Această echipă gestionează beneficiile și salariile angajaților. Articolul este important pentru ei ca să știe cum se taxează cadourile și cum afectează acestea salariul net al angajaților și costurile companiei, pentru a le oferi informații corecte și pentru a gestiona politicile de beneficii.
Angajatorii care doresc să ofere cadouri salariaților, inclusiv tichete cadou, cu ocazia Crăciunului, pot face acest lucru fără a plăti taxe salariale, datorită regimului fiscal favorabil prevăzut de legislație. De asemenea, există o facilitate și în ceea ce privește impozitul pe profit. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct implicat în implementarea regulilor de monitorizare a angajaților și trebuie să știe cum să informeze corect personalul și să respecte drepturile acestora legate de datele personale.
În timp ce operatorii de date privați pot invoca, în anumite condiții stricte, interesul legitim, autoritățile publice nu pot face asta. Când vorbim de utilizarea sistemelor de monitorizare prin mijloace de supraveghere video la locul de muncă, de pildă, autoritățile și instituțiile nu pot recurge la interesul legitim pentru a justifica măsura în fața angajaților. Citește articolul
Acest departament folosește codurile și descrierile ocupațiilor pentru a pregăti anunțurile de angajare, contractele de muncă și pentru a raporta corect datele despre angajați către autorități.
Astăzi a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin pentru actualizarea și completarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR). Modificările includ o descriere mai clară a unor ocupații profesionale din domeniul educației timpurii, care au fost deja redenumite în acest an prin HG nr. 1.283/2024. De asemenea, au fost introduse două noi ocupații.
Află ce schimbări sunt la salarii, negocieri colective și sindicate, ca să se asigure că firma respectă legea și poate participa la licitații.
Recente modificări legislative obligă obligă operatorii economici din zona de achiziții publice și pe concesionari să fie mai riguroși în respectarea legislației muncii și să acorde o atenție sporită negocierilor colective. Dacă și respectarea acestor noi prevederi va fi urmărită întocmai de autorități și nu se vor face compromisuri în sancționare, ar trebui să asistăm la o schimbare a paradigmei în ceea ce privește atribuirea contractelor, criteriul „prețului cel mai mic” fiind completat de cel al responsabilității sociale. Citește articolul
Este esențial pentru actualizarea descrierilor de post conform noilor ocupații introduse, pentru gestionarea programelor de pregătire a șoferilor și pentru a fi la curent cu beneficiile sociale pentru angajați.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 9 - 15 decembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Departamentul de HR este direct afectat de prevederile legate de angajarea persoanelor cu dizabilități, de procentul obligatoriu de angajați cu dizabilități și de necesitatea colaborării cu organizațiile nonguvernamentale pentru recrutare.
Mai multe schimbări la legislația ce reglementează drepturile persoanelor cu dizabilități au apărut în acest an, unele aplicându-se deja, în timp ce altele sunt programate să se aplice de anul viitor. Mai exact, anul acesta s-a stabilit că și familiile care au în îngrijire un minor sau adult cu handicap accentuat pot beneficia de scutire de la plata chiriei, că persoanelor cu dizabilități nu li se mai poate refuza transportul interurban gratuit, chiar dacă au bilete emise în alt județ, dar și scutirea acestora de la taxa de omologare a mașinilor adaptate nevoilor lor și permiterea accesului cu câini-ghid în orice loc public. Citește articolul
Apelurile false se pretind a fi de la 'recruiter manageri' și vizează candidați sau angajați. HR-ul trebuie să știe despre aceste înșelăciuni pentru a-și proteja procesele de recrutare, reputația companiei și pentru a informa personalul.
În ultima vreme, din ce în ce mai mulți români, atât din țară cât și din diaspora, au început să primească apeluri suspecte de la persoane care pretind că sunt reprezentanți ai departamentelor de resurse umane ale unor companii. Aceste apeluri, cunoscute sub denumirea de 'robo-call', utilizează un sistem automatizat pentru a transmite un mesaj pre-înregistrat, care promit locuri de muncă online cu salarii atractive. Câteva sfaturi de la Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC): Citește articolul
Acest departament este interesat să știe ce cerințe legale trebuie să îndeplinească șoferii angajați (legat de documente și pregătire), pentru ca aceștia să-și poată face treaba și firma să evite problemele.
O măsură care vizează transportatorii a fost recent oficializată. Ea stabilește procedurile de suspendare a dreptului de utilizare a unui autovehicul prin reținerea plăcuțelor de înmatriculare și certificatului de înmatriculare. Totodată, este formulată și modalitatea de demonstrare a îndeplinirii condițiilor legale pentru încetarea măsurii de imobilizare. Citește articolul
Riscurile legate de siguranța și bunăstarea angajaților, în special a conducerii, precum și impactul uriaș al percepției publice asupra moralului angajaților și a reputației companiei ca angajator.
Transformarea unor infractori / interlopi / anarhiști în mega-starurile societății are, ca efect popularizarea fără precedent a unei atitudini în care regulile, morala și interacțiunea de bun simț sunt înlocuite de altceva, mult mai nociv. Pentru că, dacă îți petreci vremea urmărind oameni care-ți explică mereu ce proști sunt cei care nu fură, vei vedea furtul ca pe o perspectivă de luat în seamă. Oare libertatea de expresie, în zilele noastre, mai e același lucru cu libertatea de expresie de acum 100 de ani? Am avut discuția asta pe Linkedin și mi se pare atât de interesantă, încât merită să o avem și aici. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct vizat de acest articol, deoarece propunerile de modificare a Codului Muncii ar schimba modul în care sunt gestionate aspecte esențiale precum încheierea contractelor de muncă, acordarea concediilor, compensarea orelor suplimentare și stabilirea salariului minim. Ei trebuie să știe ce schimbări pot interveni în legislația muncii pentru a-și adapta politicile și practicile interne.
Prin intermediul unei scrisori deschise, Blocul Național Sindical (BNS) a lansat o scrisoare deschisă adresată partidelor politice, evidențiind ignorarea voinței cetățenești de către Parlament, inclusiv în cazul unei inițiative de modificare a Codului muncii din 2014, susținută de peste 150.000 de semnături, care a fost blocată în proceduri legislative din 2015. BNS subliniază că, deși inițiativa respecta toate cerințele legale, a fost lăsată deoparte, ceea ce demonstrează o disfuncționalitate gravă în sistemul democratic și o lipsă de respect față de cetățeni. Chiar dacă unele propuneri din inițiativă au fost ulterior preluate în alte legi, absența unei discuții transparente și a unei decizii asumate, chiar și de respingere a celor propuse, ridică semne de întrebare asupra angajamentului parlamentarilor față de voința alegătorilor. Citește articolul