avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 726 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

UPDATE Procedură oficială: Ce reguli de legitimare trebuie să respecte inspectorii ANAF la controale, inclusiv la discuțiile prin apel video

O inspecție fiscală reprezintă un risc important pentru companie. Acest departament trebuie să înțeleagă noile proceduri de control, inclusiv cele legate de legitimare la distanță, pentru a evalua riscurile, a implementa măsuri de prevenție și a asigura că firma este pregătită să facă față unor astfel de situații.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 August 2023 | 2956 | Timp de citire: 3 min.

Ca urmare a modificărilor procedural-fiscale de la finalul anului 2022, s-a stabilit că trebuie emisă o procedură specială pentru legitimarea în cadrul inspecțiilor fiscale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În acest sens, luni a fost oficializat un ordin ce acoperă regulile legitimării pentru toate situațiile întâlnite în practică, deci inclusiv când este nevoie ca inspectorii să se legitimeze, de la distanță, prin apel video. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Dublarea termenului maxim de intrare în vigoare pentru contractele RCA, oficială

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. RCA este o asigurare obligatorie care acoperă riscuri financiare în caz de accident, iar modificările legislative sunt importante pentru a reevalua și controla aceste riscuri.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
21 August 2023 | 2 | 8702 | Timp de citire: 1 min.

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a adoptat recent modificarea Normei 20/2017 privind asigurările auto din România, măsura devenind oficială de astăzi. S-a oficializat, de fapt, prelungirea termenului maxim în care contractul de asigurare de răspundere civilă auto (RCA) poate intra în vigoare de la 30 la 60 de zile de la încheierea sa. Scopul este să faciliteze încheierea contractelor și să răspundă unei cereri crescute de polițe pe piață. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Topul țărilor cu cei mai mulți milionari. Numărul bogaților a scăzut la nivel mondial

Datele despre fluctuațiile averii globale pot semnala riscuri economice sau de piață care necesită monitorizare și planificare de contingență.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
21 August 2023 | 1233 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Topul țărilor cu cei mai mulți milionari. Numărul bogaților a scăzut la nivel mondial

Datele despre fluctuațiile averii globale pot semnala riscuri economice sau de piață care necesită monitorizare și planificare de contingență.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
21 August 2023 | 1233 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Verificarea documentară, principalul instrument de controlare a persoanelor fizice în prima jumătate din 2023

Departamentul are nevoie să înțeleagă riscurile financiare și fiscale la care sunt expuse firma și, indirect, angajații săi. Știind cum acționează Fiscul, mai ales prin metode rapide precum verificarea documentară, poate ajuta la îmbunătățirea controalelor interne pentru a preveni problemele sau pentru a gestiona mai bine situațiile neprevăzute.

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 August 2023 | 7992 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile fiscale au preferat, în prima jumătate din 2023, să folosească verificarea documentară ca principal instrument de control la persoanele fizice, așa cum reiese din statisticile puse recent la dispoziție. Verificarea situației fiscale personale a rămas în plan secundar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele ar trebui să-și adapteze politicile interne pentru a stabili cum se pot folosi angajații de inteligența artificială generativă

Identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor legate de utilizarea inteligenței artificiale sunt esențiale pentru acest departament, care trebuie să gestioneze pericolele precum pierderea de date confidențiale sau probleme legate de drepturile de proprietate intelectuală.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
19 August 2023 | 1946 | Timp de citire: 4 min.

Deși încurajată și pe deplin utilă în tot mai multe sectoare de activitate, inteligența artificială generativă (IAG) poate aduce, odată cu folosirea sa necorespunzătoare, diverse riscuri în companii. Ca atare, recomandarea de a avea o politică internă, în permanență adaptată la nou, unde angajaților li se spune clar ce au voie și ce nu au voie să folosească la job este tot mai des discutată. De pildă, angajaților ar trebui să li se explice că IAG poate avea limitări care să defavorizeze compania, angajații, dar și persoane terțe, că informațiile oferite trebuie revizuite întotdeauna, că anumite date din companie nu ar trebui „să hrănească” sistemul și să ajungă, astfel, la alții, dar și că e posibil să existe probleme legate de proprietatea intelectuală a altcuiva sau a companiei înseși. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Calendarul fiscal al toamnei: La ce chestiuni trebuie să fie atente companiile și PFA-urile

Toate modificările fiscale și noile obligații de raportare (ex. tranzacții suspecte, e-Factura, e-Transport) introduc noi riscuri de neconformitate și financiare, pe care acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze.

avocatnet.ro în Taxe și impozite
19 August 2023 | 5712 | Timp de citire: 3 min.

În aproximativ două săptămâni vom intra, cel puțin calendaristic, în toamnă. Dincolo de multiplele măsuri fiscale majore pregătite de autorități, dar încă neasumate public, companiile și PFA-urile ar trebui să fie atente și la alte chestiuni importante. Iată ce e de știut în momentul de față: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mai multe persoane vor putea să devină ghizi de turism. MEAT a schimbat regulile de atestare

Managementul Riscului analizează posibilele probleme care pot afecta compania. Modificările legislative aduc riscuri de neconformitate dacă nu sunt respectate, ceea ce ar putea duce la amenzi sau la afectarea reputației. Ei trebuie să se asigure că firma aplică noile reguli corect.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2023 | 5533 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a modificat legislația pentru ghizii de turism. Concret, un nou ordin a intrat în vigoare miercuri, însă prevederile sale vor putea fi aplicate după ce Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) va stabili noile standarde ocupaționale pentru această profesie. De asemenea, pentru a putea organiza cursuri în domeniu, formatorii vor trebui să se reautorizeze. Ghizii vor fi împărțiți în locali, naționali și specializați, iar ordinul introduce reguli noi pentru atestare, scăzând nivelul minim de școlarizare necesar pentru a permite localnicilor să presteze această activitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Patru aspecte ce trebuie luate în calcul pe termen lung, conform specialiștilor, după implementarea raportării la firme

Articolul subliniază riscurile legate de greșeli în raportare și importanța verificării datelor. Acest departament este interesat să identifice aceste riscuri și să pună la punct metode interne pentru a le minimiza, asigurând că firma funcționează fără probleme și este protejată.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 August 2023 | 1 | 4273 | Timp de citire: 2 min.

Raportarea fișierului SAF-T prin formularul 406 este, de departe, cea mai complexă și cea mai importantă obligație declarativă cu care s-au confruntat contribuabilii din România. Implementarea raportării SAF-T, în perioada 2022 - 2025, va sta la baza unor viitoare simplificări majore, dar declarația va fi și unul dintre principalele instrumente de identificare a neconformării. Având în vedere aceste chestiuni, contribuabilii nu se pot mulțumi cu o simplă implementare „de mântuială” a raportării, ci trebuie să-i acorde o importanță sporită prin măsuri adecvate pe termen lung. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce situații salariații trebuie să-și desemneze reprezentanți care să se asigure că angajatorul respectă obligațiile de SSM

Acest departament ar fi interesat, deoarece o bună organizare a siguranței muncii și implicarea angajaților prin reprezentanți ajută la reducerea riscurilor de accidente și la evitarea problemelor legale sau financiare pentru companie.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 August 2023 | 1 | 2465 | Timp de citire: 6 min.

De cele mai multe ori se consideră că angajatorul este singurul responsabil în privința securității și sănătății în muncă (SSM), însă ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă permit sau chiar obligă direct și indirect atât angajatorii, cât și salariații să participe la asigurarea condițiilor optime, sigure și care să nu pună în pericol sănătatea celor implicați în procesul de muncă. Citește articolul