avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 744 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Inspecții fiscale în birourile ANAF: Chiar dacă nu se completează registrul unic de control, se încheie un proces-verbal de care firma se poate folosi ulterior

Urmărește ca firma să fie pregătită pentru controale, să aibă documentele la zi și să evite problemele sau amenzile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Ianuarie 2023 | 18325 | Timp de citire: 2 min.

Mai nou, regula de bază a inspecțiilor fiscale este că acestea se desfășoară în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit OUG 188/2022. Automat, registrul unic de control nu mai este completat de inspectori în aceste situații. Dar specialiștii atrag atenția că se emite, în schimb, un proces-verbal pe care contribuabilul îl păstrează ca o „dovadă înlocuitoare” pentru completarea care nu se mai face în registru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ministerul Finanțelor vrea să rescrie complet Codul fiscal, însă e nevoie de acordul Guvernului pentru a face asta

O schimbare atât de amplă a legislației fiscale aduce riscuri semnificative pentru companie, de la amenzi pentru neconformitate la provocări în menținerea controlului financiar. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri, asigurându-se că există planuri pentru a face față oricăror incertitudini.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 2720 | Timp de citire: 2 min.

În viitorul apropiat, Codul fiscal ar putea să fie rescris în totalitate, pentru a putea pune ordine cu adevărat în prevederile sale, a declarat joi un secretar de stat în Ministerul Finanțelor (MF). O asemenea măsură ar fi necesară în contextul în care actualul Cod fiscal, care a fost rescris cel mai recent în 2015, a suferit sute de modificări în doar câțiva ani. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Legea construcțiilor a fost modificată, astfel încât lucrările de întreținere curentă a drumurilor să se facă mai ușor

Acest departament analizează riscurile pentru firmă. Dacă se modifică o lege și nu mai trebuie un permis, asta poate reduce riscurile de amenzi, întârzieri la proiecte sau probleme legale.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 9408 | Timp de citire: 1 min.

Printr-o ordonanță apărută joi, Guvernul a stabilit modificarea Legii construcțiilor, astfel încât să fie permise, fără să fie nevoie de obținerea unei autorizații de construire, și lucrările de întreținere curentă a rețelei de drumuri din țara noastră, ceea ce va însemna, cel puțin teoretic, că se vor putea face mai multe astfel de lucrări, iar asta va duce la drumuri mai bune și mai sigure. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Negocierea colectivă: cum procedăm în cazul în care angajații nu sunt interesați să-și desemneze un reprezentant și să participe la discuții pentru un CCM

Acest departament analizează posibilele riscuri pentru firmă. Nerespectarea prevederilor legale privind dialogul social, cum ar fi refuzul de a negocia sau intervenția în alegerea reprezentanților, poate duce la amenzi și la deteriorarea imaginii companiei. Ei trebuie să știe cum pot preveni aceste riscuri.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 10191 | Timp de citire: 3 min.

Încheierea unui contract colectiv de muncă (CCM) nu este obligatorie, dar în ideea că s-ar putea încheia unul, legea îi impune angajatorului câteva obligații. Legea nu-i obligă însă pe angajați să-și aleagă un reprezentant, dar le impune reguli pentru a desemna unul sau mai mulți în mod valabil, atunci când există voință în acest sens. Ca atare, angajatorul nu poate să fie tras la răspundere pentru că angajații nu au vrut să participe la negocieri, atâta vreme cât poate dovedi, fără urmă de dubiu, că și-a îndeplinit toate celelalte îndatoriri legale în materia negocierii colective. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Notificările de conformare de la ANAF riscă să fie prea vagi pentru a fi utile, iar termenul de 30 de zile este scurt, spun specialiștii

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile fiscale semnalate de notificarea de conformare. Ei au nevoie de aceste informații pentru a implementa controale interne eficiente și pentru a reduce expunerea companiei la inspecții și sancțiuni.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 2986 | Timp de citire: 4 min.

În curând, companiile vor putea evita declanșarea unei inspecții fiscale dacă se conformează voluntar în urma primirii unei notificări de conformare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Deși apariția notificării de conformare înainte de o potențială inspecție este considerată foarte bună de către autorități, specialiștii atrag atenția că măsura are unele probleme. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Absențele pentru situații neprevăzute - necesitatea de a avea o procedură internă pentru a preveni abuzurile

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor operaționale și financiare asociate cu absențele angajaților și la implementarea unor controale interne eficiente pentru a minimiza abuzurile și pierderile.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 3619 | Timp de citire: 3 min.

Dreptul de a absenta de la locul de muncă în situații neprevăzute, determinate de o situație de urgență familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezența imediată a salariatului, vine la pachet cu obligația de a recupera perioadele de absență. Plecând de la prevederile legale aplicabile, angajatorul poate să stabilească o procedură internă care să prevadă condițiile în care se dau aceste zile libere, cum se recuperează și ce documente sunt necesare pentru a evita solicitarea lor abuzivă sau crearea de costuri suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANAF 2023: Ce verificări sunt în plan la persoanele fizice și juridice, conform șefului Fiscului

Departamentul de Managementul Riscului trebuie să înțeleagă riscurile crescute de controale și amenzi din partea ANAF, pentru a putea evalua și gestiona potențialele probleme financiare sau de conformitate care ar putea afecta compania.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 4 | 29123 | Timp de citire: 2 min.

Domeniul TVA-ului, transporturile rutiere, grupurile de firme și cei care au încasat bani de la stat în perioada pandemiei de coronavirus se numără printre țintele controalelor ce vor fi derulate în 2023 de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor declarații recente ale președintelui Lucian Heiuș. În același timp, nici persoanele fizice nu vor scăpa de atenția inspectorilor ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O greșeală frecventă în cazul concedierilor pentru desființarea postului e ordinea inversă a măsurilor luate de angajator

Ajută la identificarea și reducerea riscurilor financiare și legale legate de concedierile incorecte, cum ar fi plata de salarii compensatorii sau reintegrarea forțată a angajaților.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Ianuarie 2023 | 8252 | Timp de citire: 2 min.

Concedierea în baza art. 65 din Codul muncii este adesea tratată cu superficialitate și generează numeroase conflicte de muncă unde angajatorul nu iese în câștig la final. În cazul desființărilor de posturi, este trecută cu vederea uneori chiar ordinea în care trebuie să se desfășoare lucrurile. Mai exact, angajaților li se pune în față decizia de concediere și faptul că se produce ca urmare a desființării postului, dar fără ca desființarea să se fi produs încă. Chiar dacă nu e vorba neapărat de un temei fictiv, ordinea acțiunilor chiar contează în eventualitatea unui conflict. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorul condiționează acordarea concediului de odihnă de găsirea unui înlocuitor pentru angajatul în vacanță. Ce este în neregulă aici?

Acest departament se asigură că procesul de acordare a concediilor nu creează blocaje în activitatea firmei și că sunt prevenite riscurile de natură legală sau financiară legate de nerespectarea regulilor.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Ianuarie 2023 | 7 | 33278 | Timp de citire: 6 min.

Concediul anual de odihnă rămâne în continuare o „discuție deschisă”, chiar dacă dispozițiile legale, naționale, europene și internaționale sunt clare în această privință, dar neclaritățile apar, în principal, din lipsa coroborării prevederilor incidente. Discuția de azi pleacă de la o situație semnalată public ce se referă la condiționarea efectuării concediului, salariatul fiind obligat să-și găsească, printre colegi, un înlocuitor cât lipsește. Cu această ocazie reamintim că dreptul la concediu de odihnă anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renunțări sau limitări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozit pe profit: Indicele prețurilor de consum stabilit în 2023 pentru plățile anticipate e mai mare decât cel din 2022

Orice schimbare în modul de calcul sau termenele de plată a impozitelor creează un risc pentru companie – fie de a plăti greșit, fie de a plăti în întârziere. Acest departament monitorizează astfel de informații pentru a se asigura că există sisteme de control care să prevină aceste erori și riscuri financiare.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
26 Ianuarie 2023 | 1823 | Timp de citire: 2 min.

Indicele prețurilor de consum, ce este folosit în cazul plăților anticipate în contul impozitului pe profitul anual, este mai mare în 2023 decât în anul precedent, conform unui ordin de ministru apărut miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul