avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1026 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

De unde rezultă că e obligatorie organigrama în cazul angajatorilor din sectorul privat

Departamentul se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie, iar o structură internă clară ajută la prevenirea abuzurilor sau a neînțelegerilor care pot duce la probleme.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Septembrie 2024 | 4919 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când nu avem reguli precise într-un act normativ, concluzia poate fi că se poate orice, însă nu și atunci când dispozițiile legale sunt interpretate ținând cont de întreg ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă. Un astfel de exemplu îl avem în cazul structurii interne a angajatorilor din sectorul privat, Codul muncii făcând referire, generic, la dreptul angajatorului de a stabili organizarea și funcționarea unității, deci inclusiv la stabilirea structurii interne. Cu alte cuvinte, nu regăsim expres referirea la „organigramă”, dar implicit legislația se referă la ea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Activități independente: Bonificația de 3% NU este accesibilă persoanelor fizice, ci doar companiilor

Acest departament este interesat de modul în care noile reglementări fiscale afectează riscurile financiare ale companiei, în special cele legate de datorii sau penalități, ajutând la implementarea unor controale interne eficiente pentru conformitate.

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2024 | 6206 | Timp de citire: 1 min.

Executivul a stabilit recent, prin OUG, acordarea unei bonificații de 3% pentru contribuabilii bun-platnici, însă aceasta vizează numai plătitorii de impozit micro și impozit pe profit, adică firmele. Automat, persoanelor fizice care derulează activități independente și plătesc impozit pe venit nu li se aplică facilitatea. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Tot ce trebuie să știi despre împrumuturile între persoane fizice

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor asociate cu acordarea sau primirea de împrumuturi, cum ar fi riscul de neîncasare a sumelor, problemele legale legate de dobânzi sau respectarea regulilor privind tranzacțiile financiare pentru a evita amenzi.

Cristian Stanescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
21 Septembrie 2024 | 25456 | Timp de citire: 10 min.

Uneori ne confruntăm cu lipsa lichidităților, fie că suntem ”între salarii”, fie că dorim să achiziționăm un imobil ori un autoturism, situație în care apelăm la împrumuturi, la bănci ori la rude sau prieteni. Despre împrumuturile dintre persoanele fizice discutăm astăzi cu avocatul Ovidiu Miheț, managing partner la MHLawyers, pentru a afla ce probleme apar la încheierea unui astfel de împrumut și ce trebuie să știm despre garanții, dobânzi, penalități. Vom afla și despre operațiunile financiare tulburi, pretinse ca fiind împrumuturi, care nu sunt altceva decât infracțiuni de evaziune fiscală. Citește articolul

ACCES PREMIUM
GDPR practic

Câteva idei utile în implementarea unui program de fidelizare, conform cu GDPR, în supermarketuri

Încălcarea regulilor GDPR aduce riscuri semnificative, precum amenzi mari sau deteriorarea reputației. Acest departament are nevoie de informații pentru a identifica, evalua și controla aceste riscuri, asigurându-se că firma respectă legea.

Alin Popescu în GDPR & Protecția datelor personale
Fondator, avocatnet.ro
21 Septembrie 2024 | 1324 | Timp de citire: 4 min.

O plângere recentă, împotriva unui lanț de supermarketuri din Grecia, privind nerespectarea GDPR în cadrul programului său de fidelizare, aduce în prim-plan importanța conformității cu reglementările privind protecția datelor. Pentru retailerii din România, acest caz servește ca un memento al necesității de a implementa și gestiona cu atenție programele de fidelizare. În acest articol, vom explora unele idei importante despre modul cum pot supermarketurile să se asigure că programele lor respectă cerințele GDPR, evitând astfel potențiale sancțiuni și construind încrederea clienților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un ghid oficial privind raportarea DAC7, publicat de ANAF

Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Neraportarea corectă sau la timp a datelor DAC7 poate aduce sancțiuni din partea autorităților, ceea ce este un risc important de gestionat.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
20 Septembrie 2024 | 1925 | Timp de citire: 1 min.

Un ghid oficial referitor la raportarea supranumită DAC7 a fost publicat recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Declarația F7000 este obligatorie din 2023 și se depune anual. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Amnistia fiscală: Procedura ce permite operaționalizarea mecanismului a fost oficializată. Iar formularele necesare sunt disponibile deja

Acest departament identifică și reduce riscurile financiare pentru firmă. O amnistie fiscală este o metodă de a scăpa de datorii costisitoare (dobânzi și penalități) și de a evita situații neplăcute cu Fiscul, asigurându-se că firma este în siguranță din punct de vedere financiar.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Septembrie 2024 | 4 | 6227 | Timp de citire: 3 min.

Procedura ce conține regulile anulării unor datorii fiscale restante la 31 august 2024, potrivit Ordonanței Amnistiei, a fost oficializată joi de către Ministerul Finanțelor (MF). Datornicii puteau să depună la Fisc notificările despre intenția de a accesa amnistia dinainte de apariția procedurii, însă publicarea acesteia înseamnă definitivarea cadrului legal al mecanismului și operaționalizarea sa completă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Fișa de sinteză:

Clienții trebuie să primească de la operatorii TV și de internet, înainte de semnarea contractului, toate detaliile ofertei

Acest departament se ocupă să identifice și să reducă riscurile pentru firmă, iar nerespectarea obligațiilor legale legate de informarea pre-contractuală și de contracte poate duce la amenzi, litigii sau afectarea reputației companiei.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2024 | 1626 | Timp de citire: 2 min.

Înainte de a semna un contract de telefonie, internet sau TV, furnizorii de astfel de servicii sunt obligați să ofere clienților o fișă de sinteză. Acest document, standardizat la nivel european, trebuie să prezinte într-un mod simplu și clar toate detaliile contractului (prețuri, servicii, durata contractului etc.).  Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Un angajat prestează activități pentru mai multe companii dintr-un grup, dar are contract doar cu una dintre ele. Ce e în neregulă aici?

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Articolul descrie mai multe riscuri (legale, financiare, de reputație, SSM) care apar atunci când angajații sunt folosiți incorect între firmele din grup, aspecte cruciale pentru controlul intern și prevenirea problemelor.

Libertatea economică este un drept fundamental, iar acesta este recunoscut atât de Constituție, cât și de legislația europeană și internațională, însă relațiile de muncă au reguli clare și peste care nu se poate trece chiar dacă ne aflăm într-o structură complexă de business, în care mai multe persoane juridice au același asociat, acționar sau administrator și între entitățile din grupul de firme se desfășoară anumite activități comune sau strâns legate între ele. Ideea de a „împrumuta” un angajat de la o firmă din grup la alta nu poate să existe făcând abstracție de legislația muncii, nici chiar dacă angajatul n-ar avea o problemă cu asta. Deși detașarea e soluția evidentă, ea nu este adoptată pentru că cele două sau mai multe companii care folosesc munca aceluiași angajat au nevoie, de fapt, fiecare de câte un angajat propriu - dar e mai simplu și mai ieftin să-l utilizeze pe același. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Măsură neconstituțională: Cei ce nu respectă obligațiile din domeniul jocurilor de noroc sau tulbură folosința locuinței unei persoane să riște pedepse cu închisoarea

Acest departament este interesat de orice noi reguli sau infracțiuni care ar putea aduce riscuri pentru companie, cum ar fi amenzi sau sancțiuni, și cum să le prevină prin controale interne și o bună gestionare a riscurilor.

Dragoș Niculescu în Justițiabil in România
Redactor coordonator, avocatnet.ro
20 Septembrie 2024 | 2869 | Timp de citire: 2 min.

Orice nerespectare a legislației din domeniul jocurilor de noroc, fie că vorbim încălcarea interdicției de deschidere a sălilor pentru jocuri de noroc în localitățile mici, recent introdusă, sau despre cazurile în care primarii eliberează documente prin nerespectarea regulilor din domeniu, astfel încât să poată fi deschise săli de jocuri de noroc chiar dacă nu sunt îndeplinite condițiile legale, ar fi trebuit considerată infracțiune și ar fi putut fi sancționată cu închisoarea, dar proiectul legislativ ce conține prevederile a fost declarat neconstituțional de către Curtea Constituțională a României (CCR). În plus, același proiect stabilea că, pentru protejarea celor ce sunt presați să-și vândă casele, de cele mai multe ori de către dezvoltatori imobiliari, și tulburarea folosinței locuinței ar fi putut fi pedepsită (din nou) cu închisoare. Proiectul se întoarce acum în Parlament. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Rambursarea TVA din UE se cere, până la 30 septembrie, prin formularul 318. Un ghid simplificat pentru firmele din România

Ajută la identificarea și reducerea riscurilor financiare legate de recuperarea TVA, asigurând că procesele interne sunt corecte și eficiente pentru a evita pierderi sau penalități din cauza erorilor sau a nerespectării termenelor.

Nowium - Finance, Tax & Legal în Contabil și fiscal
20 Septembrie 2024 | 1 | 1126 | Timp de citire: 3 min.

În peisajul complicat al rambursării TVA în cadrul Uniunii Europene, companiile din România se pot găsi în situația de a naviga într-un labirint de reguli, condiții și proceduri. Pentru a simplifica această călătorie, am creat un ghid cuprinzător, adaptat firmelor care doresc să obțină rambursări de TVA din alte state membre UE. Citește articolul