avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 694 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Salariile minime majorate după 24 de luni vor trebui să crească peste nivelul de 3.700 de lei, de la 1 iulie?

Acest departament se ocupă direct cu salariile angajaților, trebuie să aplice noile reguli și să se asigure că salariile sunt corecte conform legii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Iunie 2024 | 1 | 18633 | Timp de citire: 5 min.

Cu un nou salariu minim brut de la 1 iulie și un beneficiu de netaxare cu 50% mai mare, trebuie să ne uităm și la situația acelor angajați cărora le-au crescut salariile minime în ultimele câteva luni, ca urmare a prevederilor privind „salariile minime istorice” din Codul muncii. Celor cu salarii astfel majorate și care nu se situează acum dincolo de 3.700 de lei, angajatorii ar trebui negocieze cu lucrătorii să le majoreze salariile peste acest nivel, de la 1 iulie, sau e suficient să le crească la noul nivel minim garantat în plată? Cu noul beneficiu de netaxare în calcul și cu dezideratul de a nu crește salarii brute care să antameze diminuări ale netului, angajatorii sunt puși, iarăși, în fața unor calcule mult prea dificile decât ar fi fost necesar. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Punerea la dispoziție a unui imobil pentru consumul produselor susceptibile de a avea efecte psihoactive poate fi pedepsită acum cu închisoarea

Departamentul de HR este direct interesat de aceste legi pentru a crea și actualiza politicile interne ale companiei referitoare la consumul de substanțe la locul de muncă, testarea angajaților, gestionarea incidentelor și asigurarea unui mediu de lucru sigur și conform cu legea.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Iunie 2024 | 980 | Timp de citire: 2 min.

La fel cum se întâmplă, de mai multă vreme, în cazul drogurilor, punerea la dispoziție, în cunoștință de cauză, a unui imobil, chiar dacă-i în paragină, pentru consumul fără drept de produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau tolerarea consumului acestora se poate pedepsi acum cu închisoare, după cum este prevăzut într-o lege apărută recent. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Riscurile SSM în munca la birou și cum le putem preveni

Acest departament este responsabil cu bunăstarea, sănătatea și siguranța angajaților, inclusiv cu programele de instruire și susținere, pentru a avea o echipă fericită și eficientă.

Eurofin Consult în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Iunie 2024 | 2495 | Timp de citire: 5 min.

Activitatea de birou, deși aparent lipsită de pericole, ascunde multiple riscuri din perspectiva sănătății și securității în muncă (SSM) care pot afecta sănătatea și siguranța angajaților. Este esențial ca atât angajatorii, cât și angajații să fie conștienți de aceste riscuri și să ia măsurile necesare pentru a le gestiona eficient. Iată o privire detaliată asupra principalelor riscuri și modului în care pot fi prevenite. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Alegeri europarlamentare 2024: În ce orașe din străinătate se organizează secții de votare la scrutinul de duminică

Departamentul de HR este interesat să ofere informații utile angajaților care lucrează sau locuiesc în străinătate, pentru a-i ajuta să înțeleagă cum pot vota și să-și exercite acest drept civic.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Iunie 2024 | 801 | Timp de citire: 1 min.

Românii care sunt în străinătate duminică își pot exercita dreptul la vot, în cazul alegerilor europarlamentare, la secțiile de votare organizate în afara granițelor. De aceea, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a stabilit recent, printr-un ordin, ultimele detalii privind lista cu secțiile de votare din străinătate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

O amendă primită de o societate NU poate fi considerată o cheltuială deductibilă la impozitul pe profit

Deoarece articolul vorbește despre cum sunt tratate fiscal cheltuielile cu salariile, beneficiile pentru angajați (cum ar fi tichetele de masă, voucherele de vacanță) și banii pentru telemuncă, departamentul de HR este interesat să știe cum aceste costuri sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit al companiei.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
4 Iunie 2024 | 2885 | Timp de citire: 3 min.

Amenzile acordate unei societăți reprezintă, conform legislației în vigoare, cheltuieli nedeductibile atunci când vine vorba de stabilirea impozitului pe profit. Venim cu această clarificare în contextul unei spețe recente din practica Fiscului în care o firmă încercase să deducă (fără succes) cheltuielile cu amenzile primite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre recrutarea, formarea profesională și evaluarea asistenților judecătorului

Deși articolul se referă la posturi din sistemul public, departamentul de Resurse Umane poate extrage informații relevante despre procese cheie precum recrutarea (criterii de eligibilitate, probe de concurs), formarea profesională (stagiu inițial, pregătire continuă) și evaluarea performanței angajaților, principii care pot fi adaptate și aplicate în cadrul companiei.

avocatnet.ro în Mediul juridic
3 Iunie 2024 | 2057 | Timp de citire: 3 min.

Regulamentul privind recrutarea, formarea profesională și evaluarea asistenților judecătorului a fost publicat vineri în Monitorul Oficial. Asistenții judecătorilor sunt angajați care sprijină activitatea judiciară în tribunale și curți de apel, conform legii speciale, apărută anul trecut. Asistenții participă la ședințe, documentează și redactează acte procedurale sub supravegherea judecătorilor, iar pentru a ocupa aceste posturi candidații trebuie să fie absolvenți de drept cu minimum trei ani de vechime în funcțiile de specialitate juridică și să treacă printr-un concurs organizat de curțile de apel. Evaluarea lor este anuală și în caz de performanțe insuficiente repetate pot pierde funcția, necesitând și formare profesională continuă după un stagiu inițial de șase luni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Muncă sigură și sănătoasă în era digitală: Automatizarea sarcinilor și impactul asupra SSM

Articolul abordează impactul automatizării și inteligenței artificiale asupra angajaților, inclusiv teama de a pierde locul de muncă, stresul, nevoia de pregătire profesională și modul în care aceștia se adaptează la noile tehnologii.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
3 Iunie 2024 | 1165 | Timp de citire: 3 min.

Inteligența artificială și robotica avansată transformă mediul de lucru, aducând atât beneficii cât și provocări pentru sănătatea și securitatea în muncă (SSM). La locurile de muncă din UE se folosesc din ce în ce mai mult robotica avansată și inteligența artificială în automatizarea sarcinilor. Ele oferă lucrătorilor avantajul de a putea delega activitățile banale și riscante în favoarea unei mai bune securități și a dezvoltării competențelor, dar prezintă neajunsuri ca, de exemplu dependența excesivă, pierderea autonomiei și nevoia unei formări adecvate, potrivit Agenției Europeane pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Alegeri europarlamentare și locale 2024: Ghidul alegătorului la scrutinele comasate de duminică

Acest departament are grijă de bunăstarea și informarea angajaților. Articolul le oferă angajaților informații clare despre dreptul lor de a vota și procedura necesară, ajutându-i să-și exercite acest drept civic fundamental.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Iunie 2024 | 3867 | Timp de citire: 3 min.

La finalul acestei săptămâni, respectiv duminică, au loc alegerile europarlamentare și cele locale din acest an. Votarea pentru europarlamentare și locale are loc în aceleași secții de votare, începe la ora 7:00 și se încheie, de principiu, la ora 22:00 (dacă nu mai există alegători care așteaptă să voteze la ora închiderii secției de vot). Pentru a putea vota, alegătorii trebuie să aibă asupra lor un act de identitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 3 - 9 iunie 2024

Trebuie să știe despre noile drepturi ale angajaților, cum ar fi interdicția muncii de noapte pentru părinții singuri, pentru a aplica corect regulile la locul de muncă.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
3 Iunie 2024 | 466 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Modificări la regimul muncii de noapte. Șapte aspecte esențiale

Gestionează angajații, programul lor de lucru (inclusiv turele de noapte), beneficiile, precum și noile reguli despre cine poate sau nu să lucreze noaptea, cum ar fi părinții singuri sau femeile gravide.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Iunie 2024 | 4600 | Timp de citire: 5 min.

Atunci când discutăm despre munca de noapte nu ar trebui să avem în vedere exclusiv consecințele asupra sănătății și securității în muncă, ci și faptul că, deși sunt prevăzute reguli pentru asigurarea unor perioade de repaus corespunzătoare, acestea nu sunt de natură să asigure și echilibrul familial și social. Citește articolul