Începând cu octombrie 2025, tichetele culturale oferite salariaților se majorează cu 20 de lei față de nivelurile anterioare, conform unui ordin comun publicat recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
Începând cu octombrie 2025, valoarea tichetelor de creșă este majorată la 710 lei, conform unui ordin comun al miniștrilor finanțelor și muncii recent oficializat. Această creștere, de 40 de lei față de valoarea anterioară de 670 lei, este rezultatul indexării cu indicele inflației calculat între ianuarie 2019 și iulie 2025. Citește articolul
În ecosistemul complex al relațiilor de muncă, puține subiecte generează atâta confuzie și practică neunitară precum statutul elementelor constitutive ale salariului, dincolo de salariul de bază brut lunar, unele fiind cunoscute mai mult sub forma unor așa-zise „beneficii extrasalariale”. Ne referim aici, cu precădere, la tichetele de masă, dar și la alte avantaje materiale sau financiare care completează venitul salariatului. Întrebarea fundamentală care se impune este: unde le este locul acestor drepturi? Citește articolul
Pentru cineva aflat la început de drum în câmpul muncii, clauzele și formulările dintr-un contract individual de muncă pot părea greu de descifrat. De multe ori, prima ofertă de angajare, primită înainte de semnarea contractului individual de muncă (CIM), ridică semne de întrebare: ce este obligatoriu, ce se poate negocia, ce înseamnă anumite formulări? Este firesc ca, mai ales la primele locuri de muncă, să apară îndoieli și să nu știm exact unde se oprește obligația legală a angajatorului și unde încep beneficiile suplimentare pe care acesta le poate acorda. Citește articolul
O speță recent întâlnită, semnalată în spațiul public, aduce în discuție o practică neconformă: un angajator care, deși menționează pe fluturașul de salariu contravaloarea tichetelor de masă și operează reținerile fiscale aferente, omite să alimenteze cardurile salariaților. Ce-i de făcut? Citește articolul
Noile măsuri fiscal-bugetare intrate recent în vigoare schimbă, pentru 2026, doar regulile privind acordarea voucherelor de vacanță în sectorul bugetar. Bugetarii cu salarii nete de până la 6.000 lei vor primi vouchere în valoare de 800 lei, fără obligația de cofinanțare a pachetelor turistice. În mediul privat, condițiile rămân neschimbate, angajații nefiind afectați de aceste modificări, chiar dacă voucherele sunt reglementate prin aceeași ordonanță. Citește articolul
Acordarea indemnizației de mobilitate nu este menționată explicit la nivel legislativ ca fiind o situație în care este interzisă acordarea tichetelor de masă. Astfel, un salariat mobil ar putea primi și tichete de masă, opinează specialiștii. Citește articolul
Legislația impune angajatorilor să asigure transparența beneficiilor extrasalariale prin includerea acestora în contractele individuale de muncă. Deși există un spațiu de flexibilitate pentru avantajele acordate neregulat, beneficiile promise trebuie specificate explicit pentru a evita ambiguitățile. Abordarea fiscală este esențială, având în vedere inclusiv, atunci când e cazul, un plafon global de neimpozitare de 33%, pe lângă regimul specific fiecărui tip de beneficiu. Citește articolul
Voucherele de vacanță în mediul privat, deși reglementate printr-o lege din 2018, se acordă în prezent potrivit aceluiași act normativ ce vizează și voucherele pentru bugetari. Ordonanța cu pricina stabilește un plafon de acordare a voucherelor anual, iar angajații care beneficiază de acestea, cu regimul fiscal aferent, nu pot beneficia și de alte avantaje similare însoțite de beneficii fiscale. Citește articolul
Pe lângă tichetele de masă, angajatorii pot alege și opțiunea de a furniza hrană direct la locul de muncă. Deși această variantă presupune avantaje fiscale pentru angajatori, ea este limitată la angajații care desfășoară activități în cadrul sediului firmei, excluzându-i pe cei care lucrează de la distanță, în regim de telemuncă. Citește articolul