Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
În timpul stării de urgență, multe afaceri din România și-au întrerupt temporar activitatea, fie voluntar, fie din decizia autorităților. Asta a implicat suspendarea contractelor de muncă ale salariaților și trimiterea lor în șomaj tehnic pe banii statului. Perioada inițială a stării de urgență ținea până azi, dar a fost prelungită cu încă 30 de zile. În aceste condiții, cum ar trebui să procedeze angajatorii pentru prelungirea suspendărilor? Citește articolul
Trimiterea unui salariat în șomaj tehnic implică, mai exact, suspendarea contractului individual al acestuia la inițiativa angajatorului, dacă activitatea se întrerupe sau se reduce temporar din anumite motive, conform Codului muncii. Orice suspendare a contractului de muncă trebuie anunțată în avans autorităților, astfel că un angajator nu poate trimite pe cineva retroactiv în șomaj tehnic. Citește articolul
Firmele care se află în dificultate din cauza răspândirii coronavirusului în România au și variante mai puțin radicale de a face economii. Una este reducerea temporară a programului de lucru la patru zile pe săptămână, iar alta este trecerea salariaților, de comun acord, pe o fracțiune de normă. Citește articolul
Angajatorii își pot întrerupe temporar activitatea din motive economice, tehnologice, structurale sau altele asemănătoare, trimițând, practic, salariații în șomaj tehnic. Din moment ce asta implică o suspendare a contractelor individuale de muncă, firmele sunt obligate să notifice autoritățile. Citește articolul
Firmele care au de îndeplinit obligații în domeniul muncii, fie în legătură cu inspectoratele teritoriale ale Inspecției Muncii, fie în legătură cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), pot să interacționeze cu aceste instituții și online, cel puțin în anumite privințe. Acest lucru este cu atât mai important acum, când este recomandată interacțiunea cu alte persoane doar dacă este strict necesar, din cauza coronavirusului. Citește articolul
O serie de autorități publice au început să-și suspende programul cu publicul la ghișee, în contextul răspândirii coronavirusului. Din acest motiv, companiile și persoanele fizice ar trebui să știe că au căi alternative pentru a lua legătura cu reprezentanții instituțiilor de stat sau pentru a transmite și primi documente. De principiu, vorbim de diverse aplicații și portaluri online, dar și de folosirea serviciilor poștale sau de asistența telefonică. Citește articolul
Ce opțiuni o firmă în cazul în care decide să-și trimită angajații să lucreze de acasă, în măsura în care se poate face asta? Legal, nu are altă variantă decât să modifice contractele acestora, pentru că relocarea muncii trebuie să fie reflectată în documentele de muncă dintre angajatori și angajații lor. Citește articolul
Anul trecut, printre problemele des întâlnite care au determinat salariații să-și reclame angajatorii la inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) se numără neplata salariilor, neplata orelor suplimentare, concedierile abuzive sau condițiile inadecvate de muncă. Așa reiese dintr-un raport de activitate pe anul 2019 al autorităților, publicat recent și analizat de avocatnet.ro. Citește articolul
În fiecare an, personalul de control al inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) desfășoară mai multe tipuri de verificări la angajatori: controale în cadrul unor campanii, controale tematice și controale de fond. Însă, indiferent de tipul de verificare despre care e vorba, autoritățile au atras atenția că există trei chestiuni pe care le verifică mereu la firme. Aceste informații reies dintr-un raport de activitate pe anul trecut, publicat recent și analizat de avocatnet.ro. Citește articolul
În intervalul 16-20 martie 2020, autoritățile din întreaga Uniune Europeană (UE) vor desfășura controale la angajatori pentru combaterea muncii la negru, informația fiind confirmată de Inspecția Muncii de la noi. În acest context, orice angajator ar trebui să fie la curent cu practicile pe care personalul de control din inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) le consideră muncă nedeclarată și care pot fi amendate drastic. Citește articolul