Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
În această perioadă, marcată de epidemia de coronavirus, multe firme de gândesc sau chiar au făcut trecerea de la munca de birou la telemuncă. În cazul unei astfel de schimbări, angajatorii trebuie să ia în calcul o serie de aspecte legate de digitalizare, care pot face modificarea tipului muncii mai facilă sau chiar posibilă. Citește articolul
Importanța, pentru angajatori, de a avea o politică și o strategie de diversitate și incluziune (D&I) la locul de muncă excede cadrul pur juridic, avantajele pentru cei care implementează asemenea politici nefiind doar evitarea răspunderii juridice pentru neconformare cu legea aplicabilă, ci și oportunitatea de a obține beneficii suplimentare, atât pentru companie (de exemplu, o mai eficientă rezolvare a problemelor și mai multă inovație), cât și pentru angajați (stimularea unui sentiment de incluziune, de pildă). Despre aceste lucruri au vorbit Ana Ber și Anca Robu, managing director, respectiv consultant senior la P&P România, o companie de consultanță în resurse umane. Citește articolul
O nouă lege intrată în vigoare în luna august stabilește că salariații hărțuiți moral la locul de muncă (noțiune care include stresul și epuizarea fizică) pot obține despăgubiri în instanță de la angajator sau chiar bani pentru a merge la ședințe de terapie. În practică, însă, hărțuirea morală este destul de greu de dovedit și oricum procedura este de durată. Citește articolul
Toate companiile sunt obligate prin lege să asigure șanse egale de tratament tuturor persoanelor, iar neconformarea poate atrage sancțiuni substanțiale, firmele fiind amendate adesea pentru recrutări, promovări sau alte practici de HR discriminatorii. Citește articolul
Angajatorii din domeniul transportului de marfă și de persoane vor beneficia, până în anul 2028, de facilități fiscale (taxe salariale mai mici pentru șoferii angajați), se arată într-o propunere legislativă adoptată azi la Senat. În același timp, pentru acest domeniu de activitate va exista un salariu minim brut diferențiat. Ideea este de a pune pe picior de egalitate domeniul transporturilor cu cel al construcțiilor, pentru care regulile respective se aplică deja. Citește articolul
Codul muncii oferă angajatorului posibilitatea de a cerceta disciplinar un angajat, dacă acesta creează probleme la locul de muncă și încalcă regulile interne ale companiei. Chiar dacă începe cercetarea disciplinară și salariatul respectiv continuă să se comporte necorespunzător, angajatorul nu îi poate suspenda contractul de muncă până ce nu se încheie procedura de cercetare discplinară. Citește articolul
Azi începe a doua sesiune parlamentară ordinară din acest an și numeroase proiecte legislative "moștenite" din precedentele sesiuni legislative ar putea să primească votul decisiv în lunile următoare. Vorbim de proiecte care au trecut deja de o Cameră a Parlamentului și care vizează aspecte ce țin de legislația muncii, evaziunea fiscală, stopajul la sursă, asigurările RCA, vaccinarea obligatorie, legalizarea canabisului și nu numai. Citește articolul
Șefii de departamente au un rol-cheie în desfășurarea eficientă a telemuncii de către salariații companiei, conform unui ghid oficial al Organizației Internaționale a Muncii (OIM). În acest sens, OIM a venit cu unele recomandări practice pentru manageri, astfel încât aceștia să știe ce relație ar trebui să aibă cu echipele lor de telesalariați. Citește articolul
Din moment ce angajatorii pot accesa deja unele ajutoare de la Guvern pentru a duce mai ușor povara costurilor salariale, iar altele urmează să fie operaționalizate în perioada următoare, e bine de știut că unele dintre ele vin la pachet cu interdicții de a face concedieri. Banii acordați de Guvern vin pentru a atenua efectele crizei provocate de epidemia de coronavirus. Citește articolul
Ultimele luni au schimbat radical paradigma, în cazul relațiilor de muncă, permițându-li-se salariaților (sau chiar fiind necesar) să lucreze de acasă, pentru prevenirea - pe cât posibil - a efectelor pandemiei. Deși, în teorie, s-ar putea crede că munca de acasa permite un confort sporit pentru angajați, se pare că, de multe ori, aceasta duce la o delimitare mai puțin clară dintre viața profesională și viața privată. De aceea, Organizația Internațională a Muncii (OIM) a elaborat un ghid, unde a abordat inclusiv problema asigurării unui echilibru între muncă și viața personală, în cazul telemuncii. Citește articolul