Acest departament trebuie să identifice și să evalueze posibilele riscuri legale și operaționale care ar putea apărea dacă firma nu respectă obligația de a iniția negocierile colective.
Legea nu distinge între angajații pe perioadă determinată sau cei pe perioadă nedeterminată atunci când impune obligația de a negocia colectiv. Astfel, chiar dacă un angajator atinge sau depășește numărul de zece angajați doar sezonier, la momentul respectiv „dobândește” și obligația de a iniția negocierile. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile legale și financiare care pot apărea din nerespectarea regulilor de detașare și se asigură că sunt puse în aplicare măsuri pentru a le preveni.
Detașarea de la un angajator din mediul privat este posibilă și nu de puține ori utilizată. Ce reguli urmează? Cele ale Codului muncii, care stabilesc, printre altele, că angajatul detașat îşi păstrează funcţia şi toate celelalte drepturi prevăzute în contractul individual de muncă. În mod obiectiv însă, e posibil ca angajatul să nu primească acele drepturi negociate, pentru că angajatorul bugetar nu are voie să plătească mai mult decât îi permite legea, așa cum relevă o recentă decizie a Înaltei Curți. Citește articolul
Analizează și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Noul sistem ANAF de clasificare a riscurilor fiscale și modul în care datele firmei influențează acest risc sunt esențiale pentru a identifica și preveni potențiale probleme și pentru a asigura un control intern eficient.
Amplul proces de digitalizare a relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este programat să se încheie până la finalul anului 2025. Asta înseamnă că lucrurile se vor schimba semnificativ începând cu anul 2026. Însă cum ar putea să arate, în viitor, relația dintre autorități și contribuabili? Reprezentanții ANAF au dat recent câteva informații în acest sens cu ajutorul cărora putem contura un răspuns concret. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că ajută compania să evite greșelile și amenzile, iar noile reguli despre emiterea facturilor și bonurilor pot crea riscuri dacă nu sunt respectate corect.
Recent, autoritățile au introdus o clarificare oficială importantă în regulile folosirii caselor de marcat. Și anume că, la cererea clientului, factura se eliberează obligatoriu numai la data eliberării bonului fiscal. Citește articolul
Orice schimbare majoră în fiscalitate creează riscuri noi pentru companie, de la amenzi la dificultăți în planificarea financiară, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.
Supraimpozitarea salariilor ”mari” este o temă falsă ca, de altfel, întreaga discuție despre impozitarea progresivă. În primul rând, supraimpozitarea vehiculată nu are sens economic sau social: nu ar aduce încasări la buget care să rezolve măcar parțial situația dificilă a deficitului și nici nu ar genera echitate între contribuabili, atâta timp cât este pus arbitrar un prag fără nicio modelare economică pentru a-l justifica. În al doilea rând, impozitarea progresivă nu poate fi introdusă în viitorul apropiat fără o reformă solidă a administrației fiscale care, în condițiile actuale, nu este pregătită să gestioneze milioane de declarații și nici fără un studiu care să indice variantele optime de impozitare pentru economia locală. Așa cum mediul de afaceri a susținut repetat, fără o analiză temeinică a sistemului fiscal, fără o reformă serioasă și fără implementarea de tehnologie în administrarea fiscală, schimbările în fiscalitate nu vor aduce beneficii. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe despre aceste notificări pentru a identifica și reduce riscurile legate de taxe. Articolul îi ajută să anticipeze provocările fiscale și să se asigure că firma are proceduri corecte pentru a evita problemele cu ANAF.
Atunci când consideră că problemele pentru care a primit o notificare de conformare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sunt nejustificate, contribuabilul poate folosi perioada de conformare de 30 de zile pentru a se pregăti mai bine pentru declanșarea controlului, atrag atenția avocații. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie, iar asigurarea sănătății și siguranței angajaților, inclusiv a celor care lucrează de acasă, este un risc important de gestionat.
Când legea impune angajatorului obligațiile din sfera medicinei muncii, nu o face referindu-se doar la angajații care lucrează sau trec, măcar din când în când pe la sediul angajatorului, ci o face la modul general. La telesalariați nici nu s-ar fi putut referi în mod expres, întrucât reglementarea lor datează în legislația noastră de doar cinci ani. Desigur, asta nu înseamnă că telesalariatul nu trebuie să treacă prin examenele medicale la fel ca ceilalți salariați. Chiar și atunci când telesalariatul este, la propriu, la mare distanță, trebuie găsite modalitățile pentru îndeplinirea obligațiilor ce vizează sănătatea sa în muncă. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru firmă. Nerespectarea legilor privind angajatele gravide poate duce la riscuri financiare, legale și de reputație, iar articolul ajută la prevenirea acestora.
Cu toate că obligațiile angajatorului în cazul angajatelor gravide „se activează” atunci când acesta e încunoștințat în scris despre starea de graviditate a acesteia, faptul că informarea a fost făcută inițial doar verbal nu i-ar permite angajatorului să se comporte ca și cum situația nu există. Odată formalizată această informare, angajatorul trebuie, în primul rând, medicul de medicina muncii și inspectoratul teritorial de muncă. Citește articolul
Evaluarea riscurilor operaționale (lipsa personalului la Metrorex, blocaje în port) și financiare (dependența de ajutoarele de stat) pentru diverse sectoare de activitate ale companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Articolul oferă informații cruciale pentru evaluarea și gestionarea riscurilor legate de protecția datelor. Înțelegerea condițiilor pentru despăgubiri ajută la anticiparea unor posibile costuri financiare și de reputație în cazul unor incidente de securitate a datelor.
Nu orice încălcare a Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) conferă, în sine, dreptul la despăgubiri, a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o hotărâre pronunțată joi. Citește articolul