avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 556 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT

UPDATE Recomandările Comisiei Europene de aplicare a unor măsuri mai dure privind fumatul în spații publice, oficializate

Pentru a ajusta sau crea politici interne legate de fumat pentru angajați, mai ales în spațiile deschise ale companiei sau în jurul acesteia.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2024 | 1 | 2437 | Timp de citire: 1 min.

În septembrie au apărut o serie de informații în presă, conform cărora fumatul în spațiile publice va fi interzis în toate statele UE, dar acestea s-au dovedit alarmiste și neadevărate. Comisia Europeană (CE) a confirmat atunci pentru avocatnet.ro că doar recomandă statelor membre o astfel de abordare, dar rămâne la latitudinea țărilor dacă și cum vor pune în practică recomandarea privind fumatul. Recomandările recente ale CE privind fumatul în spații publice au fost publicate joi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANSPDCP a amendat o companie cu 110.000 de euro din cauza unui angajat care a transmis ilegal datele clienților în scopul obținerii unor credite la IFN-uri

Un angajat a greșit grav. HR-ul trebuie să se asigure că angajații sunt pregătiți să folosească datele corect și că există reguli clare pentru a preveni abuzurile.

Cristina Iacob în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2024 | 1628 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a aplicat o amendă în valoare de 110.000 de euro unei societăți comerciale după ce un angajat a utilizat datele clienților pentru a solicita credite de la instituții financiare nebancare, fără consimțământul persoanelor vizate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Riscuri ale muncii nedeclarate, dincolo de amenzi

Acest departament se ocupă cu angajarea corectă a oamenilor, întocmirea contractelor de muncă, gestionarea salariilor și a beneficiilor angajaților. Articolul evidențiază de ce este crucial să existe un contract legal și ce probleme pot apărea dacă nu există.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Decembrie 2024 | 996 | Timp de citire: 4 min.

Un lucrător începe munca, pe perioadă de probă de două - trei zile, care s-a prelungit pentru aproximativ două săptămâni, însă fără a semna un contract, așa cum impune Codul muncii. În ultima zi, lucrătorul a încasat de la clienții angajatorului o sumă de bani, dar a decis să nu mai continue la acel loc de muncă. Când a solicitat plata pentru munca prestată, angajatorul a refuzat, susținând că lucrătorul nu a lucrat efectiv, ci „s-a plimbat”, iar lucrătorul refuză să înapoieze sumele încasate în numele angajatorului. Angajatorul amenință cu acțiuni legale, iar lucrătorul se află în fața unui risc pe care nici nu-l bănuiește: cel penal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Monitorizare audio-video excesivă: Transportatorii de persoane pot fi sancționați pentru încălcarea protecției datelor personale

Acest departament gestionează relațiile cu angajații și trebuie să știe cum să folosească sistemele de supraveghere la locul de muncă fără să încalce drepturile angajaților și fără să genereze probleme.

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2024 | 956 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat Compania de Transport Public Cluj-Napoca cu 4.000 de euro pentru încălcarea legislației referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal. Transportatorul clujean supraveghea video și audio șoferii mijloacelor sale de transport. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Eliminarea condițiilor de vechime pentru ocuparea funcției de inspector de mediu în Ministerul Internelor

Acest departament este direct interesat deoarece articolul vorbește despre modificarea cerințelor de angajare pentru o anumită poziție (inspector de mediu), ceea ce le va ușura procesul de recrutare și selecție a personalului.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2024 | 661 | Timp de citire: 1 min.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat recent în transparență decizională un proiect de ordin care vizează eliminarea condițiilor de vechime pentru ocuparea funcției de inspector de mediu. Propunerea vine ca răspuns la dificultățile majore întâmpinate în recrutarea personalului specializat la nivelul Direcției Generale Logistice și al ordonatorilor secundari de credite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Care sunt obligațiile pentru perioada de monitorizare a investiției, în cazul antreprenorilor care au obținut finanțare la ediția precedentă

Este direct responsabil de crearea și menținerea locurilor de muncă asumate în proiect, de tipul contractelor și de respectarea salariului minim, conform regulilor programului.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
13 Decembrie 2024 | 1 | 1680 | Timp de citire: 4 min.

Cea de-a treia ediție a programului Start-up Nation s-a încheiat în data de 15 noiembrie 2024, data-limită până la care antreprenorii și-au încărcat cererile de decont pentru cheltuielile efectuate în perioada de implementare proiectelor de investiții. Începând cu data plății cererii de rambursare, antreprenorii intră în etapa de monitorizare a investiției pentru o perioadă de trei ani, în care vor trebui să îndeplinească obligațiile asumate prin intermediul acordului de finanțare. Principalele obligații asumate se referă la menținerea noilor locuri de muncă ce au fost create în perioda de implementare, dar și continuarea activității finanțate în condițiile în care a fost acordat ajutorul financiar nerambursabil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Gravidele și lăuzele vor beneficia de investigațiile medicale necesare în cel mult cinci zile lucrătoare. Propunerea, aproape de votul final

Este important pentru a cunoaște drepturile și facilitățile medicale oferite angajatelor gravide sau proaspete mămici, putând astfel să le informeze și să le sprijine mai bine.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
13 Decembrie 2024 | 2574 | Timp de citire: 2 min.

Printr-un proiect legislativ ce a primit deja votul senatorilor, iar recent a primit raport favorabil la deputați, care vor da votul decisiv în acest caz, se propune, pentru a reduce mortalitatea maternă, care a înregistrat creșteri, în ultimii ani, în România, ca gravidele și lăuzele să aibă acces rapid la o serie de investigații medicale, respectiv în cel mult cinci zile lucrătoare de la momentul solicitării lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum trebuie soluționate de-acum contestațiile privind certificatele de încadrare în grad și tip de handicap

Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe cum se stabilește oficial statutul de persoană cu dizabilități, deoarece acest statut poate influența direct drepturile angajaților, adaptările necesare la locul de muncă, precum și anumite obligații sau beneficii fiscale pentru companie legate de angajarea acestora.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Decembrie 2024 | 1 | 5999 | Timp de citire: 3 min.

În anumite situații, de pildă, când o instituție publică face o sesizare în acest sens, se poate decide reevaluarea persoanelor adulte cu handicap. De reevaluare se ocupă Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, ce funcționează în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD), iar în urma acesteia se emite o decizie de încadrare sau neîncadrare în grad de handicap, potrivit unui ordin apărut recent. De decizia de încadrare sau neîncadrare în grad de handicap emisă de Comisia superioară depinde acordarea în continuare a drepturilor de asistență socială sau suspendarea acestora. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Categoriile de venituri care vor fi majorate de la 1 ianuarie 2025

Modificările salariului minim influențează direct calculul salariilor angajaților, politica de compensații și bugetul de resurse umane, fiind esențiale pentru gestionarea personalului.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 Decembrie 2024 | 36031 | Timp de citire: 2 min.

Noul an va începe cu o serie de creșteri pentru diverse categorii de venituri. Începând cu 1 ianuarie 2025, salariul minim brut, pensiile, indemnizațiile sociale pentru pensionari și alocațiile vor fi majorate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Ludoteci și grădinițe comunitare: Alternativa educațională pentru zonele unde grădinițele clasice sau creșele nu sunt disponibile a fost oficializată

Acest articol este important pentru că oferă informații despre noi opțiuni de îngrijire și educație pentru copiii angajaților, ceea ce poate ajuta la îmbunătățirea echilibrului dintre viața profesională și cea personală și la planificarea beneficiilor pentru salariați.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 Decembrie 2024 | 1492 | Timp de citire: 2 min.

O hotărâre de Guvern recent oficializată instituie noi servicii de educație a preșcolarilor care să funcționeze în zonele în care școlile și grădinițele sunt supraaglomerate. Centrele în care vor fi oferite aceste servicii vor funcționa în paralel cu creșele și grădinițele deja existente. Citește articolul