Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Deși nu este o companie, lipsa de transparență, lipsa de răspuns din partea autorităților și managementul defectuos al proiectelor ample pot fi relevante pentru principiile de bună guvernanță corporativă.
Dosarul Electronic de Sănătate (DES) ar trebui să fie un instrument esențial pentru digitalizarea sistemului medical din România, însă, în ciuda eforturilor de implementare și a unor finanțări europene alocate, realitatea arată că acesta încă nu funcționează la capacitatea dorită. De la dificultăți tehnice și lipsa unui răspuns clar din partea autorităților, până la nemulțumirile medicilor și pacienților care nu au acces la informațiile lor medicale, DES rămâne, în prezent, mai mult o promisiune decât o soluție funcțională. Citește articolul
Informațiile despre modul în care un impozit nou poate afecta situația financiară și profitabilitatea companiei sunt esențiale pentru comunicarea transparentă cu investitorii și pentru respectarea bunelor practici de conducere.
Impozitul minim global de 15% (Directiva Pilonului 2), care se aplică în România începând din 2024, are o legislație foarte complexă și greu de asimilat. Din moment ce acesta vizează grupurile de companii mari, discuțiile legate de implementarea sa practică se pot împotmoli uneori, explică specialiștii. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum un impozit nou influențează performanța financiară și planurile de investiții ale companiei, informații esențiale pentru comunicarea cu investitorii și pentru deciziile de guvernanță.
La peste un an de la introducerea sa, controversatul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, își arată efectele practice nocive. Conform unui studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute, IMCA nu doar că erodează profitul multor companii, ci pe unele le duce de pe profit pe pierdere, iar la altele adâncește pierderea deja existentă. Practic, singura soluție pentru a stopa efectele sale negative este abrogarea. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum schimbările fiscale importante pot afecta rezultatele financiare ale companiei, pentru a putea comunica corect cu investitorii și pentru a se asigura că deciziile luate respectă regulile de bună guvernanță corporativă.
După mai mult de un deceniu de cooperare fiscală globală, se conturează din ce în ce mai clar o revenire a competiției fiscale, pe fondul unor noi tensiuni comerciale care perturbă lanțurile de aprovizionare în timp real, se arată în cel mai recent raport EY privind perspectiva strategiilor fiscale la nivel global. Avansul accelerat în tehnologie impactează, la rândul său, piețele financiare mondiale, adăugând o anumită marjă de incertitudine economică. Citește articolul
Departamentul de Relații cu Investitorii și Guvernanță Corporativă este interesat de felul în care stilul de leadership reflectă buna guvernanță a companiei și poate influența încrederea investitorilor, arătând un mediu de lucru etic și responsabil.
Observ frecvent, în consultanța organizațională, cât de ușor confundăm diferite stiluri de leadership și cât de costisitoare poate fi această confuzie. Dintre toate distincțiile neclare, cea dintre leadership-ul toxic și cel autoritar generează poate cele mai multe interpretări eronate și, implicit, consecințe nedorite pentru organizații. Nu e de mirare această confuzie. La suprafață, atât liderul toxic cât și cel autoritar par hotărâți, cer mult de la echipă și își exercită autoritatea în mod vizibil. Diferența nu stă în ceea ce vedem la prima interacțiune, ci în ceea ce descoperim în timp, în acel spațiu subtil dintre ce își propun și ce obțin de fapt, dintre motivele lor personale și efectele reale asupra echipei. Citește articolul
Investitorii și managementul companiei trebuie să știe cum noile taxe impuse la nivel global pot influența profitabilitatea și stabilitatea financiară a companiei, afectând raportările și încrederea acționarilor.
În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece nerespectarea legilor și amenzile pot afecta încrederea investitorilor și modul în care este condusă compania la nivel înalt.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat recent o bancă pentru încălcarea Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR). Cazul arată importanța respectării principiilor de legalitate în prelucrarea datelor personale și a gestionării situației în care motivele legitime pentru deținerea și utilizarea acestora expiră. Vedeți, în cele ce urmează, cum expirarea unui contract atrage după sine încetarea dreptului de a folosi informațiile cu caracter personal pe care acesta le conținea. Citește articolul
Fuziunile, achizițiile și reorganizările sunt decizii majore de afaceri. Articolul arată implicațiile legale și riscurile asociate cu aceste tranzacții în privința angajaților, informații relevante pentru transparența corporativă și pentru încrederea investitorilor.
Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul
Contribuie la asigurarea transparenței și a unei bune gestionări a organizației, mai ales în relația cu cei care oferă fonduri sau cu publicul larg, arătând cum sunt gestionați banii primiți.
În 2025, ONG-urile găsesc declarația de trezorerie direct în situațiile financiare, astfel că acestea se depun împreună la autoritățile fiscale până la 30 aprilie, iar pentru ele vine o singură recipisă, a clarificat recent o specialistă din Ministerul Finanțelor (MF). Asta spre deosebire de anul trecut, când declarația de trezorerie și situațiile financiare au fost depuse separat. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care noile taxe pot afecta rezultatele financiare ale companiei și cum aceste informații trebuie prezentate transparent investitorilor.
Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul