Acest departament se ocupă cu identificarea posibilelor riscuri pentru companie (legate, de exemplu, de nerespectarea legilor sau de siguranța angajaților) și se asigură că există proceduri pentru a le gestiona și a le preveni.
Legea protejează salariatele însărcinate, lăuze sau care alăptează, scopul normelor fiind clar, acela de a proteja atât fătul sau noul născut, cât și salariata, iar soluțiile sunt prevăzute pentru fiecare situație în parte. În unele situații, salariata gravidă poate primi un document medical în care i se sugerează reducerea programului de lucru, iar angajatorul nu poate alege să facă abstracție de această recomandare medicală. Ca atare, vorbim astăzi despre ce ar trebui făcut după ce se primește o astfel de recomandare. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile operaționale ale companiei. Raportarea incorectă sau tardivă a datelor SAF-T pentru active poate duce la penalități sau probleme cu autoritățile fiscale, iar acest articol ajută la identificarea și prevenirea unor astfel de riscuri prin înțelegerea cerințelor actualizate.
Într-o clarificare publicată recent pe site-ul său, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a precizat că prima depunere a fișierului SAF-T pentru partea de active nu se face pentru o fracțiune de an financiar. Prin urmare, firmele mari pentru care anul financiar s-a terminat la început de 2022 nu trebuie să depună declarația 406 pentru doar câteva luni din anul curent. Regula va fi valabilă și la prima raportare a activelor pentru contribuabilii medii și mici cu anul financiar diferit de cel calendaristic. Citește articolul
Departamentul este direct interesat de riscurile legale (amenzi, procese), financiare și de reputație care pot apărea din cauza gestionării incorecte a orelor suplimentare sau a falsificării pontajelor. Ei se asigură că există măsuri de control intern pentru a preveni astfel de probleme.
În efectuarea orelor suplimentare, există anumite formalități care pot fi trecute cu vederea, din varii motive. Nu de puține ori, angajatorii sunt superficiali în privința stricteții evidenței orelor de lucru, iar asta se poate răsfrânge într-un mod negativ în mai multe feluri, ulterior, inclusiv atunci când recompensarea orelor suplimentare se face prin ore libere plătite. Citește articolul
Raportarea de sustenabilitate implică identificarea și gestionarea noilor riscuri (legate de mediu, social, guvernanță), iar acest departament va trebui să le integreze în strategiile de control intern.
În următorii ani, mult mai multe companii vor fi obligate să publice informații legate de sustenabilitate, conform unei directive europene aflate foarte aproape de momentul oficializării. În România, se preconizează că peste 6.000 de companii vor fi obligate în viitorul apropiat să raporteze informații privind sustenabilitatea, față de aproximativ 750 de companii, în prezent. Regulile existente acum vor fi extinse, practic, pentru a se aplica unui număr mai mare de societăți europene și noneuropene listate care operează pe piețele reglementate ale UE. Citește articolul
Pentru a identifica și evalua riscurile legate de nerespectarea cererilor ANSPDCP și de a implementa controale interne care să se asigure că firma răspunde prompt și corect, prevenind amenzi sau alte complicații.
Operatorii de date personale au obligația de a răspunde adreselor și solicitărilor Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), iar cazurile destul de frecvente în care operatorii sunt sancționați vizează chiar necooperarea și ignorarea adreselor Autorității. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru firmă, iar nerespectarea termenelor sau a cerințelor SAF-T este un risc de amendă sau probleme cu autoritățile fiscale.
Fișierul SAF-T devine obligatoriu, din ianuarie 2023, și pentru contribuabilii mijlocii, după ce în 2022 a fost obligatoriu numai pentru cei mari. Astfel, din februarie vor începe raportările, prin intermediul declarației 406, și pentru firmele medii. Din moment ce fișierul SAF-T se depune la mai multe termene, am pregătit azi un calendar orientativ pentru anul viitor. Citește articolul
Articolul identifică riscuri macroeconomice (inflație, politici guvernamentale intervenționiste) care pot afecta stabilitatea afacerii, fiind relevante pentru evaluarea și gestionarea riscurilor interne și externe.
România bifează 4 din cele 7 pre-condiții ale declanșării unei spirale de creștere a salariilor și prețurilor: o piață a muncii încordată, creștere de salarii în două cifre și apropiată de o inflație prodigioasă și politică fiscală relaxată, care le stimulează pe primele trei criterii. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă riscurile asociate cu parcarea neregulamentară a vehiculelor firmei (costuri suplimentare, întreruperi operaționale) și să dezvolte măsuri pentru a le preveni.
Potrivit unor modificări ce au fost aduse recent Codului rutier, de duminică, mașinile ce staționează neregulamentar pe trotuare vor putea fi ridicate de autorități. Decizia privind ridicarea acestora va putea fi luată de polițiști fie în urma unei constatări directe a încălcării legislației rutiere, fie în urma unei sesizări. După cum stabilește legea, de ridicarea și depozitarea mașinilor se ocupă administrațiile publice locale sau administratorul drumului public. Pe de altă parte, proprietarii mașinilor sunt cei care trebuie să achite contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul și depozitarea unui vehicul staționat neregulamentar. Citește articolul
Percepția publică negativă, provocările economice și impactul schimbărilor climatice reprezintă riscuri potențiale pentru stabilitatea și operațiunile companiei, necesitând o evaluare și gestionare adecvată.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament ar putea fi interesat de calificările riguroase ale notarilor, deoarece integritatea și competența acestora sunt importante pentru validitatea și siguranța documentelor legale pe care compania se bazează, contribuind la reducerea riscurilor legale și operaționale.
Data de 17 noiembrie este Ziua notarului public apărută ca urmare a intrării în vigoare în 1995 a Legii notarilor publici și a activități notariale nr. 36/1995. Cu această ocazie, prezentăm condițiile ce trebuie îndeplinite de cei care vor să devină notari stagiari sau notari public. Citește articolul