Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Strategie și Planificare

ACCES PREMIUM

UPDATE Valorile-limită de expunere la azbest vor fi reduse: Ce se schimbă pentru angajatori și angajați începând din decembrie

Pentru că noile reguli, termenele de implementare și costurile aferente pot influența deciziile pe termen lung ale companiei, mai ales dacă activitatea implică riscuri legate de azbest sau lucrări în clădiri vechi.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2025 | 1 | 1968 | Timp de citire: 4 min.

O hotărâre de Guvern recent oficializată aduce modificări normei care reglementează protecția sănătății și securității lucrătorilor față de riscurile expunerii la azbest. Măsura vine în contextul transpunerii în legislația autohtonă a unei directive europene care modifică valorile-limită de expunere profesională, făcându-le mai stricte. Deși interzis în UE din 2007, azbestul este încă prezent în construcțiile realizate înainte de acest an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum devine sustenabilitatea parte din raportarea financiară: IFRS S1 și S2

Noile standarde impun integrarea sustenabilității în strategia generală a firmei și în planurile pe termen lung, inclusiv evaluarea riscurilor climatice și adaptarea modelului de afaceri pentru a fi mai rezilient.

PwC România în 8 Octombrie 2025 | 545 | Timp de citire: 3 min.

În contextul evoluției rapide a cerințelor privind raportarea sustenabilității, International Financial Reporting Standards (IFRS) a lansat două standarde utilizate pentru raportarea informațiilor nonfinanciare, IFRS S1 și IFRS S2. Acestea facilitează înțelegerea modului în care riscurile și oportunitățile legate de sustenabilitate și schimbările climatice influențează performanța financiară, oferind astfel o imagine completă și relevantă pentru investitori și alte părți interesate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De anul viitor se aplică noi reguli pentru publicitatea serviciilor medicale

Să adapteze planurile de dezvoltare și de marketing ale companiei având în vedere noile cerințe și restricții legate de promovarea serviciilor medicale.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2025 | 1140 | Timp de citire: 2 min.

Noi reglementări referitoare la publicitatea serviciilor medicale vor intra în vigoare la începutul anului viitor, conform unei decizii a Colegiului Medicilor din România (CMR), recent oficializate. Documentul stabilește condițiile în care cabinetele și unitățile medicale își pot face publicitate, principala cerință fiind asigurarea veridicității informațiilor și respectarea eticii profesionale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Înregistrarea fiscală: Principalele aspecte de reținut de către contribuabili

Pentru a planifica viitorul companiei, este crucial să se înțeleagă toate obligațiile fiscale, inclusiv înregistrarea filialelor și riscurile legate de nerespectarea acestora, cum ar fi declararea ca inactiv, pentru a asigura o creștere durabilă.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
8 Octombrie 2025 | 2901 | Timp de citire: 9 min.

Potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, prin noțiunea de „înregistrare fiscală” se înțelege activitatea de atribuire a codului de identificare fiscală, de organizare a registrului contribuabililor sau plătitorilor şi de eliberare a certificatului de înregistrare fiscală. Prin excepție, atribuirea codului de identificare fiscală se face exclusiv de către organul fiscal central, pe baza declaraţiei de înregistrare fiscală. Citește articolul

ACCES GRATUIT

România va introduce filtre mai stricte pentru a proteja minorii în mediul digital. Legea majoratului online a trecut de Senat

Acest departament trebuie să integreze noile cerințe legale în planurile pe termen lung ale companiei, mai ales cum afectează acestea produsele, serviciile și interacțiunea cu utilizatorii minori.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2025 | 1053 | Timp de citire: 3 min.

Senatul a votat recent - ca primă cameră deliberativă - proiectul de lege de protecție a minorilor pe internet, adoptând și o serie de amendamente care extind măsurile de protecție propuse inițial și stabilesc mai clar obligațiile furnizorilor de servicii online. Proiectul, inițiat de parlamentari ai alianței aflate la guvernare, urmărește instituirea unor măsuri pentru protecția minorilor împotriva conținutului dăunător, asigurându-le o bună dezvoltare fizică, mintală și morală. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce înseamnă, de fapt, munca decentă? De la un concept global la realitatea locului tău de muncă

Integrează principiile muncii decente în viziunea și planurile pe termen lung ale companiei, recunoscând că acestea sunt esențiale pentru o dezvoltare economică sustenabilă și o performanță durabilă.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Octombrie 2025 | 595 | Timp de citire: 3 min.

În fiecare an, pe 7 octombrie, celebrăm Ziua Mondială a Muncii Decente, un prilej de a reflecta la calitatea vieții noastre profesionale. Dar dincolo de o simplă zi în calendar, ce înseamnă, în mod concret, „muncă decentă”?  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Neregulile identificate în cadrul campaniei naționale de verificare a muncii ziliere. Domeniile exclusive, remunerația minimă și registrul obligatoriu, printre obligațiile principale ale beneficiarilor

Ajută la evaluarea strategică a deciziei de a folosi zilieri, cântărind beneficiile operaționale cu riscurile de conformitate, etică și reputație, în contextul planurilor pe termen lung ale companiei.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
7 Octombrie 2025 | 636 | Timp de citire: 6 min.

Finalizată recent, campania națională de control privind respectarea normelor ce guvernează munca zilieră, desfășurată în domenii precum agricultura, HoReCa și serviciile de întreținere peisagistică și organizare de evenimente arată, ca în fiecare an, aproximativ aceleași nereguli în practică: beneficiarii muncii ziliere nu respectă domeniile stricte în care acest tip de muncă poate fi folosit, lipsa de transparență și, poate cel mai important, ignorarea cu totul a regulilor de SSM. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noi reguli pentru consultanții fiscali: servicii extinse și condiții actualizate de acces în profesie

Acest departament urmărește noutățile care pot influența strategia fiscală și financiară a companiei, mai ales în contextul operațiunilor internaționale (evitarea dublei impozitări, prețuri de transfer). Înțelegerea serviciilor noi de consultanță fiscală este esențială pentru o planificare eficientă.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2025 | 1236 | Timp de citire: 2 min.

O hotărâre recentă a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), intrată în vigoare luni, aduce câteva modificări regulamentului de organizare și funcționare a profesiei. Schimbările vizează atât sfera serviciilor pe care le pot oferi consultanții fiscali, cât și condițiile de acces în profesie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controlul antifraudă: Cele două riscuri de care trebuie să știe cei care refuză solicitările DGAF de a prezenta documente

Conducerea companiei și acest departament trebuie să fie conștienți de riscurile serioase (financiare și de reputație) pe care le implică nerespectarea cererilor ANAF, pentru a le include în planurile de viitor ale companiei și a asigura continuitatea afacerii.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Octombrie 2025 | 11088 | Timp de citire: 2 min.

În contextul unui control antifraudă, Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) poate trimite unui contribuabil o invitație de a prezenta documente și apoi chiar o somație. Cei care le ignoră riscă cel puțin o amendă contravențională, dacă nu chiar o pedeapsă penală. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Integrarea profesională a persoanelor cu dizabilități și cât de accesibilă le este, în realitate, piața muncii

Acest departament formulează viziunea pe termen lung a companiei și este interesat de integrarea strategică a incluziunii persoanelor cu dizabilități în planurile de dezvoltare, ca o investiție în viitor și în cultura organizațională.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2025 | 4 | 9687 | Timp de citire: 12 min.

Pentru multe persoane cu dizabilități, căutarea unui loc de muncă înseamnă mai mult decât un proces de recrutare, e o luptă zilnică cu bariere invizibile, neîncredere și lipsa flexibilității. Chiar dacă legislația din acest an a introdus obligații noi pentru angajatori, realitatea din teren arată că integrarea depinde, în fapt, de comunicare, educație și deschidere. În acest context, am discutat cu Dana Nuță, managing partner AbilityHUB, un ONG care are ca activitate integrarea persoanelor cu dizabilități în muncă, despre obstacolele întâlnite în practică, cum arată concret procesul de recrutare și ce soluții pot transforma obligația de a angaja persoane cu dizabilități într-un proces real de incluziune. Citește articolul