avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 732 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Munca în weekend: când ambele părți își urmăresc interesul, dar niciuna litera legii

Articolul oferă informații esențiale pentru gestionarea corectă a programului de lucru al angajaților, a orelor suplimentare și a timpului liber, prevenind neînțelegerile și asigurând o relație echitabilă cu salariații.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Septembrie 2023 | 4542 | Timp de citire: 4 min.

Repartizarea timpului de muncă este, de multe ori, o provocare și pentru cei care activează în domeniul resurselor umane, iar abordarea transparentă, alături de o informare corectă și concretă din partea angajatorului devine chiar un element esențial pentru a preîntâmpina situațiile care se pot transforma într-un conflict. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere: Profesorii universitari să nu-și mai poată continua activitatea după pensionare

Acest departament gestionează politicile legate de angajare, pensionare, reținerea angajaților și planificarea forței de muncă. Modificările privind vârsta de pensionare și continuarea activității după pensionare sunt direct relevante pentru modul în care o companie își gestionează personalul.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
17 Septembrie 2023 | 1 | 2548 | Timp de citire: 2 min.

Noua lege a învățământului superior, în vigoare de la începutul lunii, ar urma să fie modificată, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea deputaților, astfel încât să se elimine posibilitatea ca profesorii universitari să-și continue activitatea cu mult peste vârsta legală de pensionare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zece aspecte importante în cazul angajării studenților

Are nevoie de aceste informații pentru a angaja corect personalul (tineri, studenți, part-time), pentru a gestiona perioadele de probă, internshipurile și stagiile, și pentru a evita munca la negru.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
16 Septembrie 2023 | 3214 | Timp de citire: 4 min.

Angajarea studenților înseamnă pentru mulți dintre ei prima experiență de muncă remunerată, într-un cadru formal. Tocmai pentru că discutăm de oameni fără prea multă experiență și pentru care cunoașterea legii s-ar putea să fie la un nivel minimal, unii angajatori pot fi tentați să încheie contracte mai târziu sau deloc, să ceară muncă suplimentară acolo unde e interzisă de lege, să scrie contracte sărace în conținut sau să nu le declare la timp ori să pretindă chiar celor tineri să dea așa-zise probe de lucru ce reprezintă muncă nedeclarată și neremunerată. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Problemă practică

Angajatorii riscă sesizări penale chiar dacă NU fac efectiv stopajul la sursă al taxelor salariale. Declararea devine uneori un motiv suficient pentru ANAF

Este important pentru a cunoaște riscurile legate de taxele pe salarii și cum neplata acestora poate afecta compania, chiar dacă salariile nete nu sunt plătite angajaților.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Septembrie 2023 | 3202 | Timp de citire: 3 min.

Specialiștii au observat în practica Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) o problemă cu privire la fapta de reținere și neplată a taxelor salariale (printre altele) în cel mult 60 de zile de la scadență. Mai precis, angajatorii riscă să se trezească cu sesizări penale doar în urma declarării taxelor salariale, deși nici taxele n-au fost reținute, nici salariul net n-a fost plătit. Situația este una atipică și specialiștii consideră că ANAF n-ar trebui să facă sesizări penale atunci când o întâlnesc. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Când barierele lingvistice pot crește riscul producerii unor accidente de muncă

Oferă informații esențiale despre gestionarea relațiilor cu angajații, instruirea lor în siguranța muncii, integrarea lucrătorilor străini și importanța comunicării eficiente în echipă.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 Septembrie 2023 | 1 | 1790 | Timp de citire: 5 min.

Legea sănătății și securității în muncă (SSM) prevede că angajatorul trebuie să ia măsurile care se impun pentru a asigura securitatea și sănătatea salariaților, să prevină riscurile profesionale, dar și să-i informeze și să-i instruiască pe aceștia. În realitatea pieței muncii din țara noastră, unor angajatori le revine obligația de a bifa regulile de SSM în contextul unei echipe mixte, de angajați români și străini. Ar trebui angajatorul să ia în considerare barierele lingvistice dintre angajații săi, care s-ar putea să nu se înțeleagă în aceeași limbă? Ar trebui angajatorul să ia în calcul ce înseamnă atare bariere lingvistice în privința riscurilor de SSM? Un exemplu de astfel de situație, în articolul de azi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Au fost operate schimbări la regulile de completare a ordinului de plată pentru Trezoreria Statului, ce este folosit inclusiv de contribuabili

Modificările legate de plata impozitului pe salarii, inclusiv pentru sediile secundare, sunt importante pentru departamentul de HR, deoarece ele pot influența modul în care sunt raportate și procesate plățile salariale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Septembrie 2023 | 13932 | Timp de citire: 1 min.

Regulile pentru completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) au fost schimbate de Ministerul Finanțelor (MF), conform unui ordin recent oficializat. Documentul este utilizat de contribuabili, printre altele, pentru achitarea impozitelor, taxelor și a altor obligații. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Legea permite părinților să stea alături de copiii mici în primele 10 zile la creșă sau grădiniță

Angajații cu copii sunt interesați de informațiile despre înscrierea la creșă/grădiniță și mai ales de dreptul de a însoți copilul în primele zile de adaptare, ceea ce poate influența programul lor de lucru și necesită o bună comunicare cu departamentul de HR.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Septembrie 2023 | 4904 | Timp de citire: 2 min.

Înscrierea la creșă sau grădiniță presupune, pe lângă urmarea unor pași administrativi, oferirea unui suport emoțional copilului în această perioadă de tranziție atât de dificilă pentru el. Legislația permite părintelui să stea împreună cu cel mic în primele 10 zile de frecventare a unității de învățământ, pentru a ușura adaptarea acestuia la colectivitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Călătoriile de afaceri: Cât cheltuiesc angajatorii români pe diurne și ce trebuie să știe angajații care călătoresc în interes de serviciu

Se ocupă direct de angajați, de stabilirea regulilor pentru călătorii și de plata corectă a indemnizațiilor acestora, conform legii și regulamentelor interne.

Accace în Relații de muncă & Asigurări sociale
15 Septembrie 2023 | 1879 | Timp de citire: 4 min.

Într-un peisaj economic dinamic, călătoriile de afaceri au devenit un factor cheie în dezvoltarea companiilor și în consolidarea relațiilor comerciale. Astfel, aspectele referitoare la diurne devin importante, atât pentru angajatori, cât și pentru salariați. Indemnizația de delegare zilnică neimpozabilă în România este setată la un plafon maxim de 57,5 lei pe zi și în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. Majoritatea angajatorilor din sectorul privat stabilesc nivelul diurnelor la limita superioară a plafonului neimpozabil. Prin comparație, în majoritatea statelor membre UE, indemnizația de delegare zilnică este de 35 euro pe zi, cu un maxim neimpozabil de 87,5 euro pe zi, în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Termoenergetica Bucureşti începe luni încărcarea cu apă şi probele de presiune la instalaţiile interioare

Discută despre reorganizarea personalului, creșterea salariilor și desființarea unor funcții, aspecte direct legate de gestionarea angajaților și a structurii organizaționale a unei companii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
15 Septembrie 2023 | 953 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O firmă poate accesa mai multe eșalonări într-un an calendaristic, însă doar succesiv, nu concomitent

Deși nu plătesc ei taxele direct, acest departament este responsabil pentru salariile și contribuțiile angajaților. Articolul menționează că anumite taxe legate de salarii nu pot fi eșalonate în mod simplificat, iar acest lucru este important pentru HR în înțelegerea deplină a obligațiilor fiscale ale companiei.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
14 Septembrie 2023 | 2093 | Timp de citire: 4 min.

O firmă are posibilitatea legală de a accesa mai multe eșalonări la plată într-un an calendaristic, însă cu condiția ca fiecare eșalonare la plată să fie finalizată cu succes. Astfel, se pot accesa mai multe eșalonări, dar numai în mod succesiv, nu concomitent. Citește articolul