Identifică și evaluează riscurile financiare și legale ale companiei, cum ar fi plata datoriilor către stat, posibile sancțiuni sau implicarea în proceduri de insolvență, teme centrale ale articolului.
O ordonanță de urgență cu multiple modificări la Codul de procedură fiscală, ce a apărut joi în Monitorul Oficial, este mult mai scurtă decât intenționa Guvernul să fie. Practic, o serie de măsuri ce erau prevăzute în forma inițială a proiectului au dispărut complet din forma oficială a actului normativ. Citește articolul
Pentru a identifica și preveni riscurile legale sau financiare care pot apărea dacă legea bacșișului nu este aplicată corect fiecărei categorii de personal, asigurând conformitatea internă.
Legea ce reglementează munca zilieră are o listă de domenii specifice în care se poate presta - iar munca în restaurante și baruri este pe lista respectivă. În vigoare de la 1 ianuarie, Legea bacșișului nu se referă însă decât la operatorii economici și „salariații” lor, iar reglementarea nu poate fi extinsă forțat și la alte categorii de lucrători. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că există o procedură clară și eficientă pentru colectarea și distribuirea bacșișului, minimizând riscurile de erori, nereguli sau fraude interne și asigurând conformitatea cu cerințele legale.
În vigoare de la 1 ianuarie, Legea bacșișului stabilește impozitarea sumelor primite de la clienți în restaurante și baruri, urmând o regulă simplă: toți banii ajung la angajator, odată cu nota de plată, iar acesta se ocupă să îi distribuie apoi angajaților și virează statului impozitul pe acești bani. Pe baza unei proceduri pe care fiecare local va trebui să o aibă gata la 1 ianuarie, distribuirea acestor sume trebuie să respecte câteva reguli minime. Citește articolul
Această echipă se asigură că firma funcționează fără întreruperi și respectă regulile. Pierderea accesului la o platformă importantă pentru declarații reprezintă un risc operațional și de conformitate pe care trebuie să-l gestioneze.
Mai mulți contribuabili s-au plâns recent de restricționarea accesului în aplicația eTax, iar motivul este expirarea unor procuri depuse pentru persoanele împuternicite. Ca atare, este indicată verificarea perioadelor de valabilitate (ca regulă: trei ani) și depunerea unor noi procuri (în original) cât mai curând posibil. Citește articolul
Ajută la identificarea și prevenirea oricăror probleme care ar putea apărea din modul în care compania gestionează relațiile cu angajații și se conformează noilor reguli.
Toate aspectele ce țin de alegerea și executarea mandatului reprezentanților salariaților sunt prevăzute de noua lege a dialogului social, care stabilește mai bine decât vechile prevederi cum anume își aleg angajații unei unități un reprezentant ori mai mulți, care e maximul de reprezentanți, cât poate interveni angajatorul în discuțiile dintre angajați pe această temă, dar și o incompatibilitate expresă, neprevăzută anterior de lege. Citește articolul
Noile taxe și costurile energetice ridicate introduc riscuri financiare și operaționale (cum ar fi creșterea costurilor, riscuri de conformitate sau chiar riscul de închidere a anumitor activități) pe care acest departament trebuie să le evalueze.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Monitorizează și evaluează procesele interne, inclusiv cele de resurse umane, pentru a identifica și reduce riscurile legale sau operaționale legate de claritatea rolurilor și conformitatea documentelor angajaților.
Am vorbit, anul acesta, mai mult decât de obicei, despre fișa postului, în special în contextul micilor angajatori. Acum că s-a revenit la ideea că fiecare angajat trebuie să aibă o fișă a postului atașată contractului de muncă, chestiunea fiind expresă în modelul contractului individual de muncă (CIM) - fișa constituie o anexă a contractului - facem o scurtă trecere în revistă cu privire la acest document extrem de important și extrem de util în economia raportului de muncă: Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile operaționale și de conformitate care apar din modificările legislative, cum ar fi posibilitatea de a primi amenzi pentru nerespectarea noilor obligații, și să se asigure că există măsuri de control pentru a le preveni.
Codul muncii a primit în acest an patru actualizări legislative importante. Chiar dacă cea mai cunoscută și mai de amploare rămâne Legea 283/2022, care a transpus o importantă directivă europeană, merită să ne amintim și de cele trei de dinainte, într-un articol de retrospectivă legislativă. Citește articolul
Prognozele economice negative (creștere PIB mai mică, inflație, risc de recesiune) și creșterile de prețuri reprezintă riscuri financiare și operaționale importante pentru companie, care trebuie evaluate și gestionate.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Ajută la descoperirea și prevenirea timpurie a fraudelor, neregulilor sau a altor probleme grave din companie, prin crearea unui sistem eficient de raportare internă și monitorizarea controalelor.
Deși intrarea în vigoare a noii legi privind avertizorii de integritate (Legea Whistleblower) nu ar trebui să mai fi luat prin surprindere nicio entitate publică sau privată, întrucât venirea ei trebuie să aibă loc cu un an mai devreme, doar că procedura legislativă a durat ceva mai mult decât era ideal să se întâmple, nu e exclus să existe companii private ori entități publice care nu știu încă dacă le revin ceva obligații în temeiul noului act normativ sau de unde ar trebui să înceapă implementarea obligațiilor aferente. Citește articolul