avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 796 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Pentru indemnizațiile directorilor, administratorilor și membrilor CA s-ar putea datora (și) TVA? Schimbare de paradigmă la nivelul UE

Departamentul trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare și de conformitate care pot apărea din modificările legislației fiscale privind remunerațiile directorilor și membrilor consiliilor de administrație, pentru a asigura un control intern eficient.

EY Romania în Taxe și impozite
25 Noiembrie 2022 | 2771 | Timp de citire: 5 min.

Activitățile de tipul remunerațiilor administratorilor, directorilor și membrilor consiliilor de administrație (CA), persoane fizice, sunt taxate similar contractelor de muncă. La nivelul UE, însă, lucrurile s-ar putea îndrepta într-o nouă direcție. Deciziile recente ale Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) par să indice o schimbare de abordare privind aplicabilitatea TVA. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Arafat, despre o posibilă pană majoră de curent în România: Foarte puţin probabil. Mai degrabă vom avea probleme din cauza viscolului

Identifică riscurile operaționale (pane de curent, dezastre naturale) și riscurile de securitate cibernetică sau de confidențialitate a datelor legate de digitalizare, dezvoltând strategii pentru a le gestiona.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
25 Noiembrie 2022 | 968 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Noua lege a dialogului social

Salariații se vor putea organiza mai ușor pentru exercitarea drepturilor prevăzute de legislația muncii

Modificările legislative privind dialogul social pot introduce noi riscuri legate de relațiile cu angajații și conformitate, cerând departamentului să actualizeze controalele interne și strategiile de gestionare a riscurilor.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Noiembrie 2022 | 1925 | Timp de citire: 3 min.

Datorită unui propuneri legislative care a trecut miercuri de votul Parlamentului, lucrătorii vor avea posibilitatea de a organiza și înființa un sindicat mai ușor, urmând să fie redus numărul minim privind organizarea formală pentru a negocia colectiv drepturile din legislația muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulile speciale pentru telemuncă din Codul administrativ nu se aplică tuturor celor de la stat, ci doar funcționarilor publici

Departamentul trebuie să înțeleagă modul de monitorizare și raportare a activității funcționarilor publici în telemuncă și să stabilească controalele interne necesare pentru a gestiona riscurile asociate muncii la distanță.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Noiembrie 2022 | 2056 | Timp de citire: 4 min.

Legea 283/2022 a introdus în Codul administrativ posibilitatea ca, în anumite condiții, funcționarii publici să-și desfășoare activitatea și în regim de telemuncă. Totuși, această modificare face referire doar la activitatea funcționarilor publici, nu și a personalului contractual. În cazul ultimilor, sunt aplicabile prevederile privind telemunca din Codul muncii și Legea 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mediul privat la raport: Valoarea adăugată brută, a profiturilor și a investițiilor pe sectoare economice

Cifrele despre creșterea economică și investiții ajută la identificarea riscurilor și oportunităților la nivel macroeconomic, influențând evaluarea riscurilor de piață și strategice.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
24 Noiembrie 2022 | 750 | Timp de citire: 1 min.

Mediul privat românesc a continuat să fie dominat de companiile din domeniul serviciilor, 50,1% din numărul total de întreprinderi activând în acest sector și generând 41,3% din cifra totală de afaceri. Industria a avut o evoluție mixtă în 2021, înregistrând o scădere a numărului de companii (de 0,9%) și a numărului de angajați (de 1,4%), dar creșteri robuste, de peste 20%, ale cifrei de afaceri, rezultatului brut și nivelului investițiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șeful ANAF: Nu facem controale în 2022 pe conformarea marilor firme la raportarea SAF-T

Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma și se asigură că există proceduri interne pentru a le gestiona. Cunoașterea abordării ANAF privind controalele și sancțiunile pentru SAF-T îi ajută să evalueze riscul fiscal și să stabilească ce măsuri trebuie luate pentru a asigura o conformare corectă și a preveni eventualele amenzi.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
24 Noiembrie 2022 | 3179 | Timp de citire: 2 min.

Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) n-au făcut și nici nu o să facă în 2022 controale pe conformarea marilor contribuabili la raportarea SAF-T, a declarat recent șeful instituției. Acesta a precizat că scopul este ca raportarea SAF-T, prin declarația 406, să devină complet funcțională, nu să fie un motiv pentru amendarea companiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O firmă tot va putea să iasă anul viitor din regimul micro, chiar dacă noul plafon se va raporta la veniturile din 2023

Aceste modificări fiscale pot crea noi riscuri financiare sau de conformitate, iar departamentul trebuie să le evalueze și să stabilească controale interne pentru a le gestiona.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2022 | 1 | 10337 | Timp de citire: 3 min.

Recent, parlamentarii au votat ca noul plafon de venituri în funcție de care firmele se încadrează la regimul de impozitare micro să se aplice începând cu veniturile aferente anului 2023, nu începând cu veniturile aferente anului 2022. Însă, chiar și așa, autoritățile atrag atenția că microfirmele tot se pot găsi în situația de a ieși anul viitor din regimul micro. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Europa rămâne fără doctori: prea departe, prea bătrâni, prea puțini. „Prăbușirea domeniului sanitar este iminentă”

Lipsa personalului calificat în sectoare cheie, cum ar fi sănătatea, reprezintă un risc sistemic care poate afecta operațiunile unei companii (ex: disponibilitatea serviciilor medicale pentru angajați) și necesită o evaluare și gestionare atentă.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
24 Noiembrie 2022 | 866 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum va arăta legislația fiscală pe final de 2022: Principalele modificări așteptate în săptămânile ce vin

Acest departament trebuie să înțeleagă cum se schimbă controalele fiscale, pentru a evalua riscurile la care se expune firma și a se asigura că există proceduri interne solide care să prevină problemele în timpul verificărilor Fiscului.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Noiembrie 2022 | 10461 | Timp de citire: 3 min.

Pentru companii și PFA-uri, finalul anului 2022 înseamnă, ca de obicei, așteptarea ultimelor schimbări fiscale înainte de trecerea în noul exercițiu financiar. Astfel, pe lista ultimelor chestiuni ce trebuie stabilite până la finalul lunii decembrie regăsim câteva ajustări punctuale la OG 16/2022, unele modificări majore la controalele fiscale și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De principiu, actele fiscale emise de autoritățile locale nu se comunică firmelor prin SPV al Fiscului, ci prin alte modalități electronice

Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea termenelor de comunicare cu autoritățile fiscale și să stabilească proceduri interne pentru a se asigura că toate documentele sunt primite, procesate și arhivate corespunzător, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Noiembrie 2022 | 2214 | Timp de citire: 4 min.

Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul