Regulile impozitului pe construcțiile speciale (taxa pe stâlp), ce sunt incluse în Codul fiscal, au fost modificate oficial de Executiv prin OUG. Autoritățile au introdus câteva clarificări importante, însă au stabilit și două cote diferite de impozit. În plus, persoanele juridice sunt încurajate, printr-o bonificație, să achite impozitul mai devreme. Citește articolul
Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul
Cu toate că Statele Unite ale Americii (SUA) au anunțat recent retragerea din acordul privind implementarea impozitului minim global de 15%, specialiștii de la PwC România spun că nu se așteaptă ca Uniunea Europeană (UE) să suspende sau să elimine legislația specifică. O parte dintre țările UE, printre care și România, deja au transpus la nivel național regulile așa-zisului Pilon 2. Citește articolul
O ordonanță dată de Guvern în decembrie 2024 a venit cu o serie de modificări legate de plătitorii de accize. În linii mari, autoritățile au introdus posibilitatea încadrării unor operatori economici la risc fiscal ridicat, situație în care aceștia capătă obligații noi vizavi de produsele accizabile cu care fac afaceri. Pentru a pune în aplicare noile prevederi, care sunt în vigoare din 1 februarie 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent șase ordine diferite. Citește articolul
Subiectul recalificării relațiilor aparent independente în relații dependente, care presupune impuneri suplimentare de taxe în urma controalelor, a revenit în atenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează avocații. În acest context, contribuabilii sunt sfătuiți să reanalizeze colaborările care pot fi vizate de controalele ANAF și de eventualele recalificări fiscale. Citește articolul
Persoanele juridice și persoanele fizice au, până la urmă, un termen-limită pentru actualizarea codurilor CAEN proprii, în contextul trecerii de la versiunea a doua la versiunea a treia a CAEN, dar acesta este unul îndelungat - 18 luni. O hotărâre de Guvern în acest sens a fost oficializată recent, astfel că de-acum curge efectiv acea perioadă de tranziție. Citește articolul
Lista actelor fiscale care sunt emise prin centrul de imprimare masivă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fiind valabile fără semnătură și ștampilă, a fost extinsă printr-un ordin recent oficializat. Citește articolul
La scurt timp după ce Ministerul Finanțelor (MF) a pus în dezbatere un proiect de OUG cu modificări majore la regimul de scutire de TVA pentru întreprinderi mici, ce include și o majorare a plafonului de scutire de taxă, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au semnalat că documentul prezintă mai multe probleme. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing. Citește articolul
Nerespectarea regulilor sistemului e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de anumite bunuri, poate duce la sancțiuni usturătoare pentru contribuabilii vizați. În aceste condiții, firmele au la dispoziție anumite soluții pentru a evita sancționarea, sunt de părere specialiștii. Citește articolul