Unul dintre aspectele pe care inspectorii de muncă le vor verifica în cazul angajaților ce lucrează la distanță pe termen lung este cel legat de rigorile SSM (sănătate și securitate în muncă). Desfășurarea instructajelor propriu-zise la distanță nu ar trebui să pună probleme firmelor, la fel și semnarea documentelor la distanță de către telesalariați, fără a fi nevoie de deplasarea lor la locul de muncă/sediul angajatorului. Citește articolul
Modificările aduse normelor de aplicare ale Legii 319/2006 a securității și sănătății în muncă (SSM) vizează și o serie de aspecte legate de cercetarea și declararea bolilor profesionale. Pe lângă majorarea termenului în care specialistul de medicina muncii va cerceta boala profesională, cât și a numărul exemplare ale fișelor de declarare și a procesului-verbal de cercetare, s-a introdus o procedură simplificată de semnalare-cercetare-declarare pentru anumite situații și au fost adăugate noi afecțiuni care pot fi declarate ca fiind boli profesionale după încetarea expunerii. Citește articolul
Modificarea recentă a normelor de aplicare ale Legii SSM a adus o serie de schimbări cu impact asupra angajatorilor privind accidentele de muncă produse în afara României. Procedura cercetării unui astfel de eveniment s-a simplificat, prin înlocuirea unor documente necesare cu declarații pe propria răspundere, fiind introdus și un termen limită al cercetării acestor accidente. Citește articolul
Chiar dacă Legea securității și sănătății în muncă (SSM) prevede că instruirea trebuie să se realizeze în timpul programului de lucru, în situațiile în care oprirea activității lucrătorilor ar genera probleme financiare angajatorului, această instruire poate fi făcută și în afara programului de lucru, cu condiția compensării orelor suplimentare prestate de angajați, potrivit unui răspuns dat de Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat al Inspecției Muncii, într-o conferință online. Citește articolul
Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM) a publicat un amplu raport despre reglementarea, pe alocuri lacunară, a muncii pe platformele digitale ce activează pe piața din Uniunea Europeană, scoțând la iveală o serie de încercări de legiferare a acestei activități, a drepturilor acestor muncitori, a obligațiilor angajatorilor, inclusiv în domeniul securității și sănătății în muncă. Totuși, la nivelul Parlamentului European există un proiect de directivă prin care vor fi introduse o serie de drepturi similare salariaților celor care lucrează pentru platformele digitale, chiar și așa, până la implementarea acestui proiect de directivă la nivelul fiecărui stat membru vor mai trece câțiva ani. Citește articolul
În condițiile în care, din 8 ianuarie, măștile de protecție care pot fi folosite atât în spațiile publice deschise, cât și în spațiile închise, sunt doar cele chirurgicale sau de tip FFP2, Inspecția Muncii a clarificat, într-o adresă transmisă sucursalelor din țară, situația privind măștile conforme ce pot fi purtate la locul de muncă. Citește articolul
Este obligația angajatorului să se ocupe de tot ce ține de medicina muncii pentru salariații săi, începând cu examenul medical ce trebuie efectuat la angajare, în urma căruia angajații trebuie să fie declarați apți pentru a presta activitatea în care sunt încadrați, și continuând cu cele periodice, ce trebuie făcute în funcție de mai mulți factori. Deși este o obligație a angajatorului de a pune la dispoziția salariaților condițiile efectuării examenului medical, este și o obligație a salariatului de a se prezenta la aceste controale medicale. În cazul unui refuz nejustificat al salariatului, angajatorul îl poate sancționa disciplinar. Citește articolul
Angajatorii sunt cei care au posibilitatea să aleagă, în funcție de riscurile activității prestate de salariați, tipul echipamentului individual de protecție oferit acestor, fără ca acest lucru să mai fie impus de către Ministerul Muncii, cum era prevăzut până acum. Modificarea apare într-un HG oficializat marți, ce transpune o serie de acte normative europene în legislația națională. Citește articolul
În al treilea an pandemic, regulile după care se desfășoară relațiile de muncă din România și măsurile de protecție a angajaților la joburi nu s-au schimbat foarte mult. În contextul în care a fost oficializată o nouă hotărâre de Guvern privind prelungirea stării de alertă și a obligațiilor ce vizează angajatorii, trecem în revistă cele mai importante aspecte ce trebuie cunoscute. Citește articolul
Dispozițiile legale în privința asigurării SSM prevăd că angajatorul are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că salariații săi nu sunt expuși pericolelor și vor suferi niciun prejudiciu, moral sau material în îndeplinirea atribuțiilor și sarcinilor de serviciu. Totodată, angajatorii au obligația de a respecta indicațiile medicului de medicina muncii înscrise în fișa de aptitudini (certificatul medical) în baza căruia poate fi încheiat un contract de muncă, iar în situația în care există anumite inaptitudini ale salariatului, să nu solicite acestuia îndeplinirea unor sarcini cu care este incompatibil. Iată o speță în care firma a fost obligată să plătească daune angajatului din cauza nerespectării celor din fișa de aptitudini, dar unde culpa a fost una comună. Citește articolul