avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 748 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

În ce situații trebuie să ieși în timpul anului din sistemul de impozitare micro, începând din 2023

Departamentul trebuie să înțeleagă riscurile financiare și operaționale legate de nerespectarea noilor condiții pentru microîntreprinderi (cum ar fi depășirea limitei de venituri sau schimbarea tipului de activitate) și să stabilească măsuri de control pentru a se asigura că firma rămâne eligibilă sau face tranziția corect.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Iulie 2022 | 9553 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece regimul impozitării micro va suferi modificări majore la 1 ianuarie 2023, regulile de ieșire din acesta în cursul anului vor fi extinse față de cele existente acum. De aceea, am explicat mai jos care sunt noile reguli de reținut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Aspecte utile pentru angajatori în privința desființării de posturi

Erorile în procesul de concediere pot genera riscuri legale și financiare semnificative pentru companie. Acest departament este interesat să înțeleagă aceste riscuri și să se asigure că există controale interne pentru a preveni deciziile greșite.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
22 Iulie 2022 | 2 | 5881 | Timp de citire: 3 min.

Foarte mulți angajatori se pregătesc să înceteze contractele de muncă ale salariaților part-time înainte de 1 august pentru a se feri de majorarea costurilor pe care le vor avea cu astfel de angajați. Însă dacă vor să o facă prin desființarea postului, în cazul în care aceasta nu are o cauză reală și serioasă (suprataxarea acestor tipuri de contracte neîncadrându-se în aceste criterii), instanțele de judecată pot, în cazul unui conflict de muncă, să anuleze decizia de concediere, să reîncadreze pe post angajatul și să oblige firmele la plata tuturor drepturilor salariale pe care nu le-au acordat de la momentul concedierii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum se pot asigura cei care obțin venituri din chirii că nu vor datora cu mult mai mulți bani la stat, din 2023

Modificările legilor fiscale pot aduce noi riscuri financiare sau legale pentru companie. Departamentul trebuie să evalueze aceste riscuri (de exemplu, riscul de a plăti greșit taxe sau de a nu înregistra corect contractele) și să pună la punct măsuri pentru a le diminua.

Simona Voiculescu în Taxe și impozite
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Iulie 2022 | 4 | 33859 | Timp de citire: 5 min.

Pentru cei care obțin venituri din chirii, anul 2023 se anunță deja mai greu din perspectiva taxării. Invariabil, la sistemul public de sănătate vor contribui cu bani mai mulți locatori ca până acum, pentru că pragul de taxare s-a înjumătățit. Dar cea mai dură suplimentare a taxării este la impozit, unde, deși cota nu s-a modificat, s-a modificat baza la care se aplică. Contribuabililor le rămâne însă la dispoziție varianta să meargă la un contabil care să-i ajute cu un alt regim de impozitare, prin care ar reuși, totuși, de anul următor, să scadă cheltuielile așa cum au făcut-o până acum. Și tot de anul următor, ne întoarcem la formalitatea înregistrării obligatorii a contractelor la Fisc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2023, microfirmele vor depune, temporar, declarația cu sponsorizările până la 25 iunie

Este interesat de aceste informații pentru a se asigura că există proceduri clare și controale interne la nivelul companiei, astfel încât toate obligațiile fiscale legate de sponsorizări să fie îndeplinite corect, reducând riscurile de neconformitate și eventuale sancțiuni.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Iulie 2022 | 5452 | Timp de citire: 2 min.

Sponsorizările făcute de către microîntreprinderi trebuie declarate anual la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform Codului fiscal. Dacă termenul obligației este, de obicei, data de 25 ianuarie, Guvernul a decis recent să-l amâne temporar pentru 25 iunie, în perioada în care se aplică facilitățile fiscale pentru recapitalizare (OUG 153/2020). Noua regulă se va aplica abia din 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Canicula îi afectează și pe transportatori

Mașinile grele de transport nu vor putea circula pe anumite drumuri în următoarea perioadă

Acest departament analizează posibilele probleme, cum ar fi întârzierile semnificative, costurile suplimentare sau riscul de a nu respecta legile. Ei caută soluții pentru a minimiza impactul negativ al acestor restricții asupra operațiunilor și reputației firmei.

Dragoș Niculescu în Aspecte juridice
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 Iulie 2022 | 1193 | Timp de citire: 1 min.

Începând de mâine, din cauza caniculei, mașinile de peste 7,5 tone nu vor putea circula, în timpul zilei, pe drumurile naționale din mai multe județe, cele mai multe situate în vestul țării, după cum anunță Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). De principiu, restricția se va aplica în acest weekend, dar, dacă apar noi avertizări meteo privind canicula, ar putea fi prelungită și extinsă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANAF: Cabinetele medicale NU trebuie să folosească e-Factura în relația cu casele de sănătate

Pentru a identifica și gestiona riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de facturare electronică și pentru a implementa controale interne eficiente.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Iulie 2022 | 10705 | Timp de citire: 2 min.

Cabinetele medicale individuale nu sunt obligate să transmită facturi electronice, prin sistemul e-Factura, către casele teritoriale de sănătate, ne-au spus reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Obligația folosirii e-Factura în relația business to government (B2G) revine exclusiv celor care au contracte de achiziții publice, achiziții sectoriale sau de concesiuni de lucrări ori servicii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Indicele ROBOR la trei luni creşte în salturi şi atinge un nivel record pentru ultimii 12 ani

Fluctuațiile dobânzilor, precum indicele ROBOR, reprezintă un risc financiar pentru companie. Acest departament monitorizează și gestionează astfel de riscuri pentru a proteja stabilitatea financiară a afacerii.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
22 Iulie 2022 | 876 | Timp de citire: 1 min.

Indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a urcat vineri la 7,36% pe an, de la 7,21% pe an, joi, un nivel mai mare fiind înregistrat pe 7 mai 2010, informează BNR. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Achizițiile de mărfuri rusești: Firmele trebuie să analizeze informațiile partenerilor de afaceri înainte de efectuarea importurilor, altfel pot risca sancțiuni

Acest departament este esențial pentru identificarea și gestionarea riscurilor care pot afecta compania. Nerespectarea sancțiunilor internaționale reprezintă un risc operațional și financiar major, iar articolul oferă metode (precum 'due diligence') pentru a preveni aceste riscuri și a implementa controale interne eficiente.

EY Romania în Contabil și fiscal
22 Iulie 2022 | 1325 | Timp de citire: 2 min.

O bună parte din mărfurile de origine rusă sunt supuse în prezent diverselor restricții, intrarea lor pe piața din Uniunea Europeană fiind interzisă. Cu toate acestea, există și excepții. Mai precis, mărfuri care pot fi importate în continuare, chiar dacă au origine nepreferențială rusă (de exemplu, semifabricate/materii prime pentru industria siderurgică). Atât restricțiile, cât și excepțiile aplicabile diverselor mărfuri pot fi identificate de către importatori prin consultarea bazei de date TARIC, pornind de la codul tarifar din Nomenclatura Combinată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Taxarea contractelor part-time, începând din august 2022

Pentru a identifica și evalua riscurile financiare și de conformitate generate de modificările legislative privind taxarea muncii, în special pentru contractele part-time și facilitățile fiscale, și pentru a propune măsuri de control.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Iulie 2022 | 2 | 22762 | Timp de citire: 4 min.

Cu regimul de suprataxare ce intră în vigoare în curând, la contractele part-time se înregistrează o creștere a taxelor salariale, suportată de angajator. Pentru că vizate sunt contribuțiile la sănătate și cea la pensii, adică cea mai mare parte din valoarea totală a taxelor salariale, angajatorul se apropie de ce plătește pentru un angajat cu normă întreagă pe un post comparabil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Verificarea bagajelor salariaților: Chiar dacă au ca scop prevenirea furturilor, unele măsuri pot fi ilegale

Pentru a identifica și preveni situațiile în care firma ar putea avea probleme din cauza unor decizii greșite sau ilegale, protejând stabilitatea și imaginea companiei.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Iulie 2022 | 8606 | Timp de citire: 4 min.

Deși unui angajator nu se i interzice să-și protejeze unitatea și bunurile acesteia, asta nu înseamnă că poate impune orice regulă salariaților, chiar dacă este abuzivă. În forumul avocatnet.ro am întâlnit o situație semnalată de un cititor care reclama faptul că angajtorul le impune să se prezinte la locul de muncă cu genți transparente pentru a se vedea conținutul acestora, motivând ca este o măsură de prevenire a furturilor, și că cei care nu respectă regula vor fi trecuți că fiind absenți nemotivat de la locul de muncă. Citește articolul