Obligația angajatorului de a motiva în scris refuzurile pentru munca flexibilă și riscurile de conflict cu angajații, dacă acest lucru nu este făcut corect, reprezintă un nou tip de risc pe care acest departament trebuie să-l înțeleagă și să-l gestioneze.
Dacă angajatul cere un program de lucru flexibil, ce i-ar putea permite să lucreze și de acasă, angajatorii sunt obligați, mai nou, să-și motiveze în scris refuzul. Convenția pentru folosirea muncii la distanță, orice ar presupune ea (100% muncă de acasă ori un sistem hibrid), rămâne legată însă de aceleași formalități ca până acum. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile posibile, cum ar fi amenzile fiscale sau controalele autorităților, care pot apărea în urma unor restructurări de companie.
În contextul financiar dificil din prezent, companiile pot lua în calcul inclusiv restructurarea afacerilor pe care le derulează. Asta poate să însemne atât fuziuni și divizări, cât și simple transferuri de activități. Fiecare operațiune vine cu avantaje și dezavantaje, însă firmele trebuie să fie atente și la potențialele riscuri fiscale. Citește articolul
Acest departament ajută firma să identifice și să prevină riscurile, cum ar fi implicarea, chiar și fără să știe, în scheme de fraudă cu TVA. Articolul le dă informații despre cum să se protejeze și să-și verifice partenerii pentru a evita probleme mari.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, în situația unei prestări de servicii între două persoane impozabile, situate în state membre diferite, din perspectiva TVA, locul prestării de servicii nu se schimbă chiar dacă prestatorul știa sau ar fi trebuit să știe că participă la o fraudă privind TVA‑ul, săvârșită în cadrul unui lanț de operațiuni. Citește articolul
Cazurile de hărțuire și discriminare reprezintă riscuri majore pentru reputația și stabilitatea financiară a companiei, iar nerespectarea legii poate duce la amenzi, procese costisitoare și pierderi de imagine.
Statul român a fost condamnat la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) pentru instrumentarea defectuoasă a unei cercetări privind o faptă de hărțuire sexuală la locul de muncă, unde responsabilitatea prevenirii și cercetării mai amănunțite a faptelor, revenea, înainte ca faptele să ajungă la organul de urmărire penală, tot statului - beneficiarul muncii fiind o companie de stat, iar pretinsul agresor, directorul unei entități publice. Dubla victimizare la care a fost supusă fosta angajată ne arată, între altele, superficialitatea cu care aceste fapte sunt tratate și de către sistemul judiciar. Citește articolul
Riscurile legate de inflație persistentă, creșterile dobânzilor și o posibilă recesiune necesită o evaluare și gestionare atentă pentru a asigura stabilitatea financiară și operațională a companiei.
Dacă inflația din Europa de Vest ar urma să fie „îmblânzită”, conform celor mai multe prognoze, în decurs de un an, în rândul specialiștilor se conturează temeri din ce în ce mai mari că Europa Centrală se va confrunta cu creșteri accelerate de prețuri pentru ceva mai mult timp, potrivit unei analize Euractiv. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice situație care poate aduce riscuri legale sau financiare companiei. Înțelegerea modului în care pot apărea abuzuri legate de perioada de probă îi ajută să prevină procesele sau amenzile și să se asigure că firma operează corect.
Specularea unei lacune legislative în privința perioadei de probă pentru a încheia contracte succesive cu același angajat, pe care-l țineau, astfel, într-o veșnică perioadă de probă, nu ar mai trebui să fie posibile în condițiile actuale ale Codului muncii, așa cum a fost recent modificat. Ce s-a întâmplat este apariția unei completări la cadrul ce reglementează perioadele de probă astfel încât reimpunerea unei perioade de probă de la al doilea contract încolo să nu mai fie posibilă. Citește articolul
Va trebui să evalueze potențialele noi riscuri (ex. siguranța, igiena, incidente neprevăzute) pe care le poate aduce prezența animalelor în instituție și să se asigure că se respectă toate regulile de acces pentru a le diminua.
Pentru că nu există o reglementare la nivel național în acest sens, parlamentarii vor să permită accesul pisicilor și câinilor, alături de stăpânii lor, în instituțiile publice și mijloacele de transport în comun de pe tot cuprinsul țării. Măsura se găsește într-un proiect legislativ pus, în această săptămână, în dezbatere la Senat. Citește articolul
Departamentul trebuie să înțeleagă cum aceste modificări legislative pot reduce riscul ca banii datorați de stat să fie recuperați cu întârziere sau incomplet și cum pot îmbunătăți controlul asupra creanțelor fiscale ale companiei.
Două schimbări majore privind dobânzile pentru sumele pe care Fiscul trebuie să le achite contribuabililor sunt trecute într-un proiect de lege ajuns recent la Senat, prin care se propune modificarea Codului de procedură fiscală. Acestea ar urma să scurteze timpul de care e nevoie pentru ca un contribuabil să încaseze dobânzi de la stat. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reguli pentru a se asigura că procesele interne de resurse umane – angajare, evaluare, promovare – sunt bine definite, transparente și respectă cadrul legal. Prin implementarea corectă a acestor proceduri, se minimizează riscurile de litigii sau erori operaționale, contribuind la o bună guvernanță și control intern.
Un regulament cu noile reguli privind organizarea concursurilor pentru personalul contractual din mai multe sectoare de activitate a apărut pe 8 noiembrie în Monitorul Oficial și stabilește, între altele, un model standard de fișă a postului, dar și obligația de a actualiza corespunzător modelului fișele de post ale contractelor aflate în executare în 30 de zile, adică până pe 8 decembrie. Noul regulament stabilește inclusiv regulile de promovare ale acestor angajați. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile care apar din nerespectarea noilor prevederi legale, asigurându-se că firma evită amenzi sau procese.
Dacă ne uităm cu atenție la multe dintre modificările făcute clauzelor obligatorii din contractul individual de muncă, prin Legea 283, vom vedea că, de fapt, sunt contracte care conțin deja respectivele prevederi sau ar trebui să le conțină, ca rezultat al aplicării legii în ansamblu sau ca simplă expresie a punerii la nivel contractual a unor elemente de fapt. Iar confirmarea Inspecției Muncii că nu e nevoie de acte adiționale pentru a „zidi” aceste modificări în înțelegerile dintre angajați și angajatori ne ușurează deja munca. Totuși, câteva idei merită reținute: Citește articolul