avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1204 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM

Formarea profesională: Cele mai importante aspecte pentru firme și salariați

Dragoș Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor coordonator, avocatnet.ro
24 Decembrie 2020 | 3839 | Timp de citire: 9 min.

Formarea profesională ajută salariații să devină mai eficienți și performanți, dobândirea de competențe noi și adaptarea la evoluția tehnologică fiind atât în avantajul salariatului, cât și în avantajul angajatorului. Ea este, cel puțin la nivel teoretic, un drept al salariatului și o obligație a angajatorului. Iată care sunt principalele aspecte ale formării profesionale pe care le-a abordat redacția noastră în anul ce se apropie de final. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CASMB: Care va fi procedura recomandată de decontare a concediului medical către angajatori, începând de anul viitor

Dragoș Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor coordonator, avocatnet.ro
23 Decembrie 2020 | 1 | 5828 | Timp de citire: 2 min.

În actualul context epidemiologic, Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București (CASMB) recomandă evitarea deplasării la sediul ei și depunerea online a cererilor de recuperare a concediilor medicale de la stat. Pentru asta, instituția a făcut o serie de precizări privind înregistrarea, procesarea, validarea și decontarea sumelor privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate de către angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Telemuncă - facilitate fiscală din ianuarie 2021

UPDATE Firmele vor putea deconta până la 400 de lei pe lună pentru telesalariați, fără a plăti impozit și contribuții sociale

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Decembrie 2020 | 3 | 29719 | Timp de citire: 3 min.

O nouă facilitate fiscală pentru activitatea telesalariaților se introduce în Codul fiscal, potrivit unei legi apărute luni în Monitorul Oficial. În esență, angajatorii care dau bani telesalariaților, într-o anumită limită lunară, pentru plata utilităților și achiziția de echipamente de birou scapă de plata taxelor salariale aferente, începând din ianuarie 2021. Totodată, cheltuielile cu telemunca devin cheltuieli deductibile la calcularea impozitului pe profit, începând din 24 decembrie 2020. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Facilitate fiscală extinsă din ianuarie 2021

UPDATE Costurile angajatorilor la testarea și vaccinarea salariaților vor fi scutite permanent de impozit și contribuții sociale

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Decembrie 2020 | 9278 | Timp de citire: 2 min.

Costurile angajatorilor cu testarea epidemiologică și vaccinarea salariaților devin scutite permanent de taxele salariale, începând din ianuarie 2021, conform unei legi publicate luni în Monitorul Oficial. Recent, această facilitate s-a stabilit prin OUG numai pentru testările făcute de angajatori pentru coronavirus și numai pe timp de stare de alertă sau de urgență. Astfel, de luna viitoare, testarea, dar și vaccinarea, vor fi scutite de taxe de fiecare dată când apare o epidemie, chiar și în afara stării de alertă sau de urgență. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Dacă oferă mașini de serviciu, plătitorii de impozit micro și specific vor fi scutiți de taxe din ianuarie

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Decembrie 2020 | 15349 | Timp de citire: 2 min.

Microîntreprinderile și companiile ce aplică impozitul specific vor fi scutite, din ianuarie 2021, de plata taxelor pentru mașinile de serviciu acordate propriilor salariați, măsura fiind inclusă într-o lege publicată aseară în Monitorul Oficial. Până acum, aceste categorii de firme aveau de achitat statului, în numele salariaților, atât impozit pe venit, cât și contribuții sociale pentru pensii și sănătate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua versiune de Revisal modifică modul de înregistrare pentru Kurzarbeit. Pe cine mai ajută asta acum și de ce ar trebui firmele să rectifice modificările făcute deja?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Decembrie 2020 | 2 | 3014 | Timp de citire: 3 min.

După ce modul de înregistrare în Revisal a mecanismului a pus cele mai mari probleme în cazul firmelor care au vrut să aplice Kurzarbeit, după ce a fost publicat un ghid publicat de Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM) privind aceste înregistrari (care i-a nemulțumit însă pe unii dintre specialiștii în relații de muncă și pe angajatori), noua versiune a Revisal, pe care o pot folosi firmele de azi, stabilește modul cum trebuie operat în registru mecanismul: fără modificări de norme de muncă, fără modificări de salariu. Chestiunea e încă relevantă pentru firmele care au făcut până acum solicitări de decontare și este în avantajul angajaților ca ele să corecteze ce au înregistrat deja, conform noilor opțiuni din registru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce se întâmplă cu contractele colective de muncă atunci când expiră pe durata stării de alertă? Altele noi se pot încheia?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 Decembrie 2020 | 1 | 3567 | Timp de citire: 3 min.

Prelungirea succesivă a stării de alertă presupune menținerea unor restricții în privința drepturilor și libertăților fundamentale. Un astfel de drept este cel al lucrătorilor, respectiv dreptul la negocieri colective în materie de muncă (art. 41 alin. 5 din Constituție). Legiuitorul a ales să prelungească valabilitatea contractelor colective pe durata stării de alertă și încă o perioadă după.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Funcționari publici: La început de 2021 se stabilește cine ia prime, cine e promovat și cui i se scade salariul pentru activitatea din 2020

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Decembrie 2020 | 10722 | Timp de citire: 2 min.

În primele trei luni ale anului viitor trebuie să aibă loc evaluarea performanțelor funcționarilor publici din toate categoriile, evaluări în urma cărora se pot lua inclusiv decizii ce afectează salarizarea, ierarhia sau chiar continuitatea raporturilor în instituție/autoritate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Retrospectivă 2020

Deciziile CJUE, în zona muncii, în 2020: Cele mai importante aspecte legate de relațiile cu salariații

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
17 Decembrie 2020 | 2202 | Timp de citire: 3 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a adoptat trei decizii importante în domeniul muncii, anul acesta. Discutăm de felul cum pot fi folosiți salariații temporari, posibilitatea de acordare a unui concediu suplimentar exclusiv salariatelor, în anumite situații, dar și de riscul pentru angajatorul care a făcut o concediere ilegală să suporte plata concediului de odihnă pentru perioada dintre momentul concedierii și cel al reintegrării în funcție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Viitorul registru în care angajatorii publici vor trimite datele bugetarilor, mai aproape de implementare. ANFP a semnat contractul de finanțare

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Decembrie 2020 | 4523 | Timp de citire: 4 min.

După ce Codul administrativ al României a stabilit anul trecut că trebuie făcut un registru electronic al personalului plătit din fonduri publice, autoritățile au început să pună bazele acestui viitor „Revisal al bugetarilor”. Concret, miercuri s-a semnat contractul de finanțare pentru dezvoltarea aplicației pentru registrul ce va fi gestionat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP), după ce în vară apăruseră în dezbatere regulile referitoare la acest registru. În prezent, angajatorii publici transmit anual un formular cu salariile bugetarilor. Citește articolul