avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1453 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 81 / 2018

Act normativ: LEGE nr 81 / 2018

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Companiile trebuie să monitorizeze mai atent toate cheltuielile în perioada aceasta și să le reducă pe cele nenecesare

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Martie 2020 | 2641 | Timp de citire: 4 min.

În contextul acutizării efectelor Coronavirusului la nivel mondial și posibilei agravări a situației și în țara noastră, companiile sunt puse în fața unui scenariu pentru care nu s-au pregătit, iar cele mai afectate sunt întreprinderile mici și mijlocii (IMM). Poate cea mai precaută măsură ce poate fi luată de firmele din România acum este reducerea pe cât posibil a cheltuielilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Reminder Angajații tăi lucrează de acasă? Atenție la riscurile de securitate a datelor

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Martie 2020 | 4142 | Timp de citire: 4 min.

Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) le impune firmelor să acorde o importanță deosebită riscurilor de securitate a datelor personale prelucrate. O încălcare a securității datelor este cea care duce, în mod accidental sau ilegal, la distrugerea, pierderea, modificarea, sau divulgarea neautorizată a datelor prelucrate ori la accesul neautorizat. Cum angajații pot constitui veriga slabă în multe scenarii de incidente de securitate, e necesară instruirea lor în spiritul GDPR-ului. O atenție sporită trebuie acordată însă celor care nu lucrează de la birou, ci din alte locuri, pentru că riscurile de securitate cresc semnificativ în cazul lor. Cum multe firme se gândesc serios în perioada asta să le permită angajaților să lucreze de acasă, e cazul să redeschidem acest subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce soluții au firmele, dacă nu-și pot continua activitatea din cauza coronavirusului. Suspendarea activității vs. întreruperea ei

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Martie 2020 | 26463 | Timp de citire: 4 min.

În contextul răspândirii coronavirusului la nivel mondial și mai ales la nivel național, companiile din România se pot găsi în situația de a nu-și putea continua temporar activitatea. În acest caz, specialiștii EY România spun că există două opțiuni pentru angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Ce variante legale au angajatorii care vor să-și trimită angajații să lucreze de acasă

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Martie 2020 | 17198 | Timp de citire: 3 min.

Ce opțiuni o firmă în cazul în care decide să-și trimită angajații să lucreze de acasă, în măsura în care se poate face asta? Legal, nu are altă variantă decât să modifice contractele acestora, pentru că relocarea muncii trebuie să fie reflectată în documentele de muncă dintre angajatori și angajații lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum îți pregătești un plan pentru situațiile de criză prin care poate trece afacerea ta

Deloitte România în Aspecte juridice
6 Martie 2020 | 2301 | Timp de citire: 4 min.

Majoritatea organizațiilor mari din România au un plan de continuitate a afacerii (business continuity plan), care de obicei este concretizat sub forma unui document care cuprinde acțiunile necesare reluării activității în cazul apariției unor situații atipice și cu impact semnificativ asupra businessului. În mod tradițional, aceste planuri de continuitate iau în considerare scenarii de atacuri cibernetice, dezastre naturale, cum ar fi cutremurele, sau informații și scenarii adverse intens mediatizate care pot afecta capacitatea organizației de a-și continua activitatea în parametri obișnuiți. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Pentru afaceri la început de drum

Regulamentul intern al firmei: De ce trebuie să-l faci după ce-ți începi activitatea și ce conține

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Noiembrie 2019 | 3334 | Timp de citire: 3 min.

Regulamentul intern este un document pe care angajatorii sunt obligați să-l întocmească la scurt timp după ce-și încep activitatea. Acesta conține, în mare, informații despre drepturile și obligațiile firmei și ale salariaților, abaterile ce pot fi sancționate disciplinar sau procedura de evaluare pentru concediere. Însă există și modificări legislative recente care implică adăugiri la structura de bază a regulamentului intern. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii trebuie să se pregătească deja pentru noile reguli în zona relațiilor de muncă. O directivă UE va aduce noi obligații

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Octombrie 2019 | 14590 | Timp de citire: 5 min.

În viitorul apropiat, în România vor apărea noi reguli pentru asigurarea unui echilibru între viața profesională și cea privată a salariaților, motiv pentru care specialiștii atrag atenția că angajatorii deja ar trebui să pregătească terenul pentru acestea. În esență, este vorba de acordarea de programe flexibile pentru salariați, de acordarea unui nou tip de concediu și de extinderea duratei concediului paternal. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Recrutarea digitală: cinci provocări și cinci soluții

Portal HR în Weekend
29 Iunie 2019 | 1339 | Timp de citire: 2 min.

Vorbim de câțiva ani buni despre recrutarea socială/digitală, despre provocările cărora recrutorii trebuie să le facă față în universul hiperconectat în care trăim. Pentru a ne putea adapta mai bine și mai rapid este esențial că fim cu un pas înainte, să înțelegem de ce probleme de vom lovi și ce soluții au șanse să funcționeze. Acesta este motivul pentru care vă recomandăm azi un articol de pe Digital HR Tech despre rezultatele unui studiu derulat în State în peste 50 de industrii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Contractele de muncă și orice alte acte ce țin de relația de muncă pot fi semnate electronic

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Mai 2019 | 2 | 7476 | Timp de citire: 4 min.

Angajatorii au posibilitatea de a semna inclusiv electronic contractele de muncă încheiate cu salariații, eliminându-se astfel nevoia semnăturii de mână. Însă semnătura electronică poate fi folosită și ulterior în cadrul relațiilor de muncă. De exemplu, pentru actele adiționale la contractul de muncă, fișa de post, cererile de concediu și altele. Astfel, angajatorul își poate simplifica procedurile interne foarte mult folosind un instrument modern pe care deja îl are la îndemână: semnătura electronică aplicată declarațiilor depuse la Fisc. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce vor azi angajatorii de la tânăra generație

Portal HR în Weekend
20 Aprilie 2019 | 1155 | Timp de citire: 3 min.

Seriozitate, adaptare sau implicare sunt doar câteva dintre competențele cheie pe care angajatorii le caută azi în rândul tinerilor interesați să intre pe piața muncii. Peste 77 milioane de persoane din Europa cu vârste cuprinse între 25-64 de ani, aproximativ 1 treime din populația Europei, au foarte puține calificări pentru a putea lucra în piața muncii la standardele căutate astăzi. Citește articolul