Nerespectarea obligației de a utiliza sistemul e-Factura la timp sau în modul corect poate atrage amenzi și alte consecințe negative. Acest departament este interesat să identifice riscurile financiare și legale asociate cu aceste modificări și să implementeze măsuri pentru a asigura conformitatea și a proteja compania.
Obligația agricultorilor persoane fizice și a institutelor/centrelor culturale ale altor state de a utiliza e-Factura a fost amânată cu trei luni, până în octombrie 2025, conform unui act normativ oficializat recent. În mod normal, obligația trebuia să intervină de la 1 iulie 2025. Citește articolul
Ei monitorizează riscurile financiare și operaționale. Reglementările sau fluctuațiile privind costurile asigurărilor auto, precum și riscul amenzilor pentru nerespectare, reprezintă un risc pe care trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.
Printr-o hotărâre apărută în primăvara lui 2023, Executivul a stabilit plafonarea prețului polițelor de asigurare obligatorie auto. Apoi, prin modificări succesive ale actelor ce conțin măsura, Guvernul a decis prelungirea perioadei în care se aplică prețurile plafonate la RCA până la final de iunie 2025. Plafonarea n-a mai fost prelungită dincolo de acest termen, așa că ea nu se mai aplică de la 1 iulie. Citește articolul
Pentru a evalua și gestiona riscurile financiare legate de creșterea sau schimbarea prețurilor la energie, mai ales după eliminarea plafonării la electricitate pentru unii consumatori.
Atât persoanele fizice, cât și firmele vor beneficia, până la sfârșitul lunii martie 2026, de plafonarea și compensarea prețului la gaze naturale, potrivit unei ordonanțe apărute la final de februarie. Schema de plafonare și compensare a prețului la energie electrică a fost eliminată, dar autoritățile au venit cu un alt mecanism de sprijin pentru consumatorii vulnerabili de energie. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe cum funcționează structurile guvernamentale de control antifraudă și de analiză a riscului fiscal, pentru a evalua și gestiona mai bine riscurile financiare și de conformitate ale companiei.
După două amânări, Guvernul a renunțat, până la urmă, la operaționalizarea unităților județene ale Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura apare într-o ordonanță de urgență oficializată recent, în condițiile în care operaționalizarea unităților județene era programată pentru 1 iulie 2025. Citește articolul
Articolul menționează că aceste măsuri sunt luate pentru a reduce riscul unui deficit mare la bugetul statului. Acest departament este interesat de modul în care sunt gestionate riscurile la nivel național, deoarece problemele economice generale pot afecta și riscurile specifice ale companiei.
Ministerul Muncii a pus joia trecută în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență (OUG) prin care a propus limitarea sporurilor pentru condiții periculoase sau vătămătoare la un cuantum de cel mult 300 de lei brut lunar, aplicabil tuturor salariaților din sectorul public. Adoptată luni și apărută deja în Monitorul Oficial, ordonanța prevede și reducerea duratei concediului de odihnă suplimentar pentru cei care lucrează în astfel de condiții. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care se expune compania dacă nu respectă noile reguli de import și caută soluții pentru a le preveni, cum ar fi amenzi sau blocaje în aprovizionare.
Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon („Carbon Border Adjustment Mechanism” - CBAM) se apropie de finalul perioadei de tranziție, perioadă în care importatorii au avut numai obligații de raportare, care se încheie la 31 decembrie 2025. Începând cu anul 2026, importul de produse care fac obiectul Regulamentului CBAM (nr. 956/2023), de exemplu, acid azotic, acizi sulfonitrici, tuburi sau țevi, șuruburi, construcții și părți de construcții metalice, va fi condiționat de deținerea autorizației de declarant CBAM. Citește articolul
Acest departament urmărește să prevină riscurile pentru companie. Nerespectarea noilor reguli fiscale, care pot duce la amenzi semnificative, reprezintă un risc financiar și de conformitate pe care acest departament trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.
Dincolo de posibilele măsuri fiscale pe care ar putea să le ia viitorul Guvern dincolo de 1 iulie 2025, legislația în vigoare deja prevede unele noutăți care urmează să se aplice de la această dată. Inițial erau mai multe, dar Guvernul a intervenit asupra unora dintre ele. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reguli pentru a identifica și gestiona riscurile asociate cu conformitatea publicității, asigurându-se că operațiunile de marketing respectă standardele etice și legale pentru a proteja reputația firmei.
Noi reglementări vizând publicitatea referitoare la serviciile stomatologice vor intra în vigoare de la 1 iulie, generate de creșterea publicității înșelătoare online. Despre reclame de genul „dinți ficși în 24 de ore”, dar și despre alte forme de promisiuni nerealiste și oferte agresive ale unora dintre clinicile de profil vom discuta cu medicul Florin Dan Cezar Lăzărescu, președintele Colegiului Medicilor Stomatologi din România (CMSR). Citește articolul
Articolul identifică riscuri potențiale pentru afacere, cum ar fi distorsionarea concurenței, impactul negativ asupra clienților sau pericole pentru sănătate, aspecte ce necesită o bună gestionare a riscurilor.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a adoptat în data de 25 iunie 2025 un nou Cod de reglementare a conținutului audiovizual care interzice, printre altele, publicitatea efectuată de farmacii la promoțiile aferente suplimentelor alimentare: „Art. 154 – (1) Este interzisă (…) promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promoții la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare”. CNA pare să acționeze contrar scopului protejării publicului, liberei concurențe și recomandărilor Consiliului Concurenței, deși a furnizat acestuia informații în cadrul studiului privind piețele medicamentelor OTC (over-the-counter - medicamente fără prescripție medicală) și suplimentelor alimentare și chiar a fost supusă în trecut unei investigații a autorității de concurență. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile ca firma să piardă drepturile asupra propriilor invenții, produse sau informații secrete, dacă acestea nu sunt protejate corect prin contracte și proceduri interne.
Angajatorii nu sunt întotdeauna conștienți de necesitatea reglementării detaliate a drepturilor de proprietate intelectuală în contractele individuale de muncă (CIM), contrar percepției comune că tot ce creează un angajat în raportul de muncă aparține automat angajatorului. Primul pas important pentru angajator e să înțeleagă natura creațiilor și încadrarea lor, de la opere protejate de drepturi de autor (texte, prezentări, fotografii, opere grafice și audiovizuale), unde drepturile aparțin primordial angajatului în lipsa unor clauze specifice, la programe de calculator, unde regula este inversă, drepturile revenind angajatorului. Citește articolul