Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile asociate inspecțiilor fiscale și modalitățile de a le gestiona, inclusiv prin înregistrarea întâlnirilor. De asemenea, noile reguli privind combaterea spălării banilor sunt esențiale pentru a asigura că firma respectă legislația și evită riscurile de neconformitate.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 21 - 27 august 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Discută despre riscuri economice precum deprecierea leului, inflația și deficitul bugetar, care sunt importante pentru evaluarea și gestionarea riscurilor care pot afecta stabilitatea afacerii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile pentru firmă, iar concedierile nelegale sau hărțuirea angajaților sunt riscuri mari care pot duce la procese și la o reputație proastă.
Chiar dacă regulile care guvernează relațiile de muncă sunt suficient de clare în privința modului în care un contract de muncă poate înceta, sunt și situații în care sunt ignorate cu bună știință, iar cei care o fac se bazează, probabil, pe faptul că salariații fie nu cunosc ce prevede legea, fie nu au posibilitatea să-și exercite efectiv drepturile. Chestiunea demisiei forțate e unul dintre exemplele frecvente din practică în care angajatorii îi pun pe angajați în situații dificile sau când se ajunge la adevărate hărțuiri la locul de muncă. Citește articolul
Acest departament este interesat să evalueze și să gestioneze riscurile asociate cu noile procese de raportare fiscală digitală și să se asigure că există controale interne adecvate pentru acuratețea datelor.
După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Orice modificare legislativă, în special cele legate de date sensibile și drepturi individuale, poate crea noi riscuri pentru companie. Acest departament trebuie să le identifice și să se asigure că există controale interne pentru a le gestiona.
Printre drepturile stabilite de legislația în vigoare pentru pacienți se numără dreptul de a fi respectat, cel la îngrijiri până la ameliorarea stării sau până la vindecare și cel de a cere și de a primi o a doua opinie medicală. În plus, de la începutul anului, s-a stabilit că pacienții vor avea dreptul la medicină personalizată, iar rudele să primească, fără prea mari bătăi de cap, datele medicale ale unui pacient. Citește articolul
Este important pentru a înțelege riscurile financiare și penale la care este expusă compania dacă nu își plătește taxele la timp și pentru a stabili măsuri interne care să prevină astfel de situații neplăcute.
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) tratează cu indulgență situațiile în care vorbim de reținerea și neplata la stat a taxelor salariale (printre altele) în cel mult 60 de zile de la scadență. Conform specialiștilor, ANAF preferă să trimită atenționări către restanțieri înainte de a face sesizări penale. Însă există și o problemă legată de reincriminarea faptei. Citește articolul
Pentru companiile care organizează sau sponsorizează deplasări în străinătate pentru minori (de exemplu, pentru competiții sportive, programe educaționale, stagii), acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli pentru a evalua și gestiona riscurile legale și de conformitate asociate acestor activități.
Din această lună, tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani pot călători peste granițe fără să fie însoțiți de un adult, dar trebuie să aibă acordul notarial al părinților sau reprezentanților legali. Uniunea Națională a Notarilor Publici din România (UNNPR) a detaliat recent, la solicitarea redacției avocatnet.ro, conținutul acestei declarații date de părinți. După cum subliniază reprezentanții notarilor, în cazul vizitelor la rude, părinților li s-ar putea solicita acte din care să rezulte legătura de rudenie între minorul care urmează să plece în străinătate neînsoțit (sau părinții tânărului) și persoana pe care urmează să o viziteze. Citește articolul
Schimbările majore în structura locurilor de muncă și necesitatea adaptării forței de muncă reprezintă un risc strategic important pentru orice afacere, risc pe care acest departament trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.
Cu ocazia unui studiu recent publicat în materia efectelor inteligenței artificiale generative (IAG) asupra pieței muncii, Organizația Internațională a Muncii (OIM) face apel la politicienii din întreaga lume să înceapă să se gândească mai repede asupra abordării schimbărilor tehnologice în curs. Deși în domeniul muncii IAG nu este, intrinsec, „nici bună, nici rea”, impactul socioeconomic al utilizării sale va depinde în mare măsură de modul în care este gestionată folosirea sa (inclusiv la nivel de reglementare), OIM arătând că, fără politicile adecvate, unde vocea lucrătorilor afectați de ajustările din piața muncii trebuie obligatoriu ascultată, există un risc ca doar câteva dintre țările bine poziționate economic și participanți din piață să poată valorifica beneficiile tranziției către noua piață a muncii, în timp ce costurile pentru lucrătorii afectați ar putea fi brutale. OIM subliniază că nu munca fizică e cea mai expusă pe termen scurt, ci munca de birou, dar că nu trebuie să generalizăm în aprecierea gradului de înlocuire a diverselor atribuții, întrucât IAG are potențialul să ducă și la creșterea locurilor de muncă. Citește articolul
Are nevoie să înțeleagă riscurile asociate cu accesarea fondurilor de la stat și să se asigure că există controale interne pentru a gestiona corect aceste proiecte și a evita problemele în cazul unui audit.
În această perioadă se derulează mai multe apeluri de finanțare nerambursabilă destinate companiilor și PFA-urilor. În același timp, la nivelul Guvernului mai sunt și alte finanțări în pregătire. Iată, mai precis, ce apeluri sunt de urmărit pentru firme și PFA-uri. Citește articolul
Acest departament ajută firma să evite riscurile și greșelile mari, inclusiv pe cele legate de raportările incorecte către stat, și se asigură că există proceduri clare pentru a preveni aceste probleme.
Raportările în scop financiar-contabil și fiscal devin din ce în ce mai complexe și mai sofisticate. În contextul digitalizării continue și al direcției tot mai evidente înspre tehnologizare, și România a adoptat, în ultimii ani, măsuri pentru modernizarea sistemelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care vizează schimbul de informații în timp real între ANAF și contribuabili. Sunt, însă, sistemele contabile de gestiune utilizate de societăți pregătite pentru acest avans tehnologic? Sau sunt necesare investiții suplimentare atât din partea companiilor de tehnologie, cât și din partea contribuabililor pentru a ține pasul cu toate aceste noi modificări și cerințe legislative? Citește articolul