Pentru că articolul menționează probleme la taxele salariale, departamentul de HR este direct interesat pentru a verifica dacă modul în care sunt calculate și plătite contribuțiile pentru angajați este corect.
Într-un caz prezentat recent în raportul cu controalele terminate în februarie 2024 de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este vorba despre o societate care a încercat să deducă TVA-ul pentru achizițiile în scopuri personale ale asociaților. Citește articolul
Informațiile sunt direct aplicabile în gestionarea concediilor angajaților și a beneficiilor precum tichetele de masă. Ajută la înțelegerea drepturilor angajaților și la aplicarea corectă a politicilor interne pentru a evita erorile și conflictele legate de contractele de muncă.
Compensarea în bani a concediului anual de odihnă nu este posibilă, cu excepția situației în care contractul încetează. Deci, situația în care salariatul i-ar solicita angajatorului sau cea în care ar accepta o ofertă a acestuia pentru plata zilelor de concediu restante nu se încadrează în limitele legale, fiind chiar o interdicție explicită în acest sens. Citește articolul
Discuțiile despre impozitarea progresivă, eliminarea unor scutiri sau schimbările la contribuția de sănătate (CASS) afectează direct salariul net al angajaților și costurile cu personalul pentru companie. Departamentul HR trebuie să calculeze corect salariile și să gestioneze politica de compensații.
Executivul ia în considerare propuneri fiscale ambițioase, cu accent pe restructurarea impozitării veniturilor persoanelor fizice - veșnica soluție a guvernanților când vine vorba de umplerea găurilor bugetare. Ca atare, se contemplează trecerea la impozitarea progresivă a veniturilor salariale, înlocuindu-se cota unică de 10%, și eliminarea scutirilor pentru salariații din anumite domenii. Despre aceste chestiuni am vorbit cu Gabriel Biriș, unul dintre cei mai reputați fiscaliști autohtoni. Citește articolul
Gestionarea corectă a contractelor și activităților voluntarilor, conform noilor reguli și sancțiuni, este responsabilitatea HR, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Sancționarea unor practici nelegale în domeniul voluntariatului este prevăzută într-o lege recent oficializată. Printre faptele care vor fi sancționate cu amenzi între 10.000 și 20.000 lei se numără încheierea de contracte de voluntariat ce maschează activități remunerate în fapt, neînregistrarea contractului, precum și lipsa clauzelor obligatorii din contracte. Practic, se introduce un regim sancționatoriu pentru Legea voluntariatului, în condițiile în care acesta nu există acum. Citește articolul
Articolul abordează impactul platformelor sociale asupra tinerilor și, prin extensie, a forței de muncă, inclusiv aspecte legate de sănătatea lor mintală, capacitatea de gândire critică și riscul de dezinformare. Aceste informații sunt utile pentru dezvoltarea politicilor interne privind bunăstarea angajaților și a programelor de educație digitală.
Platforma TikTok este acuzată, în special de politicienii dezavantajați, de multe rele actuale: dezinformare, propaganda, tineri pasivi care sunt radicalizați de partide extremiste. În această ecuație amețitoare, unde TikTok pare a fi echivalent cu extremismul la tineri, soluția propusă este interzicerea platformei, ca în India sau cum se dorește în SUA. Interzicerea prin orice tip de lege a unei astfel de platforme pentru reducerea extremismului la tineri - cauzat de societatea românească actuală - este, pe scurt spus, naivă și nerealistă. Și probabil neconstituțională.
Citește articolulDepartamentul de HR este responsabil cu gestionarea și bunăstarea angajaților, inclusiv cu implementarea politicilor de sănătate mintală, oferirea de sprijin și gestionarea situațiilor delicate care pot apărea în cazul angajaților cu depresie.
Ce faci, ca angajator, atunci când ai un angajat aflat în depresie, care nu mai are rezultate pe plan profesional și care refuză să se trateze? Aceasta este întrebarea pe care mi-a adresat-o de curând un manager dintr-o companie care își dorea să renunțe la angajatul respectiv pentru că, dincolo de lipsa de performanță, strica și moralul echipei din care făcea parte. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de acest tip de informații pentru a înțelege cum noile reguli pot afecta angajații în privința accesului la medicamente esențiale. Poate folosi aceste informații pentru a răspunde întrebărilor angajaților legate de sănătate sau pentru a actualiza politicile interne legate de concedii medicale și beneficii de sănătate.
La începutul anului, Ministerul Sănătății (MS) a stabilit metodologia de monitorizare a prescrierii și eliberării la nivel național a medicamentelor din categoria antibiotice și antifungice de uz sistemic, care prevede și posibilitatea ca farmaciștii să elibereze, chiar și în lipsa unei rețete, aceste medicamente. În acest context, MS a venit recent cu o serie de lămuriri. Citește articolul
Departamentul de HR este cel care stabilește și gestionează programul de lucru al angajaților și trebuie să se asigure că acesta este corect, legal și respectă normele de siguranță, pentru a proteja atât angajații, cât și compania.
Dacă salariatul a semnat neinformat un contract individual de muncă și acesta prevede clauze care contravin dispozițiilor legale, avem în vedere, pe lângă slaba informare a lucrătorului, scuzabilă în mare măsură, o gravă încălcare a dispozițiilor legale de către angajator, el fiind cel care trebuie să se asigure că activitatea pentru care angajează personal nu-i pune în pericol pe lucrători și nu le încalcă, cu intenție sau chiar din culpă, drepturile fundamentale. Citește articolul
Oferă informații despre cum evoluează productivitatea muncii și numărul de angajați în industrie, aspecte esențiale pentru gestionarea și planificarea resurselor umane.
Ancheta economică de conjunctură realizată de Comisia Națională de Prognoză anticipează o scădere cu 5,1% a producției industriale în primul trimestru din 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut din cauza problemelor din lanțurile de aprovizionare și a prețurilor ridicate la materii prime și energie. Citește articolul
Articolul vorbește despre cerințe pentru personal, cum ar fi verificarea cazierelor penale și de integritate, calificări specifice (asistent social), tipuri de contracte de muncă sau voluntariat și necesitatea unor cursuri de specializare. Toate acestea sunt direct legate de angajarea, gestionarea și formarea personalului.
Sistemul de asistență socială se reformează din temelii, în urma scandalului privind „azilele groazei”, legea apărută în acest sens fiind oficializată azi. Printre altele, niciun serviciu social nu va mai putea funcționa, nici măcar provizoriu, fără o verificare în teren făcută de inspectorii sociali și se introduc sancțiuni penale pentru încălcarea noii legislații. Citește articolul