Informațiile despre schimbările climatice și securitatea energetică (depozitele de gaze) sunt vitale pentru identificarea și gestionarea riscurilor operaționale, de mediu și financiare cu care se confruntă compania.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece nerespectarea noilor prevederi privind concediul paternal poate duce la amenzi semnificative, iar ei trebuie să se asigure că firma evită astfel de riscuri financiare.
O serie de modificări importante au fost aduse, acum câteva zile, legislației privind relațiile de muncă. Printre altele, acum s-a clarificat faptul că un salariat trebuie să primească concediu paternal, indiferent de momentul angajării și perioada petrecută în firmă. Citește articolul
Articolul evidențiază un risc clar de amenzi pentru firma, cauzat de neclaritățile legislative și de modul în care sunt gestionate plățile de dividende în numerar. Acest departament trebuie să identifice și să prevină astfel de riscuri financiare și operaționale.
Din cauză că legislația este neclară în momentul de față, companiile care fac plăți multiple de dividende în numerar, pentru a evita limita zilnică de doar 10.000 de lei, riscă să fie amendate de autorități. Practic, dacă la persoana fizică trebuie să ajungă o sumă de peste 10.000 de lei, firma ar trebui să achite în numerar maximum 10.000 de lei, iar restul să fie plătit prin bancă. În caz contrar, se poate considera că e vorba de plăți fragmentate ce țin, de fapt, de o singură tranzacție, scopul fiind evitarea plăților prin bancă. Această interpretare reiese din practica Fiscului, ce a fost confirmată în instanță în 2021. Citește articolul
Articolul oferă exemple reale de situații care generează riscuri financiare și de conformitate pentru o companie, cum ar fi greșeli în declarațiile fiscale sau neplata anumitor contribuții. Informațiile ajută la identificarea punctelor slabe și la îmbunătățirea controalelor interne pentru a preveni probleme similare.
Printre cazurile prezentate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în raportul cu inspecțiile finalizate în septembrie 2022, se numără mai multe situații de recalculări de taxe pentru firme și persoane fizice care și-au neglijat parțial sau integral obligațiile fiscale. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului trebuie să înțeleagă riscurile legate de sănătatea și siguranța angajaților (SSM), mai ales în cazul celor care lucrează de la distanță sau din altă țară, pentru a putea preveni incidentele și a gestiona corect consecințele.
În ipoteza în care detașează sau trimit în delegație angajați în străinătate sau au situații de telesalariați care nu se mai află pe teritoriul României, indiferent că au fost de acord cu această mutare sau află întâmplător de ea, angajatori au, din perspectiva securității și sănătății în muncă (SSM), obligația de a declara orice eveniment de muncă și de a-l cerceta. După cum a subliniat Daniel Milicescu, managing partner Eurofin Consult, nu amenzile pe care le poate aplica Inspecția Muncii în cazul accidentelor de muncă sunt cele grave, ci consecințele care pot deriva dintr-un accident de muncă necercetat. Citește articolul
Pentru a evalua și gestiona riscurile financiare și de reputație care pot apărea din nerespectarea drepturilor angajaților, inclusiv amenzi de la Inspecția Muncii sau procese în instanță.
O mențiune expresă ce vizează salariații al căror contract de muncă este suspendat din inițiativa lor a fost introdusă în Codul muncii de Legea 283/2022 și stabilește că drepturile pe care angajații le aveau înainte de momentul acordării oricăruia dintre concediile ce duc la suspendarea raportului de muncă se mențin pe toată durata absenței. Citește articolul
Responsabilitatea acestui departament este să identifice și să gestioneze riscurile. Faptul că o firmă este sau nu pe "lista albă" a ANAF este un indicator important al riscurilor financiare și de conformitate.
Anul acesta s-a stabilit ca Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să publice trimestrial o listă a contribuabililor corecți, adică a persoanelor juridice care n-au obligații restante, prima astfel de listă fiind publicată de curând. Lista poate fi verificată atât de firme, cât și de salariații acestora, procedura nefiind una complicată. Citește articolul
Identifică și previne riscurile legale și operaționale care ar putea apărea dacă firma nu respectă noile prevederi ale Codului Muncii, asigurându-se că există controale interne pentru conformitate.
Noile elemente pe care recenta Lege 283 le introduce în Codul muncii ca fiind obligatorii în cuprinsul contractelor de muncă nu implică necesitatea de a încheia acum acte adiționale la toate contractele de muncă din țară, a confirmat Inspecția Muncii pentru avocatnet.ro. Atenție, însă, asta nu înseamnă că noile condiții aplicabile raportului de muncă nu li se aplică celor care aveau deja contracte încheiate la 22 octombrie 2022 - la cerere, angajatorii vor trebui să le furnizeze informații privind noile condiții inclusiv angajaților existenți. Pentru că, de la publicarea acestui articol prima oară (în 2 noiembrie), mai multe companii ne-au scris cu rugămintea să le trimitem răspunsul integral al Inspecției Muncii primit de redacția noastră, pentru că se confruntau cu controale unde inspectorii de muncă voiau să îi amendeze pentru lipsa noilor informații din CIM-urile în derulare, am decis să îl facem public, atașându-l acestui articol, în cazul în care mai sunt și alți angajatori care au nevoie de el. Citește articolul
Acest departament are rolul de a identifica și de a reduce riscurile pentru firmă, iar o inspecție fiscală este un risc important. Articolul îi ajută să înțeleagă cum să se pregătească și să gestioneze acest risc.
Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) aferent primei jumătăți a anului 2022 arată o intensificare a activității de control fiscal, numărul contribuabililor verificați crescând cu aproximativ 60% față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, comparativ cu anii trecuți, se observă și diversificarea tipurilor de controale fiscale utilizate: pe lângă inspecțiile fiscale parțiale/totale, tot mai des am asistat la controale inopinate, verificări documentare (controale desfășurate exclusiv de la distanță) sau verificări ale situației fiscale personale. Din experiența practică, modalitatea în care societățile se pregătesc pentru inspecția fiscală, precum și conduita pe parcursul inspecției, sunt elemente care pot influența în mod decisiv rezultatul inspecției fiscale. Citește articolul
Evaluează și gestionează pericolele legate de implementarea SAF-T (de exemplu, riscul de a primi amenzi sau de a avea probleme operaționale) și se asigură că există controale interne pentru o raportare corectă.
Bazele implementării raportării fișierului SAF-T au fost puse în 2021, iar de anul acesta s-a trecut la depunerea formularului aferent (D406) de către marii contribuabili. Chiar și așa, specialiștii apreciază că era nevoie de mai mult timp pentru pregătirea raportării SAF-T și de o colaborare mai strânsă cu mediul de afaceri, în condițiile în care marile companii încă au dificultăți majore în a se conforma prin declarația 406. Citește articolul