Departamentul de HR trebuie să știe despre aceste modificări pentru a putea oferi informații corecte angajatelor, mai ales mamelor, despre condițiile de pensionare și despre cum le afectează vechimea sau vârsta de retragere din activitate.
Reducerea vârstei standard de pensionare de care beneficiază mamele, potrivit noii legi a pensiilor, va fi mai mare, după cum apare într-un proiect legislativ înregistrat săptămâna aceasta în Parlament. În plus, condiția pe care trebuie s-o îndeplinească mamele pentru a putea beneficia de reducerea vârstei de pensionare, cea legată de realizarea unui stagiul complet de cotizare, se va schimba, iar femeile ce au născut cel puțin un copil vor putea beneficia de reducere și în cazul în care au realizat doar stagiul minim de cotizare. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct implicat în recrutarea, angajarea, gestionarea și evaluarea stagiarilor. Informațiile despre eligibilitate, contract, salariu, rolul mentorului și modalitățile de încheiere a stagiului sunt esențiale pentru activitatea lor zilnică.
Tinerii abia ieșiți de pe băncile facultății, care nu au deloc experiență în muncă în domeniul studiilor absolvite, pot fi încadrați ca stagiari. Practic, atașat contractului de muncă poate fi un contract de stagiatură, cu drepturi și obligații specifice, iar stagiatura poate fi folosită de ambele părți pentru a vedea dacă doresc continuarea colaborării și după cele șase luni de stagiatură sau dacă își spun „la revedere” când stagiul se termină, întrucât evaluarea stagiarului nu a fost promovată. Cu puțin noroc, pe perioada stagiului, angajatorul ar putea să ia și ceva bani de la stat pentru stagiarul său. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de informații legate de pensii, chiar dacă sunt pensii de stat, pentru a putea răspunde întrebărilor angajaților despre viitorul lor și pentru a înțelege contextul general al beneficiilor sociale.
Executivul a decis azi plata în avans a pensiilor și altor drepturi stabilite de legi speciale aferente lunii mai, hotărârea ce conține măsura fiind publicată, în această după-amiază, în Monitorul Oficial. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane folosește zilnic informațiile din contractele individuale de muncă, regulamentele interne și politicile companiei pentru a angaja, gestiona beneficiile, evalua performanța și soluționa problemele angajaților, asigurând o bună funcționare a relației de muncă.
Prevederile ce trebuie să se regăsească în contractele de muncă sau în regulamentele interne sunt, înainte de toate, cele cerute în mod esențial de lege. Peste acestea, orice altceva este o prevedere pe care angajatorul o trece în contract, în regulament sau într-o politică internă pentru că e utilă, îl avantajează sau chiar îl protejează în eventualitatea unui conflict de muncă. În rândul chestiunilor pe care trebuie să le punem în contracte, nivelul de detaliu face adesea obiectul întrebărilor celor care se ocupă de redactarea lor: ar trebui trecute toate sumele sau cât de detaliată trebuie să fie secțiunea X sau Y? În contracte, multe dintre prevederi nu pot fi modificate decât cu acordul părților, iar asta face diferența dintre detaliu și generalitatea care bifează o obligație legală. În schimb, regulamentele și politicile interne sunt acte asupra cărora angajatorul are ultimul cuvânt, chiar dacă își consultă angajații. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe ce medicamente compensate și gratuite sunt disponibile, deoarece acest lucru poate influența pachetele de beneficii de sănătate oferite angajaților sau campaniile interne de sănătate.
Lista medicamentelor compensate și gratuite de care beneficiază pacienții se va extinde, începând cu 1 mai, cu peste 20 de noi medicamente, după cum s-a stabilit printr-o hotărâre apărută miercuri. Noile medicamente sunt destinate pacienților cu diverse afecțiuni, printre care și hepatite cronice, boala Parkinson, boli endocrine și metabolice ori psoriazis cronic. Citește articolul
Articolul descrie în detaliu etapele de recrutare și selecție pentru candidații la un loc de muncă, incluzând evaluări psihologice, probe fizice și examene de cunoștințe. Aceste informații sunt foarte relevante pentru departamentele care gestionează procesele de angajare și atragere de noi talente, indiferent de domeniu.
Poliția Română anunță deschiderea unei noi sesiuni de admitere în școlile postliceale pentru formarea agenților de poliție. În perioada aprilie-iulie 2024, tinerii interesați se pot înscrie, doritorii urmând să concureze pentru ocuparea unuia din cele 1.640 de locuri disponibile. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil de bunăstarea angajaților, de soluționarea problemelor de hărțuire și de implementarea politicilor interne care respectă noile reguli, asigurând un mediu de lucru corect și sigur.
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex și hărțuirii morale la locul de muncă se aplică atât în sectorul public, cât și în cel privat și impune obligații angajatorilor pentru a crea un mediu de lucru sigur și respectuos. Din 17 aprilie, angajatorii nu mai pot invocat motive pentru lipsa metodologiei conforme cu noua reglementare. Aceasta prevede, printre altele, inclusiv numirea unei persoane responsabile sau a unei comisii pentru primirea și soluționarea plângerilor/sesizărilor, dar nu se oferă precizări cu privire la numărul exact de angajați sau funcționari pentru a decide între un responsabil unic sau o comisie. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de gestionarea personalului, inclusiv de sistemele de recompensare a performanței angajaților, de stabilirea criteriilor de eligibilitate pentru bonusuri și de implementarea proceselor de selecție și evaluare, așa cum este descris în articol.
Ministerul Educației a stabilit metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit profesorilor din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024 iar ordinul de ministru emis în acest sens a fost publicat recent în Monitorul Oficial. Potrivit documentului, gradația de merit se poate acorda personalului didactic de predare, celui auxiliar și celui de conducere, de îndrumare și control, începând cu data de 1 septembrie 2024. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de salariați, de la stabilirea salariilor și a beneficiilor, la motivarea și retenția lor, analizând cum o măsură fiscală influențează puterea de cumpărare și satisfacția angajaților.
Angajatorii pot da celor plătiți cu salariul minim brut pe țară 200 de lei în plus, lunar, fără ca această majorare să atragă plăți suplimentare la impozitul pe venit și la contribuțiile sociale. Beneficiul netaxării celor 200 de lei la salariul minim a apărut la jumătatea anului 2022, s-a aplicat în 2023 și continuă să se aplice inclusiv pe tot parcursul anului 2024. În interviul de azi cu Tatiana Constantin-Hozoc, Payroll legal counsel la Accace România, analizăm efectele practice ale acordării acestei facilități fiscale. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și trebuie să știe cum este recunoscută experiența profesională a directorilor (vechimea în muncă), cum sunt înregistrate datele lor și ce implicații sunt pentru beneficiile sociale.
Printr-o propunere legislativă recent înregistrată la Senat și pentru care ințiatorii solicită adoptarea în procedură de urgență se dorește egalizarea tratamentului dintre contractul de mandat și cel de muncă în privința recunoașterii vechimii în muncă. Astfel, cei care lucrează în baza unor contracte de mandat să nu fie dezavantajați la angajarea la stat, de exemplu, unde e nevoie de vechime în muncă. Inițiatorii nu au ales însă cea mai bună formă de împachetare legislativă a acestei intenții de reglementare. Citește articolul