Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Concediul de odihnă reprezintă perioada de timp necesară pentru refacerea capacității de muncă în urma activității prestate pe parcursul unui an calendaristic. Concediul de odihnă este plătit și este garantat tuturor salariaților, angajatorul având obligația să-l acorde conform prevederilor din contractul individual sau colectiv de muncă. Citește articolul
Până la începutul acestui an, un telefon primit cu doar o zi înainte putea face ca angajatul unei companii să fie în avion la prima oră pentru a îndeplini o sarcină punctuală în altă țară. Contextul economic și infrastructura de transport (aerian, dar nu numai) au stimulat mobilitatea angajaților în special în interiorul Uniunii Europene (UE). În contextul pandemiei de COVID-19, fenomenul s-a temperat simțitor, iar expresia „Covido ergo Zoom” (după celebra expresie „Cuget, deci exist”) pare că ne va mai urmări ceva vreme, chiar și după depășirea crizei sanitare. Dar relațiile online funcționează doar parțial, pentru comunicare și în cazul serviciilor care pot fi livrate și virtual. Însă multe sectoare din economie activează „pe teren” (agricultură, producție de orice fel, logistică etc.), iar pentru acestea, mai devreme sau mai târziu, va fi nevoie de forță de muncă. Mobilitatea trebuie reluată, chiar dacă cu precauție, pentru că este singura soluție pentru ca motoarele economiei să revină la turația maximă. Citește articolul
Munca la distanță poate deveni alternativa programelor de mobilitate internațională (cum ar fi relocarea în alt oraș sau în altă țară) în cazul pozițiilor care o permit, poate genera economii de costuri pentru companii și poate debloca noi surse de talente, potrivit sondajului „Remote work policies - Why leading companies are opting in”, realizat de PwC la nivel global. Citește articolul
Timpul de muncă și timpul de odihnă sunt elemente esențiale ale contractului individual de muncă. Aceste perioade sunt importante atunci când vine vorba despre drepturile salariale, calculul vechimii și contribuția la bugetul asigurărilor sociale (pensii). Pentru cei care au lucrat și cu normă întreagă, și parțială/fracționată, e important de știut care e relevanța pentru momentul pensionării în cazul fiecăruia. Citește articolul
Despre Kurzarbeit ni s-a spus, din vară, că e aplicat cu succes în Germania și că, inerent, va avea un succes similar și la noi. Greu de spus însă la acest moment. De la reglementarea de la finele verii și până acum, când reglementarea cu pricina stă să fie schimbată semnificativ de Parlament, Kurzarbeit a avut succes doar în a pune probleme de aplicare și în a ridica semne de întrebare. Factorul esențial, respectiv ajutorul financiar de la stat, este incert și pare că anul acesta nu va figura în problemă. Citește articolul
De când a apărut în legislația din România, în 2018, telemunca nu a suscitat interesul atât de mult ca anul acesta, în contextul în care pandemia COVID-19 ne forțează să ne retragem cât mai mult către propriile locuințe - inclusiv cu munca. Telemunca nu e posibilă în toate sectoarele de activitate, nici măcar în toate firmele din același sector. Ea presupune ca munca să poată fi făcută folosind tehnologia și mijloacele de comunicare, fără a mai fi nevoiți să mergem la birou. Am ales, în cele ce urmează, să răspundem la zece întrebări esențiale ce țin de acest tip de muncă. Citește articolul
Angajatorii vor putea să facă plăţi suplimentare pentru pensiile private obligatorii (Pilonul II) ale salariaţilor, sume pe care apoi le vor putea deduce din impozitul pe profit sau din cel micro, dacă un proiect depus de curând la Senat va deveni lege. Citește articolul
La Parlament s-au adoptat marți modificări la Ordonanța Kurzarbeit (OUG nr. 132/2020), prin legea de aprobare a ordonanței. În mare, putem spune că modificările simplifică mecanismul pe care firmele au avut reale dificultăți practice să-l aplice. Cum am trecut deja de jumătatea lunii, modificările legislative au șanse să intre în vigoare spre finalul lui noiembrie. Cu tot cu normele suplimentare care vor mai fi necesare, e posibil ca firmele să primească decontările de la stat abia din ianuarie. Citește articolul
Din octombrie, angajatorii au acces la o modalitate suplimentară de soluționare a disputelor individuale cu angajații - concilierea (introdusă prin Legea nr. 213/2020). Deși intenția din spatele acestei schimbări poate fi benefică, în teorie, în practică pot apărea mai multe probleme. În acest context, scoatem în evidență principalele caracteristici ale procedurii soluționării conflictelor individuale de muncă prin conciliere, aspecte ce țin de avantajele și dezavantajele acesteia, precum și chestiuni ce țin de efectivitatea acestei proceduri - dacă și cum ușurează situația angajatorilor și a angajaților, cât este de importantă cooperarea părților, pentru implementarea cu succes a unui acord de conciliere etc. Citește articolul
Solicitanții indemnizațiilor de șomaj tehnic pot să se folosească din nou de platforma aici.gov.ro pentru a trimite documentele necesare, anunță Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM). Citește articolul