Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), în cotă de 0,5%, este extins în 2025 la toate firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, conform unei legi noi. În 2024, ICAS este datorat doar de companiile cu o cifră de afaceri, în anul precedent, de peste 50 milioane euro. Totuși, Guvernul a intervenit recent cu o corectură la această măsură, pentru a evita o situație problematică - firmele cu cifra de afaceri de peste 50 milioane euro din sectoarele petrol și gaze naturale riscau să datoreze, în 2025, atât ICAS, cât și impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA, în cotă de 1%), de care au fost scutite în 2024. Citește articolul
O lege oficializată marți vizează modificarea Legii societăților, respectiv cuprinde aspecte referitoare la votul electronic în cadrul adunărilor generale și eliminarea unor formalisme considerate excesive: de exemplu, cerința ca în actele constitutive să fie trecute datele de identificare a beneficiarilor reali. Citește articolul
Începând din anul 2025, marea majoritate a contribuabililor mici (alături de alte categorii exceptate până la acest moment) va fi obligată să depună fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și sub denumirea de declarația 406. Reglementată de Fisc, această declarație informativă servește drept instrument de control, având rolul de a standardiza raportările fiscale și a crește gradul de colectare a impozitelor. Pentru a se conforma, contribuabilii mici trebuie să asigure acuratețea și completitudinea datelor raportate, pregătindu-se prin actualizarea sistemelor contabile și formarea personalului. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni importante, ceea ce face conformarea o prioritate esențială. Citește articolul
Atunci când este vorba despre performanțe excepționale, Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) poate stabili stimulente financiare unice pentru inspectori, se arată într-un act normativ recent oficializat. Fondurile necesare vor veni din sumele încasate efectiv de la contribuabili. Citește articolul
Transferul dosarului fiscal de la un organ fiscal la altul poate să aducă, uneori, probleme mari legate de TVA, atrage atenția Luisiana Dobrinescu de la Dobrinescu Dobrev. De exemplu, în practică au apărut situații în care autoritățile fiscale pur și simplu au „uitat” să facă transferul. Deoarece o asemenea scăpare poate avea efecte majore pe termen lung, cum ar fi anularea codului de TVA și pierderea dreptului de deducere, contribuabilii sunt sfătuiți să fie foarte atenți atunci când sunt mutați la alt organ fiscal. Citește articolul
Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul
Atunci când vorbim de existența unei colaborări strânse între o PFA și o companie, avocații atrag atenția că riscul unei recalificări a relației independente într-una dependentă poate să vină inclusiv de la prestatorul de servicii, nu doar de la autoritățile fiscale. Astfel, în practică apar tot mai des situații în care PFA-urile cer să fie încadrate ca salariați. Citește articolul
Aplicarea graduală a confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate în e-Transport este în vigoare din 21 noiembrie 2024. Doar că această măsură mai are nevoie și de un ordin cu norme procedurale pentru a deveni cu adevărat aplicabilă în practică. Anterior modificărilor, confiscarea era aplicabilă integral încă de la prima abatere. Citește articolul
Recent s-a stabilit că anumite date aferente unui transport rutier, ce au fost raportate în e-Transport, pot fi modificate după expirarea codului UIT aferent. Totuși, specialiștii atenționează că practica poate atrage probleme la nivelul contribuabilului care face asemenea modificări. Citește articolul
Directiva europeană care va reglementa lucrătorii de pe platformele digitale a fost oficializată recent și trebuie transpusă de toate statele membre ale UE până spre finalul anului 2026. Directiva urmărește stabilirea unui cadru pentru determinarea corectă a statutului profesional al lucrătorilor, pentru a determina dacă aceștia sunt sau nu angajați ai platformelor digitale. De asemenea, aceasta va asigura transparența în utilizarea algoritmilor și va proteja datele personale ale lucrătorilor. În România, la acest moment, există o singură reglementare specifică unui tip de angajat pe o platformă digitală. Citește articolul