Secțiunea finală a articolului, care menționează eliminarea contribuției la sănătate pentru anumite concedii medicale, este de maxim interes pentru departamentul de Resurse Umane. Aceste modificări pot afecta modul în care sunt plătite salariile și gestionate concediile medicale ale angajaților.
De ceva vreme, mamele defavorizate, adică cele cu venituri mici, cele aflate în situații critice de viață ori cele minore, primesc un ajutor financiar în valoare de 2.000 de lei, ce poate fi folosit pentru cumpărarea unor produse destinate îngrijirii nou-născutului. Potrivit unei ordonanțe apărute recent, măsura de sprijin pentru mamele defavorizate se va aplica și în perioada 2024 - 2027. Citește articolul
Departamentul de HR este direct impactat de noile reguli privind prevenirea și gestionarea hărțuirii la locul de muncă, fiind responsabil de implementarea și respectarea acestor prevederi în cadrul companiei.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul de HR folosește aceste informații pentru a crea descrieri de posturi, pentru angajări, pentru a încadra corect angajații conform legii și pentru a înțelege ce noi roluri sunt recunoscute oficial.
Ministerul Muncii a oficializat vineri un nou ordin pentru modificarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR). De această dată e vorba de șapte noi ocupații care au fost introduse, printre care se numără cele de farmacist primar, inginer transporturi rutiere de mărfuri și de persoane sau tehnician mecatronist. Citește articolul
Conținutul este foarte util pentru că detaliază schimbări importante legate de contribuțiile la sănătate pentru concediile medicale, introduce noi tipuri de profesii în clasificația oficială și modifică modul în care se acordă tichetele de masă sau cadou. Toate acestea au un impact direct asupra gestionării angajaților și a beneficiilor lor.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 8 - 14 aprilie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Aceste informații ajută la înțelegerea puterii de cumpărare a angajaților și sunt importante pentru a decide ajustările salariale și beneficiile, pentru a menține angajații mulțumiți.
E greu să apreciezi schimbarea de comportament de cosum al unei gospodării judecând doar după inflația anuală – chiar și când aceasta se măsoară în două cifre. Evaluarea efectelor inflației pe un întreg deceniu poate, însă, arăta ce s-a schimbat în structura cheltuielilor gospodăriilor românești și aprecia mai bine efectele pe care inflația generală – dincolo de pasii ei anuali – o produce în societate și în economie. Citește articolul
Articolul subliniază importanța instruirii și conștientizării angajaților despre riscurile de fraudă și despre cum să respecte procedurile de securitate, sarcini care țin de departamentul de Resurse Umane.
Pentru a-și proteja afacerea de frauda de tip „mesaj de la șef” (care poate implica până și folosirea de deepfake-uri), este esențial ca angajatorii să cunoască felul în care se desfășoară aceasta. Printr-un ghid recent, Direcția Națională de Securitate Cibernetică (DNSC) oferă informații despre cum funcționează aceste atacuri și ce se poate face în atare situații. Citește articolul
Acest departament este interesat de tot ce ține de bunăstarea și drepturile angajaților, inclusiv a celor cu dizabilități. O știre despre facilități de transport pentru persoanele cu dizabilități poate influența modul în care compania își sprijină angajații sau dezvoltă programe de incluziune.
Legislația privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap se va modifica, potrivit unui proiect legislativ înregistrat recent la Parlament, astfel încât acestea să nu mai fie nevoite să se deplaseze la direcțiile de asistență socială, care, în anumite cazuri, se află la mulți kilometri de casă, pentru a-și ridica documentele ce le dau dreptul la transport gratuit, ci să le poată ridica și de la primăria din localitatea în care au domiciliul. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil de gestionarea programului de lucru al angajaților, de acordarea zilelor libere și de comunicarea acestor decizii către personal, asigurându-se că totul este clar și corect.
În 2024, liberul de Ziua Muncii și liberele de Paște sunt despărțite doar de o singură zi lucrătoare. Prin urmare, Guvernul a decis să dea liber bugetarilor în acea zi lucrătoare, pentru a face o punte între respectivele sărbători legale. Însă e bine de știut că inclusiv angajatorii privați pot proceda în acest fel, dacă vor. Citește articolul
Această lege modifică modul în care se pot acorda beneficii angajaților (tichete de masă/vacanță), oferind o nouă opțiune virtuală. Departamentul HR este direct responsabil cu administrarea acestor beneficii.
Joi a fost oficializată o lege care va permite părților să decidă asupra modalității de acordare a cardului pentru bilete de valoare exclusiv în format virtual, fără să se mai acorde și cardul în format fizic. Desigur, orice salariat va putea cere ulterior și emiterea cardului fizic, dacă se răzgândește. Se modifică, astfel, cadrul legislativ al biletelor de valoare - modificare ce era necesară, spuneau inițiatorii, întrucât în legislația secundară nu se specificase decât posibilitatea emiterii cardurilor fizice, deși dezideratul de acum câțiva ani a fost pentru o digitalizare completă a biletelor de valoare. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct vizat, deoarece articolul discută impactul telemuncii asupra angajaților (flexibilitate, echilibru viață profesională-personală, bunăstare, productivitate, comunicare, oportunități de angajare) și necesitatea unor politici și contracte bine definite pentru telemuncă.
Analiza pe care se bazează acest material are la bază opiniile celor trei categorii posibile de salariați - cei care nu și-au desfășurat activitatea niciodată în regim de telemuncă, cei care își desfășoară în prezent activitatea în regim de telemuncă și cei care au/au avut un regim mixt (adică acel tip de program nou-introdus în cadrul art. 118 alin. 7 din Codul muncii - organizarea flexibilă a timpului de muncă prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, cunoscut mai mult ca regim hibrid). De asemenea, fiind în discuție opinii personale ale celor în cauză, exprimate fie în spațiul public, fie în cadrul unor discuții informale, avem în vedere un nivel ridicat de subiectivism, acesta fiind mai puțin evidențiat în cazul celor care lucrează în regim hibrid, aceștia având posibilitatea reală de a compara cele două (chiar trei) situații. Citește articolul