Acest departament ar fi interesat, deoarece un sistem de justiție funcțional și respectarea dreptului la apărare sunt cruciale pentru a reduce riscurile legale ale companiei și pentru a asigura un mediu de afaceri stabil și previzibil. Publicul care intimidează avocații poate crea un risc sistemic.
Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a transmis recent un comunicat în care precizează că a luat act de reacțiile apărute în spațiul public referitoare la implicarea mai multor avocați, inclusiv actualul ministru al Justiției, în exercitarea activității de apărare într-un dosar penal cu implicații sensibile, având ca obiect fapte de violență domestică. Citește articolul
Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legate de gestionarea bunurilor statului și asigură că toate procesele sunt transparente și corecte.
Pentru a reduce cheltuielile bugetare, instituțiile publice vor putea ceda sau vinde diverse bunuri, indiferent dacă acestea sunt mobile sau imobile, pe care nu le mai folosesc sau nu le folosesc eficient, potrivit unui proiect de lege înregistrat recent în Parlament. Pentru ca mecanismul de reutilizare, redistribuire și valorificare a bunurilor deținute de instituțiile publice să funcționeze, acestea vor trebui să actualizeze trimestrial situația acestor bunuri, într-un sistem informatic centralizat. Citește articolul
Identifică și reduce riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legate de conformitatea contractelor și potențialele litigii.
Contractul colectiv de muncă (CCM) reprezintă rezultatul negocierilor dintre angajator și salariați, fiind obligatorie prin lege inițierea negocierilor pentru entitățile cu minimum 10 angajați, dar nu și încheierea efectivă a unui contract. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor financiare și legale neprevăzute care pot apărea din modificările și neclaritățile legislației fiscale.
Retailerii alimentari și de bricolaj, importatorii și dealerii auto, precum și companiile din sectorul agribusiness ajung să datoreze, în mod incidental, impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS), deși acesta a fost conceput pentru sectorul petrolului și gazelor naturale. Cum au ajuns în această situație? Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile financiare, iar înțelegerea corectă a obligațiilor fiscale pentru proprietăți ajută la prevenirea amenzilor sau a altor probleme financiare și la asigurarea unui control intern solid.
Ca o regulă fiscală generală, important de precizat este faptul că, în vederea stabilirii în mod clar a impozitului/taxei pe clădire și a impozitului pe construcții, este necesar ca organul fiscal să realizeze o încadrare corectă a obiectului impozabil, respectiv clădire, astfel cum este definită la art. 453 lit. b) din Codul fiscal, sau construcție, astfel cum este definită la art. 497 din Codul fiscal. Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Articolul subliniază riscurile fiscale asociate cu întârzierea sau erorile în depunerea SAF-T, cum ar fi amenzi, inspecții fiscale sporite și includerea în algoritmii de risc ai ANAF, informații esențiale pentru a implementa controale interne eficiente.
Perioada de grație pentru micii contribuabili, care de anul acesta sunt obligați și ei să transmită raportările SAF-T, se apropie de final. În aceste condiții, companiile care întârzie cu implementarea fișierului SAF-T riscă să fie verificate mai des de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează specialiștii. Citește articolul
Nerespectarea regulilor de monitorizare poate duce la amenzi mari și probleme de imagine. Acest departament trebuie să identifice și să prevină astfel de riscuri pentru companie.
Salariații au dreptul să știe ce date și în ce scopuri sunt acestea prelucrate de angajator, iar când vine vorba de utilizarea sistemelor de supraveghere la locul de muncă aceștia își pot manifesta inclusiv opoziția și cere șteregerea datelor prelucrate, în anumite situații. Citește articolul
Acest departament este interesat de simplificarea și eficientizarea proceselor care pot reduce riscurile operaționale și pot asigura o mai bună gestionare a situațiilor de criză, cum ar fi un accident grav.
Ministerul Sănătății (MS) propune, printr-un proiect de ordin pus recent în dezbatere publică, modificarea legislației privind modul de administrare, finanțare și implementare a acțiunilor prioritare pentru tratamentul pacienților cu arsuri, astfel încât decontarea tratamentului acestor pacienți în străinătate să se facă mai ușor. Citește articolul
Să identifice și să gestioneze riscurile legate de datoriile fiscale ale companiei și să se asigure că totul este controlat, mai ales dacă firma are probleme financiare.
Creanțele fiscale pot fi anulate de organele fiscale în mai multe situații specifice, așa cum reiese din legislația procedural-fiscală. Citește articolul
Articolul avertizează asupra riscurilor economice la nivel de țară, cum ar fi scăderea ratingului de credit, care poate face împrumuturile mai scumpe și mai greu de obținut pentru companii. De asemenea, lipsa de predictibilitate legislativă este un risc important pentru afaceri.
Abordarea neconvingătoare din trecut a autorităților din România cu privire la reducerea deficitului bugetar, care a ajuns la 9,3% din PIB în 2024 și continuă să rămână la un nivel ridicat și în 2025, a determinat instituțiile europene să emită informări potrivit cărora țara noastră nu a implementat soluții eficiente pentru corectarea deficitului și să avertizeze că această stare de fapt „deschide calea unor posibile măsuri suplimentare în cazul în care România nu acționează rapid pentru a-și reduce dezechilibrele bugetare”. Și deși, în cea mai recentă comunicare, din 23 iunie 2025, Comisia Europeană (CE) propune 15 octombrie 2025 ca dată până la care țara noastră să ia măsuri eficiente de corectare a deficitului excesiv, factorii de decizie trebuie să acorde atenție condițiilor care însoțesc această propunere, în special cu privire la restrângerea cheltuielilor publice. Citește articolul