Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Formarea profesională ajută salariații să devină mai eficienți și performanți, dobândirea de competențe noi și adaptarea la evoluția tehnologică fiind atât în avantajul salariatului, cât și în avantajul angajatorului. Ea este, cel puțin la nivel teoretic, un drept al salariatului și o obligație a angajatorului. Iată care sunt principalele aspecte ale formării profesionale pe care le-a abordat redacția noastră în anul ce se apropie de final. Citește articolul
În actualul context epidemiologic, Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București (CASMB) recomandă evitarea deplasării la sediul ei și depunerea online a cererilor de recuperare a concediilor medicale de la stat. Pentru asta, instituția a făcut o serie de precizări privind înregistrarea, procesarea, validarea și decontarea sumelor privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate de către angajatori. Citește articolul
O nouă facilitate fiscală pentru activitatea telesalariaților se introduce în Codul fiscal, potrivit unei legi apărute luni în Monitorul Oficial. În esență, angajatorii care dau bani telesalariaților, într-o anumită limită lunară, pentru plata utilităților și achiziția de echipamente de birou scapă de plata taxelor salariale aferente, începând din ianuarie 2021. Totodată, cheltuielile cu telemunca devin cheltuieli deductibile la calcularea impozitului pe profit, începând din 24 decembrie 2020. Citește articolul
Costurile angajatorilor cu testarea epidemiologică și vaccinarea salariaților devin scutite permanent de taxele salariale, începând din ianuarie 2021, conform unei legi publicate luni în Monitorul Oficial. Recent, această facilitate s-a stabilit prin OUG numai pentru testările făcute de angajatori pentru coronavirus și numai pe timp de stare de alertă sau de urgență. Astfel, de luna viitoare, testarea, dar și vaccinarea, vor fi scutite de taxe de fiecare dată când apare o epidemie, chiar și în afara stării de alertă sau de urgență. Citește articolul
Microîntreprinderile și companiile ce aplică impozitul specific vor fi scutite, din ianuarie 2021, de plata taxelor pentru mașinile de serviciu acordate propriilor salariați, măsura fiind inclusă într-o lege publicată aseară în Monitorul Oficial. Până acum, aceste categorii de firme aveau de achitat statului, în numele salariaților, atât impozit pe venit, cât și contribuții sociale pentru pensii și sănătate. Citește articolul
După ce modul de înregistrare în Revisal a mecanismului a pus cele mai mari probleme în cazul firmelor care au vrut să aplice Kurzarbeit, după ce a fost publicat un ghid publicat de Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM) privind aceste înregistrari (care i-a nemulțumit însă pe unii dintre specialiștii în relații de muncă și pe angajatori), noua versiune a Revisal, pe care o pot folosi firmele de azi, stabilește modul cum trebuie operat în registru mecanismul: fără modificări de norme de muncă, fără modificări de salariu. Chestiunea e încă relevantă pentru firmele care au făcut până acum solicitări de decontare și este în avantajul angajaților ca ele să corecteze ce au înregistrat deja, conform noilor opțiuni din registru. Citește articolul
Prelungirea succesivă a stării de alertă presupune menținerea unor restricții în privința drepturilor și libertăților fundamentale. Un astfel de drept este cel al lucrătorilor, respectiv dreptul la negocieri colective în materie de muncă (art. 41 alin. 5 din Constituție). Legiuitorul a ales să prelungească valabilitatea contractelor colective pe durata stării de alertă și încă o perioadă după. Citește articolul
În primele trei luni ale anului viitor trebuie să aibă loc evaluarea performanțelor funcționarilor publici din toate categoriile, evaluări în urma cărora se pot lua inclusiv decizii ce afectează salarizarea, ierarhia sau chiar continuitatea raporturilor în instituție/autoritate. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a adoptat trei decizii importante în domeniul muncii, anul acesta. Discutăm de felul cum pot fi folosiți salariații temporari, posibilitatea de acordare a unui concediu suplimentar exclusiv salariatelor, în anumite situații, dar și de riscul pentru angajatorul care a făcut o concediere ilegală să suporte plata concediului de odihnă pentru perioada dintre momentul concedierii și cel al reintegrării în funcție. Citește articolul
După ce Codul administrativ al României a stabilit anul trecut că trebuie făcut un registru electronic al personalului plătit din fonduri publice, autoritățile au început să pună bazele acestui viitor „Revisal al bugetarilor”. Concret, miercuri s-a semnat contractul de finanțare pentru dezvoltarea aplicației pentru registrul ce va fi gestionat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP), după ce în vară apăruseră în dezbatere regulile referitoare la acest registru. În prezent, angajatorii publici transmit anual un formular cu salariile bugetarilor. Citește articolul