Pentru a preveni accidentele rutiere în rândul angajaților care conduc, fie că sunt în interes de serviciu sau nu. Respectarea limitelor de viteză este o componentă cheie a siguranței la locul de muncă și pe drum.
Poliția Română anunță că, până la sfârșitul săptămânii, se va desfășura acțiunea Speed, prin care se va verifica respectarea regimului legal de viteză, pentru prevenirea evenimentelor rutiere cauzate de viteza excesivă. În acest context, reamintim acum limitele de viteză stabilite de legislația rutieră în funcție de tipul drumului și sancțiunile pe care le riscă șoferii ce nu le respectă. Citește articolul
Hărțuirea morală este un factor de risc pentru sănătatea mentală și fizică a angajaților, iar acest departament are misiunea de a asigura un mediu de lucru sigur și fără pericole, inclusiv cele psihologice.
Cu toate că petiții ce arată înspre comiterea unor fapte de hărțuire la locul de muncă ajung la inspectoratele teritoriale de muncă, nu întotdeauna inspectorii au și calitatea de a sancționa atare fapte, ca să nu mai vorbim de instrumentele legislative insuficiente pe care aceștia le au la dispoziție. Mai adăugăm aici și faptul că petiționarii nu mai susțin întotdeauna, ulterior, ce au declarat inițial sau colegii, care sunt reticenți să confirme cele sesizate inspectorilor, angajatorii care se consideră ei înșiși hărțuiți de vizitele inspectorilor, considerând că la mijloc sunt interese nelegitime, chiar oculte, în privința lor și ajungem astfel la constatarea că nici reglementarea, nici abordările din practică nu ne ajută să sancționăm și să lucrăm eficient pentru combaterea hărțuirii la locul de muncă. Citește articolul
Hărțuirea și violența la locul de muncă afectează direct sănătatea și siguranța angajaților. Departamentul SSM este interesat de obligațiile de instruire și de măsurile preventive legate de aceste aspecte, pentru a asigura un mediu de lucru fără riscuri.
Reglementarea privind hărțuirea la locul de muncă are nevoie de uniformizare, de detalieri și clarificări care să ofere victimelor suportul necesar și suficient, dar și autorităților responsabile prevederi clare cu privire la cum și când să acționeze. Într-un raport dedicat, Avocatul Poporului face câteva propuneri legislative și administrative în domeniul hărțuirii și violenței la locul de muncă, constatând că legislația existentă la nivel național, așa cum arată în momentul de față, mai mult încurcă decât să ajute. Citește articolul
Departamentul SSM trebuie să știe că și pentru colaboratorii culturali trebuie incluse condiții clare de siguranță la locul de muncă în contract, pentru a proteja pe toți cei implicați.
În recenta reglementare a lucrătorului cultural profesionist avem menționat și un tip special de contract pe care lucrătorii îl vor folosi, alături de contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale. E vorba, mai exact, de contractul de desfășurare a activității culturale. Citește articolul
Chiar dacă e vorba de colaboratori, eventualele accidente sau evenimente neplăcute care se întâmplă în timpul activității, în spațiile firmei, vor fi investigate conform regulilor de Sănătate și Securitate în Muncă. Departamentul trebuie să știe aceste responsabilități.
Ordonanța prin care lucrătorii din sectorul cultural se vor putea înregistra, în anumite condiții, pentru a dobândi statut de lucrător cultural profesionist a fost publicată deja în Monitorul Oficial, urmând să ajungă în curând în Parlament. Aplicarea sa integrală depinde însă de mai multe seturi de norme care trebuie adoptate până în august. Noul statut le va putea oferi celor din sectorul cultural numeroase drepturi similare angajaților, precum acela al recunoașterii vechimii în muncă, dreptul la negocieri colective ori concedii medicale, dar și un statut fiscal corespunzător. Citește articolul
Deși articolul nu vorbește exclusiv despre SSM, menționează obligația de a pune la dispoziție documente privind 'condițiile de muncă'. Unele dintre aceste documente ar putea fi legate de siguranța și sănătatea angajaților, iar departamentul SSM trebuie să fie pregătit pentru verificări.
Întreprinderile străine europene care detașează în România pot acum desemna și o altă persoană în relația cu inspectorii de muncă, nu doar reprezentantul legal sau un salariat detașat aici, potrivit unei recente hotărâri de Guvern. Citește articolul
Chiar dacă nu e direct despre siguranța la locul de muncă, acest departament e interesat de asigurarea unui timp de odihnă suficient pentru angajați, pentru că prea multe ore de muncă sau lipsa unui repaus adecvat pot afecta sănătatea și siguranța acestora.
Între același angajator și același angajat pot fi încheiate mai multe contracte de muncă, dacă se respectă regulile privind nesuprapunerea programelor de lucru, timpul de lucru și repausul săptămânal. Astfel, luând pe rând situațiile în care se dorește încheierea a două contracte de muncă între aceleași părți, în același timp, o singură situație este întotdeauna imposibilă. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că angajații care conduc mașini de serviciu sau în scop de serviciu sunt în siguranță pe drum. Înțelegerea regulilor de circulație ajută la prevenirea accidentelor și la menținerea siguranței la volan.
Șoferii vor putea depăși obstacolele aflate în calea mașinii lor, dacă acestea nu se mișcă sau se mișcă foarte încet, prin încălcarea liniei continue ce desparte sensurile de circulație fără să riște sancțiuni, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
Condițiile meteo extreme, precum ninsorile abundente și viscolul, pot pune în pericol siguranța angajaților, în special a celor care se deplasează sau lucrează în exterior, necesitând măsuri de prevenire a riscurilor.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Pentru că digitalizarea controalelor se va aplica și în domeniul siguranței la locul de muncă, iar acest departament trebuie să fie la curent cu noile metode de verificare.
Autoritățile din domeniul muncii au început anul trecut munca pentru două proiecte majore de digitalizare prinse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), conform unui raport de activitate publicat recent de Inspecția Muncii. În esență, se dorește digitalizarea controalelor derulate de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) și punerea în funcțiune a unui sistem nou pentru Revisal. Citește articolul