Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legale și operaționale legate de utilizarea bicicletelor și trotinetelor electrice de către angajați, contribuind la elaborarea unor strategii de prevenire a incidentelor neplăcute.
Cât de gravă poate fi sancțiunea pentru că mergi cu bicicleta sau cu trotineta sub influența alcoolului ori a altor substanțe? În mod cert, nu la fel de gravă ca atunci când conduci un autovehicul în această stare, dar, chiar și așa, sancțiunea nu este sau nu ar trebui să fie neglijată, întrucât, în cel mai bun caz, cel amendat „scapă” cu cel puțin câteva sute de lei de plată la final. Citește articolul
Identifică și evaluează riscurile legale și financiare care pot apărea din nerespectarea regulilor privind preavizul la încetarea contractelor de muncă, pentru a proteja compania de posibile procese sau amenzi.
Preavizul le dă adesea de furcă angajatorilor și angajaților când cealaltă parte este nemulțumită, la terminarea relației de muncă - ba pentru că nu e respectat termenul impus de lege și cealaltă parte vrea să plece, respectiv să scape de angajat cât mai repede cu putință, ba pentru că nu e plătit corespunzător sau pentru că e calculat greșit. Iată câteva idei de reținut despre preaviz atât la concediere, cât și la demisie: Citește articolul
Ei identifică și gestionează pericolele pentru firmă. Articolul le oferă o listă clară cu locurile unde companiile greșesc cel mai des cu Fiscul, ajutându-i să pună la punct măsuri de siguranță.
Autoritățile au publicat recent un raport în care sunt prezentate principalele probleme identificate la contribuabili în cadrul controalelor fiscale derulate în primele șase luni din acest an. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legate de nerespectarea legilor muncii și de siguranță, pentru a evita sancțiuni și pentru a se pregăti din timp pentru controale.
În ultimele trei luni din acest an, personalul de control al inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM) are în plan mai multe tipuri de verificări la angajatori, acestea fiind împărțite între domeniul securității și sănătății în muncă (SSM) și între domeniul relațiilor de muncă. Citește articolul
Informațiile despre noile obligații legale și termenele limită sunt cruciale pentru a identifica și evalua potențialele riscuri la care se expune compania dacă nu respectă noile reglementări. Ajută la implementarea de măsuri interne pentru a preveni problemele.
În cursul lunii septembrie 2022 există câteva chestiuni importante la care trebuie să fie atenți operatorii economici. Printre altele, se schimbă regulile achizițiilor publice directe, se încheie perioadele de înscriere pentru anumite finanțări de la stat și este termenul pentru a doua tranșă a impozitelor locale. Citește articolul
Analizează riscurile legate de costurile cu energia și de conformitatea cu noile reglementări, asigurându-se că firma ia măsurile potrivite pentru a evita pierderile financiare sau nerespectarea termenelor.
Schema de sprijin prin care Guvernul menține reduse facturile de energie pentru companii (energie electrică și gaze naturale) a fost prelungită prin OUG cu cinci luni, fiind valabilă până în august 2023. Totuși, măsura acoperă, începând din septembrie 2022, numai 85% din consumul de energie electrică, iar firmele pot continua să beneficieze de facilitate numai dacă depun o cerere la furnizor. Citește articolul
Modificările la prețurile energiei pot influența serios costurile firmei. Acest departament analizează riscul financiar legat de prețurile energiei și se asigură că există controale interne pentru a respecta noile legi și a evita amenzile.
Cadrul legal al schemei ce stabilește tarife reduse la gaze și electricitate atât pentru clienții casnici, cât și cei noncasnici a suferit modificări importante, potrivit unei ordonanțe publicate aseară în Monitorul oficial. Printre altele, ordonanța stabilește prelungirea perioadei de aplicare a schemei până la sfârșitul verii 2023 și reducerea plafonului până la care se acordă compensări pentru energia electrică. Citește articolul
Departamentul de management al riscului trebuie să se asigure că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele legate de drepturile angajaților privind concediul paternal, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Una dintre marile schimbări recente privind concediul paternal este că acesta poate fi prelungit, în baza atestatului de absolvire a cursului de puericultură, de fiecare dată când salariatul are un nou-născut, nu doar pentru primul copil. Astfel, este de ajuns ca salariatul să obțină un singur atestat, la primul nou-născut, pentru a obține ulterior prelungirea concediului paternal la nașterea următorilor săi copii. Citește articolul
Este important pentru a identifica și evalua riscurile legate de posibilele datorii fiscale ce pot apărea în situații speciale, cum ar fi decesul unui acționar sau manager, și cum acestea ar putea afecta compania sau pe succesorii săi, pentru a pregăti măsuri de prevenție.
O nouă situație în care prescripția fiscală poate fi suspendată, în cazul dreptului de a stabili creanțe fiscale, o să fie introdusă în Codul de procedură fiscală începând din 3 septembrie 2022, conform unei ordonanțe oficializate recent. Este vorba de situația în care persoana fizică la care este în derulare o inspecție fiscală moare și autoritățile trebuie să identifice succesorii acesteia. Citește articolul
Această modificare afectează riscurile financiare ale firmei, cum ar fi riscul de a pierde eșalonări la plată, de a avea conturi blocate (popriri) sau de a nu fi la curent cu deciziile fiscale. Departamentul trebuie să știe aceste lucruri pentru a evalua și gestiona mai bine riscurile și controalele interne ale companiei.
Regulile pentru cum se face comunicarea online a actelor administrativ-fiscale electronice urmează să fie modificate printr-o ordonanță nouă aplicabilă din 3 septembrie 2022. În mare, autoritățile stabilesc că actele fiscale emise electronic se consideră comunicate după ce sunt puse la dispoziție prin Spațiul Privat Virtual (SPV) și este eliminată cerința de până acum de a obține acordul contribuabilului pentru a-i fi comunicate, prin SPV, acte fiscale emise electronic. Citește articolul