generalizată de a folosi sistemul e-Factura, în relația B2B, se aplică de la 1 iulie 2024, putem spune că cei vizați se află în continuare într-o perioadă de acomodare cu noua cerință impusă de autorități. În acest context, specialiștii de la EY România sfătuiesc contribuabilii să facă des verificări și reconcilieri. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF

Ridesharing: Impunere suplimentară pentru impozit micro, TVA și taxe salariale la o firmă care nu-și îndeplinise deloc obligațiile fiscale

Scopul lor este să identifice și să gestioneze riscurile cu care se confruntă compania. Neplata taxelor și amenzile mari reprezintă un risc financiar și legal serios pe care trebuie să îl prevină.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
24 Septembrie 2024 | 6062 | Timp de citire: 2 min.

Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au identificat recent cazul unei companii de ridesharing care nu-și îndeplinise deloc obligațiile fiscale. Prin urmare, s-a făcut o impunere suplimentară atât pentru impozit micro și TVA, cât și pentru taxe salariale. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Dacă angajatul nu e de acord cu modificarea orarului de muncă, se poate desființa postul și angaja alt lucrător pe noul orar?

Departamentul identifică și evaluează riscurile cu care se confruntă compania. Modificările incorecte ale programului de lucru pot duce la procese, reintegrarea angajaților și costuri financiare mari, reprezentând un risc important de evitat.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Septembrie 2024 | 2 | 40608 | Timp de citire: 5 min.

Modificarea unilaterală a orarului, făcută de azi pe mâine și la nivel informal, este un abuz din partea angajatorului. Ca atare, refuzul angajaților de a se supune noilor reguli n-ar trebui să fie o surpriză pentru angajator. Cât despre sancțiunea desființării postului doar pentru a fi reînființat la scurt timp, în contextul refuzului unui angajat de a veni la noul program, e limpede că nu vorbim decât despre o altă neregulă în raport cu legea - una care-l poate costa pe angajator destui de mulți bani la final. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Ce tipuri de taxe speciale și alte taxe locale pot datora persoanele fizice și juridice

Pentru a evita amenzi și probleme legale, acest departament analizează riscurile legate de neplata sau plata incorectă a taxelor și se asigură că există mecanisme interne pentru a le gestiona corect și a asigura conformitatea.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Septembrie 2024 | 1474 | Timp de citire: 4 min.

Autoritățile locale, prin intermediul consiliilor locale și județene, au posibilitatea de a stabili anumite taxe locale, așa cum este prevăzut prin Codul fiscal. Iată ce trebuie știut despre acestea. Citește articolul