avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1026 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Interviu Despre impactul regulamentului EUDR asupra comerțului cu produse precum cafea, ciocolată, mobilă sau anvelope și rolul autorităților vamale în aplicarea acestuia

Acest departament evaluează riscurile pentru firmă. Nerespectarea noii legi privind defrișările poate atrage amenzi mari și interdicții, iar ei trebuie să știe cum să prevină aceste probleme.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Septembrie 2024 | 1466 | Timp de citire: 5 min.

Companiile trebuie să se pregătească, în această perioadă, de aplicarea unui regulament european, supranumit EUDR, care va avea un impact semnificativ asupra comerțului cu anumite produse. Actul normativ interzice comercializarea de produse provenite din zone defrișate și exportul acestora către alte piețe, motiv pentru care specialiștii de la Deloitte România ne-au explicat la ce ar trebui să se aștepte companiile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Obligațiile impuse de ANPC operatorilor economici pentru combaterea fenomenului de „shrinkflation” vin cu o serie de neclarități

Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea noilor reguli (cum ar fi amenzi sau închiderea temporară a magazinului) și să propună măsuri pentru a le evita.

PwC România în Aspecte juridice
20 Septembrie 2024 | 859 | Timp de citire: 4 min.

Ordinul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) privind obligația operatorilor economici de a informa consumatorii cu privire la modificarea cantităților de produs, în condițiile menținerii aceluiași preț, publicat săptămâna trecută, ridică multe semne de întrebare legate atât de sfera de aplicare, cât și de modalitatea de aplicare, inclusiv a sancțiunilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Magazinele nu vor putea împiedica sau limita accesul produselor cu calitate mai bună și prețuri mai mici decât cele existente deja sau a alimentelor fără aditivi

Acest departament este interesat pentru că încălcarea legilor concurenței sau a practicilor comerciale corecte poate aduce riscuri mari pentru companie, de la amenzi la afectarea reputației.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
20 Septembrie 2024 | 1 | 881 | Timp de citire: 2 min.

Mai mulți parlamentari propun, prin intermediul unui proiect legislativ pus recent în dezbatere, modificarea legislației concurenței și a celei privind combaterea concurenței neloiale, astfel încât să nu mai fie posibilă împiedicarea sau limitarea accesului pe piața din țara noastră a unor produse sau servicii cu calitate mai bună și prețuri mai mici decât ale altor produse sau servicii similare disponibile deja sau a alimentelor ce nu conțin aditivi alimentari. Citește articolul

ACCES GRATUIT
România, vulnerabilă la dezastre

Numai 8% din cei afectați de inundațiile recente au locuințele asigurate. Ce riscuri acoperă asigurarea obligatorie a locuințelor

Articolul vorbește despre cum ne putem proteja de riscurile dezastrelor naturale prin asigurări, ceea ce este esențial pentru acest departament care identifică și gestionează riscurile ce pot afecta compania.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2024 | 3 | 1102 | Timp de citire: 4 min.

După dezastrul propriu-zis, victimele inundațiilor din estul țării sunt pândite de consecințele propriei neglijențe: sub 10% din casele afectate de inundații au asigurare obligatorie încheiată, astfel că proprietarii vor trebui să aștepte ajutoare de la autorități sau să suporte din propriul buzunar cheltuielile aferente reparațiilor. Aceasta, în condițiile în care costul maxim al unei asigurări obligatorii este de până la 130 de lei anual. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Promisiunile făcute în raportul de muncă trebuie și asumate contractual, altfel riscă să rămână doar atât

Acest departament este interesat deoarece articolul subliniază riscurile la care se expune compania dacă modificările contractuale nu sunt făcute oficial, ceea ce poate duce la dispute cu angajații, amenzi sau alte probleme neprevăzute.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
19 Septembrie 2024 | 1034 | Timp de citire: 2 min.

Când angajatorul lansează o promisiune către salariat ce vizează un element al contractului de muncă, pe angajat îl ajută doar ca acesta să fie asumat printr-un act adițional, legea impunând acordul părților pe elementele cele mai importante din contractele de muncă - niciun element salarial, nici locul de muncă, felul muncii sau timpul de muncă nu se pot modifica pentru că doar angajatorul vrea asta. Promisiunile verbale sau asumate informal, inclusiv de superiori ierarhici care nici măcar nu pot garanta implementarea celor promise riscă să rămână doar atât: promisiuni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Momentan, cei care nu primesc facturile de la furnizori pot doar să „amenințe” cu notificarea ANAF

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea regulilor de facturare electronică, inclusiv riscurile financiare și de conformitate pentru companie.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Septembrie 2024 | 11321 | Timp de citire: 2 min.

În curând, contribuabilii vor avea o procedură de care se vor putea folosi atunci când furnizorii lor nu le transmit, prin sistemul e-Factura, facturile electronice pentru bunuri sau servicii. Dar, până la apariția procedurii, firmele de bună-credință se pot folosi deocamdată doar de „amenințări” cu notificarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în cazul refuzurilor sau întârzierilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Peste 5.000 de companii din România au de întocmit rapoarte de durabilitate în 2025 - 2026. Ce presupun aceste cerințe de raportare și de ce sunt importante pentru afaceri

Acest departament se ocupă cu identificarea și gestionarea riscurilor legate de sustenabilitate și cu implementarea controalelor interne necesare pentru a asigura acuratețea și fiabilitatea datelor raportate.

Deloitte România în Contabil și fiscal
19 Septembrie 2024 | 1685 | Timp de citire: 3 min.

Durabilitatea a devenit în ultimii ani unul dintre principiile de bază care guvernează modul în care economiile și societățile își gândesc și planifică dezvoltarea. La nivelul Uniunii Europene, „Green Deal” creează o platformă esențială de aliniere a statelor, iar inițiativele ulterioare, Fit for 55 și recenta directivă privind raportarea corporativă în materie de sustenabilitate („Corporate Sustainability Reporting Directive” - CSRD), vizând nu mai puțin de 50.000 de companii din întreg spațiul comunitar, vin să asigure o implementare coerentă și unitară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amnistia fiscală poate să acopere datoriile incluse în eșalonări la plată doar în anumite condiții

Acest departament analizează și diminuează riscurile la care este expusă firma. O amnistie fiscală poate reduce riscurile financiare legate de datoriile neplătite și penalitățile acumulate.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Septembrie 2024 | 1 | 6904 | Timp de citire: 2 min.

În mod normal, datoriile fiscale pentru care sunt în derulare eșalonări la plată sunt excluse în mod expres din noua amnistie fiscală. Cu toate acestea, respectivele obligații pot fi acoperite de amnistie, dar doar în anumite condiții precise. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum ar trebui să arate un control al inspectorilor de muncă în privința prevenirii riscurilor psihosociale? 11 întrebări esențiale, dar ignorate de aproximativ șase ani

Acest departament identifică și gestionează toate riscurile potențiale pentru companie, inclusiv pe cele legate de sănătatea și securitatea angajaților, cum ar fi stresul sau hărțuirea, pentru a preveni problemele.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
19 Septembrie 2024 | 2 | 2609 | Timp de citire: 3 min.

În contextul unor proxime discuții la nivelul Agenției Europene de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) legate de implementarea directivelor europene în materie de SSM, merită să avem o discuție despre cum (nu) a implementat Inspecția Muncii un ghid publicat chiar pe site-ul său în urmă cu șase ani și despre cum România doar bifează aspectele îndeverate la nivel european, dar nu le ia în seamă foarte serios. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Taxa pe lux

Ghid pentru completarea și depunerea formularului 216 pentru taxa pe mașinile scumpe. Termenul de declarare și plată, pentru persoanele fizice și firme, este 31 decembrie

Acest departament se asigură că firma nu își asumă riscuri inutile și că există proceduri clare pentru a evita probleme, cum ar fi amenzi sau litigii cauzate de nedeclararea sau neplata impozitelor.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
19 Septembrie 2024 | 1 | 5160 | Timp de citire: 2 min.

Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, care mai este cunoscut și drept „taxa pe lux”, are al doilea termen de declarare și plată din 2024 la finalul lunii decembrie. Formularul 216 vizează persoanele fizice și firmele care au mașini scumpe, iar versiunea sa electronică este disponibilă deja pentru completare și depunere online. Citește articolul