Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament analizează riscurile asociate cu nerespectarea clauzelor contractuale sau a legislației muncii, ajutând compania să prevină problemele juridice și financiare.
Modelul contractului de muncă este stabilit la nivel normativ printr-un ordin de ministru. Plecând de la modelul-cadru, cu toate elementele obligatorii care trebuie să se regăsească în toate contractele de muncă, cei care le întocmesc trebuie să acorde atenție fiecărei prevederi în parte pentru a pune la punct un contract în mod corect și cu respectarea întocmai a Codului muncii, dar și care să redea în mod corect intențiile părților, rezultatul negocierii lor ș.a.m.d.. Citește articolul
Acest departament este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor legate de circulația vehiculelor și parcarea pe proprietatea companiei, pentru a preveni amenzi, accidente și alte probleme care ar putea afecta afacerea.
Chiar dacă sunt proprietate privată, drumurile de acces către magazinele mari sau parcările acestora sunt, de fapt, drumuri publice și acolo se aplică toate regulile stabilite de Codul rutier pentru circulația pe astfel de drumuri. Asta înseamnă, printre altele, că polițiștii de la circulație pot, de exemplu, să-i amendeze pe cei ce parchează pe locurile destinate persoanelor cu dizabilități și că, în cazul unui accident ușor, se poate încheia o constatare amiabilă. Citește articolul
Pentru a evalua riscurile financiare și de conformitate care pot apărea din aplicarea incorectă a noilor reguli fiscale pentru beneficiile angajaților și pentru a implementa controale interne adecvate.
O parte dintre beneficiile extrasalariale pe care le acordă acum angajatorii vor rămâne neimpozabile de anul viitor cu condiția ca, în mod cumulat, să nu depășească un plafon lunar stabilit recent de Guvern prin ordonanță și în care se vor aduna și banii dați de firme telesalariaților și care beneficiază de regimul de netaxare. Citește articolul
Nerespectarea condițiilor privind angajații pentru regimul de microîntreprindere poate duce la schimbarea sistemului de impozitare, cu implicații financiare negative. Acest departament este interesat să identifice și să prevină astfel de riscuri.
Chiar dacă vorbim de un contract part-time care, de la 1 august, este taxat la nivelul minimului pe economie, adică similar unui contract cu normă întregă cu salariul minim pe economie, condiția de a avea cel puțin un angajat pentru a păstra regimul micro de impozitare, din 2023, nu este îndeplinită. Citește articolul
Articolul descrie situații specifice care duc la 'risc fiscal mare' și la controale fiscale. Acest departament este interesat să identifice astfel de riscuri și să stabilească proceduri pentru a le preveni.
Pentru că a trecut un an de când, la nivelul UE, s-au introdus noi reguli comune de TVA pentru comerțul electronic, redacția noastră a căutat să afle de la fiscaliști dacă există probleme în practică pentru contribuabili. Conform acestora, există două greșeli de care ar trebui să se ferească firmele atunci când vine vorba de comerț online în UE. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor financiare legate de clienții sau partenerii individuali, contribuind la măsurile de siguranță ale companiei.
Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice se aplică din 1 august 2017. Potrivit acesteia, există trei proceduri diferite de insolvență pe care persoanele fizice le pot accesa: prima, bazată pe un plan de rambursare a datoriilor, a doua presupune lichidarea de active, iar cea de-a treia este o procedură simplificată. Dintre acestea, doar prima este o procedură care nu implică instanța de judecată. În contextul în care cei de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) le recomandă celor care se văd profund îndatorați să apeleze la consilierea în vedea intrării într-o astfel de procedură, am sintetizat azi tot ce trebuie să știi despre falimentul persoanelor fizice. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului ar fi interesat pentru că aceste informații ajută la prevenirea situațiilor neplăcute (cum ar fi fraudele sau administrarea proastă) prin asigurarea că persoanele care gestionează proprietățile sunt bine pregătite și verificate conform legii.
Din acest an, pentru a putea fi atestați ca atare, cei ce vor să fie administratori de bloc trebuie să dețină, pe lângă cazierul judiciar și cel fiscal, și un certificat de calificare profesională, potrivit actualei legi a asociațiilor de proprietari. Pentru a putea obține un certificat de calificare profesională în domeniu, cei interesați să devină administratori de bloc trebuie să urmeze un curs în acest sens, organizat, de principiu, de o firmă ce are ca obiect de activitate formarea profesională a adulților. Citește articolul
Acest departament monitorizează modul în care sunt respectate procedurile interne și legale, pentru a preveni riscurile financiare și de reputație care pot apărea din erori sau nerespectarea pașilor în procesele disciplinare.
În practică, departe de textele de lege, angajatorii se folosesc adesea de concedierile disciplinare pentru a se debarasa de anumiți angajați, deși concedierea disciplinară este o „soluție” extremă pentru abateri grave ori repetate pentru care o altă sancțiune nu ar fi suficientă. O fac fără să deruleze procedura prealabilă, sub false pretexte și ca să acopere ceea ce nu pot face, de fapt: să desfacă un contract cu acordul celeilalte părți, neavând acel acord. Am sintetizat, mai jos, câteva dintre discuțiile purtate în ultime vreme în materia desfacerii disciplinare a contractelor de muncă: Citește articolul
Furnizează date despre riscurile economice și sectoriale (ex: seceta în agricultură) care pot afecta activitatea companiei și necesită măsuri de prevenție.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Concedierile incorect efectuate pot crea riscuri semnificative pentru companie, inclusiv amenzi sau procese. Acest departament monitorizează respectarea procedurilor pentru a reduce astfel de riscuri.
Concedierea salariatului poate interveni pentru mai multe motive, iar angajatorii trebuie să fie atenți la condițiile, formalitățile și termenele impuse de legiuitor acolo unde e cazul. Astfel, orice angajator aflat în situația unei concedieri trebuie să știe: dacă în decizie trebuie cuprinse anumite chestiuni, astfel încât să nu-i fie anulată în instanță, care e termenul în care trebuie emisă decizia, când și cum trebuie comunicată angajatului, ce trebuie transmis în Revisal și documentul ce trebuie eliberat obligatoriu angajatului. Citește articolul