Acest departament este direct interesat deoarece se ocupă cu bunăstarea angajaților și le oferă informații despre pensii și beneficii. Este important să știe despre modificările legislației privind pensiile, noua metodă de calcul și orice întârzieri în procesarea dosarelor de pensionare, pentru a putea oferi angajaților informații corecte și a le gestiona așteptările legate de pensionare.
Cererile de pensionare depuse în baza noii legi a pensiilor, adică cele depuse după data de 1 septembrie, vor fi soluționate cu ajutorul unei aplicații informatice noi, despre care Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) spune că va fi funcțională în curând. Citește articolul
Acest departament este direct afectat de modificările în clasificarea meseriilor, deoarece folosește aceste informații pentru angajări, contracte de muncă, salarizare și rapoarte oficiale către stat. Trebuie să știe noile denumiri pentru a le aplica corect.
Un proiect de hotărâre adoptat azi de Guvern vizează redenumirea unor grupe din Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) pentru a reflecta mai bine ocupațiile din educația timpurie, inclusiv modificări ale denumirilor pentru profesori, educatori și personal de îngrijire a copiilor. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de inițiativele care pot influența bunăstarea angajaților și a familiilor acestora, în special cele legate de accesul la servicii medicale esențiale, cum ar fi îngrijirile paliative sau continuitatea tratamentelor.
Structura programelor naționale de sănătate se va modifica, după cum e prevăzut într-un proiect de hotărâre pus în această săptămână în dezbatere la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), astfel încât să fie inclus și programul naţional de îngrijiri paliative, care au ca scop ameliorarea simptomelor bolilor grave, de cele mai multe ori, în faze terminale. Citește articolul
Este crucial pentru a organiza corect programul de lucru al angajaților, a gestiona orele suplimentare și a acorda zilele libere, asigurând respectarea drepturilor salariale și legale.
În zilele când ar trebui acordat repausul săptmânal nu putem vorbi de muncă suplimentară, dar există o permamentă confuzie în acest sens. Pornind de la înțelegerea săptămânii de lucru, trecând prin toate regulile care țin de organizarea acestuia și respectând drepturile angajaților la repaus zilnic și săptămânal, este evident că un angajat care a lucrat de luni până vineri nu poate să lucreze și sâmbătă sau duminică, iar asta să se numească muncă suplimentară așa cum e permisă ea de Codul muncii. Citește articolul
Acest departament se ocupă de angajați și foști angajați. Ei sunt interesați de modul în care sunt calculate pensiile pentru că eliberau documente (adeverințe) cu veniturile oamenilor, iar acum aceste documente sunt folosite la recalcularea pensiilor. Ei ar putea primi întrebări de la foști angajați despre aceste adeverințe.
Noua lege a pensiilor, în vigoare de la 1 septembrie, a stabilit în premieră că, în sistemul public de pensii din România, pensionarii au oportunitatea de a-și recalcula pensiile prin valorificarea veniturilor și sporurilor nepermanente. Această măsură se aplică veniturilor pentru care s-a plătit contribuția de asigurări sociale (CAS), dar care nu au fost luate în calcul la stabilirea pensiei inițiale. Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) oferă azi lămuriri pe acest subiect, atrăgând atenția că cereri pentru recalculare se pot depune chiar și după ce s-a finalizat recalcularea făcută din oficiu de casele de pensii: Citește articolul
Oferă sfaturi esențiale despre cum să alegi și să plasezi angajații în roluri sensibile, precum cele legate de hărțuire sau disciplină, asigurând imparțialitate și respectarea regulilor.
Legislația în vigoare stabilește obligația existenței în firme, în funcție de profilul acestora, a unor responsabili. Astfel, e vorba despre responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă, cel care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare și de expertul în egalitate de șanse și tratament ori de ofițerul de securitate a datelor, în funcție de caracteristicile firmei. În multe situații, acești responsabili pot fi aleși dintre angajații deja existenți în firmă, dar sunt și persoane care nu prea pot să îndeplinească acele roluri din cauza riscului de conflict de interese. Citește articolul
Subiectul principal al articolului este gestionarea adeverințelor de vechime și a datelor despre angajați (actuali și foști), un proces cheie pentru departamentul de Resurse Umane. De asemenea, sunt menționate campania de informare a Inspecției Muncii și modul de lucru cu Revisal, toate aspecte relevante pentru activitatea HR.
Inspecția Muncii a demarat o campanie națională de informare pentru angajatori și salariați, având ca scop conștientizarea obligației legale de eliberare a adeverințelor de vechime, în contextul creșterii numărului de petiții referitoare la dificultățile întâmpinate de foști salariați în obținerea acestor documente. Campania, care se va desfășura între 11 octombrie și 31 decembrie 2024, vizează informarea salariaților despre dreptul lor de a solicita adeverințele și obligativitatea angajatorilor de a le emite la încetarea contractului de muncă. Angajatorii au obligația de a elibera adeverințele la terminarea contractelor de muncă, precum și în alte contexte, actualilor și foștilor salariați. De multe ori, foștii lucrători sunt puși însă în dificultate în privința obținerii unor adeverințe în contextul în care angajatorii lor nu mai există. Citește articolul
Acest articol este foarte important pentru departamentul de Resurse Umane deoarece oferă informații despre un beneficiu de stat pentru angajații care se întorc la muncă după concediul de creștere a copilului. HR-ul trebuie să cunoască aceste detalii pentru a le explica angajaților, pentru a gestiona corect întoarcerea lor la muncă și pentru a respecta obligațiile pe care le are compania în aceste situații.
Stimulentul de inserție este o sumă de bani acordată de stat celor care se întorc la muncă din concediul de creștere (CCC) înainte ca cel mic să împlinească doi/trei ani sau după ce acesta a împlinit doi/trei ani până la vârsta de trei/patru ani. Valoarea stimulentului poate fi de 1.500 lei sau 650 lei, în funcție de momentul întoarcerii la muncă. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu gestionarea cererilor de zile libere ale angajaților, cu planificarea acestora și cu implementarea noilor drepturi legate de sănătatea angajaților.
Pentru ca bolile salariaților să fie depistate în faze incipiente, iar astfel tratamentul să dea rezultate mai bune, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect legislativ ce a primit luni aprobarea Senatului, ca angajații să poată beneficia de două libere plătite pe an, zile în care să meargă la medic pentru a fi examinați de acesta. De învoire pentru a merge la medic ar putea beneficia și elevii sau studenții. Citește articolul
Pentru departamentul de Resurse Umane, este important să știe cum să gestioneze corect angajații. Articolul le arată cum trebuie făcute examinările medicale obligatorii, cine plătește pentru ele și ce drepturi speciale au angajatele gravide, ajutându-i să respecte legea și să aibă grijă de personal.
Chestiunile ce țin de medicina muncii nu pot niciodată să implice cheltuieli acoperite de angajați. Când în discuție este o angajată gravidă, importanța unei relații cu medicul de medicina muncii este cu atât mai evidentă. Citește articolul