avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 684 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

O serie de modificări ce privesc cazierul judiciar, inclusiv eliberarea certificatului online, propuse de MAI

Acest departament trebuie să fie la curent cu noile reglementări privind cazierul judiciar, mai ales în format electronic, deoarece informațiile din cazier sunt folosite pentru evaluarea riscurilor asociate cu angajaților, partenerilor sau anumite tipuri de activități, iar valabilitatea și autenticitatea documentelor sunt cruciale în managementul riscului.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2024 | 2672 | Timp de citire: 1 min.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune, printr-un proiect de lege, modificarea legislației privind cazierul judiciar. De pildă, acum se stabilește clar faptul că certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online doar de către cetățenii români sau de către firmele cu sediul social în România. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pregătirea pentru aplicarea salariului minim european: Cum stă România

Ajută la identificarea riscurilor financiare și legale legate de neplata corectă a salariului minim (neconformitate) și la stabilirea unor metode de prevenire a acestor probleme.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
4 Ianuarie 2024 | 1615 | Timp de citire: 2 min.

În anul 2024, statele membre, trebuie să finalizeze transpunerea Directivei UE privind salariul minim adecvat și să aplice normele, începând cu 15 noiembrie. În România, unde formula aleasă este ca salariul minim pe economie să se încadreze în cel puțin 50% din salariul mediu, cea mai importantă parte a directivei va fi respectată, în condițiile în care: Guvernul a aprobat un salariu minim de 3.700 de lei începând cu 1 iulie 2024, iar câștigul salarial luat în calcul la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024 este de 7.567 lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Majorarea obligatorie a unor salarii minime de la 1 ianuarie în contextul beneficiului de netaxare

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale, financiare și de imagine care pot apărea din nerespectarea legii sau din politici de salarizare necorespunzătoare, precum pierderea de personal valoros.

Creșterea obligatorie „a salariilor minime cu vechime” de la 1 ianuarie și aplicarea beneficiului de netaxare la cei 200 de lei din salariul minim își dau întâlnire momentan într-o discuție destul de complicată: pe de o parte, legea îi forțează pe angajatori să crească acele salarii, iar nu cu sume derizorii, dar, pe de altă parte, din cauza acelui beneficiu de netaxare, angajatorii trebuie să acorde câte cel puțin 150 de lei per angajat ca să ajungă la netul pe care îl au aceștia acum. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum i-ar putea ajuta contul escrow pe cumpărătorii care achită avansuri mari la achiziția de locuințe

Identifică și evaluează riscurile financiare și operaționale ale companiei, căutând soluții și instrumente (precum conturile escrow) pentru a le reduce și a proteja activele companiei.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Ianuarie 2024 | 1 | 5100 | Timp de citire: 2 min.

În domeniul investițiilor imobiliare, siguranța financiară este de o importanță crucială, dar greu de asigurat, de multe ori. Un instrument care poate oferi această siguranță este contul de tip escrow, care asigură cumpărătorul de faptul că nu rămâne și fără bani, și fără locuință. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele Codului fiscal, modificate oficial în privința impozitului pe venit, TVA-ului și accizelor

Acest departament folosește informațiile despre noile reguli fiscale pentru a identifica posibilele riscuri financiare pentru companie și pentru a se asigura că există sisteme interne pentru a respecta legea și a preveni erorile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
3 Ianuarie 2024 | 3781 | Timp de citire: 6 min.

O hotărâre a Guvernului care vizează actualizarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal a apărut recent în Monitorul Oficial. Modificările vizează vânzarea locuințelor proprii (impozitul pe venit), dar și anumite noutăți din sfera TVA-ului și accizelor. În parte, vorbim de noutăți impuse de apariția Legii 296/2023 și a OUG 115/2023. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Prima carte electronică de identitate se va putea obține gratuit. Măsura e oficială

Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legate de identitatea persoanelor (angajați, clienți) și să se asigure că se folosesc documente valabile, iar aceste informații contribuie la o mai bună gestionare a riscurilor.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Ianuarie 2024 | 5379 | Timp de citire: 2 min.

La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile. Măsura apare într-o hotărâre ce se aplică de la 1 ianuarie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Inteligența artificială în serviciile de fiscalitate și consultanță: Oamenii nu vor fi înlocuiți complet așa ușor

Întrucât AI este o tehnologie nouă, există riscuri de erori. Acest departament va fi interesat să afle cum pot fi identificate și gestionate aceste riscuri pentru a asigura controlul intern și buna funcționare.

EY Romania în Contabil și fiscal
3 Ianuarie 2024 | 1367 | Timp de citire: 5 min.

În contextul actual, este absolut firească întrebarea privind viitorul: încotro, la modul general, în zona de servicii profesionale precum fiscalitate și consultanță? În ce măsură oamenii vor fi înlocuiți de inteligența artificială și care sunt domeniile în care roboții vor determina reducerea forței de muncă umane? Evident, zona de consultanță fiscală nu este mai puțin frământată de această întrebare, pentru că, mai devreme sau mai târziu, și aici soluțiile de inteligență artificială vor deveni parte din rutina de zi cu zi. Sigur, pe diferite paliere de lucru și în proporții diferite de utilizare, fiind probabil că o înlocuire totală a omului-consultant fiscal, dacă e să luăm doar acest exemplu, nu se va produce în curând. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pentru firmele din HoReCa, regulile regimului micro se schimbă din 2024, iar impozitul mixt este eliminat

Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru firmă. Schimbările fiscale pot aduce riscuri financiare (de exemplu, calcul greșit al taxelor) sau de conformitate, iar ei trebuie să se asigure că există sisteme pentru a evita aceste probleme.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Ianuarie 2024 | 1 | 9992 | Timp de citire: 2 min.

În privința condițiilor aplicării impozitului micro, firmele active în domeniul HoReCa sunt puse pe picior de egalitate cu restul firmelor, începând din 2024. Totodată, este eliminat impozitul mixt pe care firmele din HoReCa îl datorau dacă derulau și alte activități în paralel. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Salarizare bugetari: Funcțiile de demnitate publică și sistemul de justiție nu primesc majorarea generală de 5% anul acesta

Acest departament monitorizează schimbările legislative și deciziile guvernamentale, chiar și cele din sectorul public, pentru a identifica potențialele riscuri legate de conformitatea legală, stabilitatea economică sau impactul asupra resurselor umane, pentru a le integra în strategia generală de gestionare a riscurilor a companiei.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
3 Ianuarie 2024 | 2901 | Timp de citire: 2 min.

Modificările legate de salarizarea personalului din sistemul de justiție și pentru funcțiile de demnitate publică care nu au un nivel de salarizare stabilit deja în OUG nr. 115/2023 au fost oficializate la final de 2023. Indemnizațiile lunare pentru aceste funcții vor rămâne constante în 2024, fără a fi majorate, în timp ce personalul din sistemul de justiție nu va primi majorarea generală de 5% planificată pentru 2024. Aceste măsuri sunt menite să echilibreze creșterile salariale anterioare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sectoarele petrol și gaze naturale: S-a stabilit ce firme plătesc impozit suplimentar în 2024 și 2025

O taxă nouă, mai ales una specifică și temporară, poate aduce riscuri financiare sau de conformitate pentru firmă. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să se asigure că firma este pregătită să le gestioneze corect.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
2 Ianuarie 2024 | 2143 | Timp de citire: 1 min.

Un impozit suplimentar pentru firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, în cotă de 0,5%, se aplică în 2024 și 2025. Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (denumit ICAS) este pentru companiile care în anul precedent au înregistrat o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, iar Ministerul Finanțelor a venit recent cu lista celor vizați concret. Citește articolul