Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor la care este expusă compania. Verificarea autorizațiilor partenerilor și furnizorilor din turism ajută la evitarea problemelor legale, financiare sau de imagine.
Pentru că anul acesta s-au înregistrat mai multe cazuri în care turiștii au plătit avans sau chiar au achitat integral o vacanță către cazări inexistente în practică, Asociația InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor recomandă ca la plecarea în vacanță să verificăm, prin intermediul unei aplicații gratuite, lista unităților de cazare, agențiilor de turism și unităților de alimentație publică autorizate din România. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască aceste detalii pentru a identifica și evalua riscurile financiare și operaționale legate de inspecțiile fiscale și de posibilele amenzi. Înțelegerea modului de operare a Fiscului și a termenelor de prescripție ajută la implementarea măsurilor de control intern necesare pentru a minimiza aceste riscuri.
În urmă cu un an, s-a stabilit că dreptul inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a aplica amenzile contravenționale prevăzute de Codul de procedură fiscală se prescrie după cinci ani de la data săvârșirii faptei, nu după doar șase luni. Acum, după ceva timp de la aplicarea măsurii, specialiștii sunt de părere că aceasta era necesară, dar și că reprezintă un îndemn al autorităților la conformare voluntară. Citește articolul
Articolul menționează riscuri legate de criza climatică (subvenții combustibili fosili), de politicile comerciale (plafonul de preț impus de Rusia) și de evenimente geopolitice (războiul din Ucraina care a crescut prețul energiei), toate fiind aspecte de risc pentru o afacere.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Permite identificarea și evaluarea riscurilor majore pentru companie, cum ar fi posibilele amenzi, procese sau probleme de reputație, care apar din nerespectarea legilor muncii și a procedurilor interne.
Lipsa acută de personal îi duce pe antreprenori în zona încălcărilor grave ale limitelor timpului de muncă și de repaus stabilite la nivel legislativ. De exemplu, munca 24 de ore cu 24 de ore repaus este de natură, chiar și pe termen scurt, să aducă prejudicii serioase sănătății angajatului care, din nevoia de a câștiga un salariu, acceptă orice condiții de muncă, chiar și inumane. Pe deasupra, se mai adaugă și un salariu plătit aleatoriu, pentru care angajatul e făcut să creadă că-l primește din mărinimia angajatorului, iar nu pentru munca prestată. De la relatări precum cea din materialul de azi, tinerii în căutarea unui loc de muncă se sperie și mai tare de perspectivele pe care le au aici. Citește articolul
E interesat să identifice și să prevină riscurile legale sau financiare care pot apărea dacă firma nu respectă corect legile privind concediile acordate angajaților cu normă parțială.
Potrivit Codului muncii, salariații cu contract de muncă cu timp parțial beneficiază de drepturile salariaților cu normă întreagă, în condițiile prevăzute de lege și de contractele colective de muncă aplicabile. Asta înseamnă și dreptul la concediul de odihnă anual, stabilit ca minim de 20 de zile lucrătoare în fiecare an (sau, cum indică o directivă europeană, măcar patru săptămâni de concediu anual). Durata efectivă a concediului de odihnă anual trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă, dar nu se poate situa sub acest minim de 20 de zile anual. Doar că angajatorii întâmpină dificultăți în stabilirea și pontarea corectă a zilelor de concediu pentru angajații care au contracte cu câteva ore pe lună. Citește articolul
Prevenirea spălării banilor este o componentă cheie a managementului riscului și controlului intern. Acest departament trebuie să înțeleagă noile proceduri de raportare pentru a se asigura că există sisteme și controale eficiente pentru a identifica și semnala activitățile suspecte și a proteja compania împotriva riscurilor financiare și de reputație.
În contextul în care implementează un sistem informatic nou, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a oficializat miercuri un set nou de reguli pentru înregistrarea firmelor și specialiștilor ca entități raportoare. Documentul acoperă, printre alte entități, băncile, anumiți comercianți, anumiți dezvoltatori imobiliari, contabilii, consultanții fiscali, auditorii, avocații, notarii și executorii judecătorești. Citește articolul
Departamentul trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de noile legi, cum ar fi posibilele amenzi pentru nerespectarea obligațiilor de plată sau de declarare, și să se asigure că există controale interne pentru a evita aceste probleme.
Artiștii, autorii și alți actori din mediul cultural care optează pentru înscrierea în registrul lucrătorilor culturali profesioniști pot beneficia de un regim sporit de protecție socială, similară cu cea a angajaților (ajutor de șomaj, concedii medicale și indemnizații, securitate și sănătate în muncă și altele), ca urmare a unor prevederi legislative recent oficializate. Pe de altă parte, pe lângă constrângerile pe parte contractuală, cum sunt, de exemplu, obligații de includere a anumitor prevederi sau de indicare a anumitor elemente de identificare, companiile care lucrează cu persoanele care dețin statutul de lucrător cultural profesionist se vor lovi de o nouă contribuție de achitat și de noi obligații de raportare legate de aceste colaborări. Citește articolul
Neplata taxelor este un risc major pentru companie, putând duce la amenzi uriașe și probleme juridice. Acest departament trebuie să știe aceste riscuri pentru a pune în aplicare măsuri de prevenire.
Regulile în funcție de care se calculează amenzile penale pentru persoanele juridice au fost schimbate recent prin lege. În acest context, specialiștii ne-au explicat cum se aplică regulile noi într-un caz concret - situația în care o companie este amendată penal pentru neplata dărilor cu reținere la sursă. Citește articolul
Noile obligații legate de e-Factura pot aduce riscuri pentru companie (cum ar fi amenzi pentru nerespectare sau probleme tehnice), iar acest departament este interesat să le identifice și să se asigure că firma este pregătită să le gestioneze.
Din moment ce derogarea ce permite României să impună tuturor firmelor folosirea sistemului e-Factura în relația B2B a fost oficializată de autoritățile europene, acum trebuie ca autoritățile naționale să o implementeze efectiv printr-un act normativ - teoretic, până la 24 august 2023. Rămâne de văzut, însă, cum se va face acest lucru - printr-un singur act normativ sau prin mai multe. Ne referim, însă, doar la transpunere, pentru că autoritățile mai trebuie să asigure și condițiile tehnice necesare pentru extindere, iar aici discuția poate fi mai complicată. Citește articolul
Articolul prezintă diverse riscuri: de la dezastre naturale (seceta) și efectele schimbărilor climatice, la posibile măsuri fiscale guvernamentale și amenințări ecologice cu impact economic (crabul invaziv). Toate acestea sunt relevante pentru identificarea și gestionarea riscurilor la nivel de companie.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul