Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM

Transferul de întreprindere nu trebuie să afecteze situația angajaților

Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
1 Martie 2021 | 1561 | Timp de citire: 3 min.

Modificările intervenite în structura acționariatului unei firme, a formei de proprietate, fuziunea ori cesiunea totală a părților sociale nu pot afecta drepturile salariaților și nici nu pot constitui un motiv de concediere. Protecția salariaților și drepturile acestora sunt garantate prin lege și în situația în care transferul dreptului de proprietate al angajatorului vizează numai o parte din societate, un departament, o secție, un serviciu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reprezentanții salariaților: Sunt angajații obligați să-și desemneze reprezentanți? De ce ar face asta

Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
26 Februarie 2021 | 1541 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă nu sunt incluși în mod direct în categoria partenerilor sociali, reprezentanții salariaților reprezintă o alternativă a sindicatelor reprezentative, asigurându-se astfel, cel puțin la nivel teoretic, garantarea dreptului la negociere colectivă a salariaților. Astfel, fiind prevăzută obligația angajatorului de a iniția negocieri colective în situația în care are cel puțin 21 de salariați,  iar la nivel de unitate nu există nicio organizație sindicală reprezentativă, salariații își pot alege reprezentanți pentru negocierea și încheierea unui contract sau acord colectiv de muncă. Deși există o obligație a angajatorului în privința inițierii procedurii de negociere, salariații nu au obligația de a-și alege reprezentanții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Comisioanele din vânzări și alte sume încasate pe lângă salariul fix: Ce ar trebui să știi despre acestea

Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
26 Februarie 2021 | 13151 | Timp de citire: 6 min.

Pentru numeroși angajați, pe lângă salariul fix convenit în contractul de muncă, veniturile se pot completa lunar cu sume de bani sub forma unor comisioane din vânzări, bonusuri, prime ș.a.m.d., în funcție de specificul muncii. Angajații trebuie să știe însă că sumele respective contează în egală măsură la pensie, de exemplu, iar atunci când pleacă de la un angajator la altul ar trebui ca ele să fie reflectate și în adeverințele primite de la angajator. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Refuzul de a efectua muncă suplimentară nu constituie abatere disciplinară, iar salariatul nu poate fi dat afară

Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
25 Februarie 2021 | 56425 | Timp de citire: 3 min.

Știm deja că timpul de muncă și cel de odihnă reprezintă elemente esențiale ale contractului individual de muncă, alături de salariu, durata contractului, condițiile de muncă, locul și felul muncii. Cu excepția contractelor de muncă part-time, la solicitarea angajatorului, salariații își pot exprima acordul și pot presta muncă suplimentară, aceasta urmând a fi remunerată corespunzător, conform dispozițiilor legale. Dacă salariatul se opune să lucreze peste program, cu atât mai mult cu cât nu are orizontul cert că va fi remunerat corespunzător, atunci nu poate fi sancționat și dat afară din această cauză. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă lucrezi cu salariați temporari, ai grijă să le asiguri aceleași drepturi ca și celorlalți angajați ai tăi

Simona Voiculescu, Director Editorial, avocatnet.ro
24 Februarie 2021 | 1114 | Timp de citire: 3 min.

Egalitatea de tratament între salariații temporari și salariații proprii ai utilizatorului este impusă de legislație în cazul leasingului de personal. Practic, utilizatorul nu-i poate trata inferior propriilor salariați, doar pentru că cei temporari nu sunt, de fapt, ai săi, propriu-zis, ci ai agentului de muncă temporară, care i-a pus la dispoziție pentru o misiune, o perioadă de timp limitată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre programul de lucru inegal și individualizat

Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
24 Februarie 2021 | 6224 | Timp de citire: 4 min.

Salariații și angajatorii pot stabili atât programul de muncă, cât și modul de repartizare al acestuia, respectând toate limitările impuse de legislația muncii privind timpul de muncă și perioadele de repaus. E necesar însă acordul părților, angajatului neputându-i fi impuse organizări alte timpului de lucru contra voinței sale.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii care ies din insolvență trebuie să restituie banii folosiți din Fondul special al statului pentru plata salariilor

Alexandros Bakos, Redactoravocatnet.ro
23 Februarie 2021 | 2208 | Timp de citire: 3 min.

Având în vedere că a fost, în sfârșit, finalizată o schimbare importantă cu privire la accesarea Fondului special de garantare a creanțelor salariale (în esență, o simplificare a procedurii), atunci când angajatorul intră în insolvență, s-ar putea ca, pe viitor, mai mulți bani să fie extrași din acest cont de către acei angajați ai căror angajatori au intrat în insolvență. E important, în acest caz, să reamintim, în primul rând, că angajatorii care se redresează și ies din procedura insolvenței sunt obligați să restituie banii folosiți din Fondul special de garantare de către salariați. De asemenea, discutăm și despre principalii parametri ai acestui fond special. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Specialistul răspunde

Se pot face renegocieri în perioada cât raportul de muncă e suspendat? Situația șomerilor tehnici plătiți cu salariul minim, majorat luna trecută

Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
22 Februarie 2021 | 1258 | Timp de citire: 2 min.

În contextul discuțiilor actuale referitoare la aplicarea salariului minim majorat, din ianuarie, celor aflați în șomaj tehnic, ne uităm la dispozițiile legale la care angajatorii a trebuit să se raporteze în acest context, astfel încât angajații acestora să beneficieze de drepturile recunoscute de lege. Majorarea salariului minim, făcându-se în mijlocul lunii ianuarie, a pus în dificultate firmele cu privire la operarea concretă a majorărilor la nivelul contractelor, iar situația șomerilor tehnici a complicat și mai mult întrebările. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Unele firme au probleme la decontarea șomajului tehnic pentru cei cu salariile modificate de la 1 ianuarie

Simona Voiculescu, Director Editorial, avocatnet.ro
22 Februarie 2021 | 1524 | Timp de citire: 2 min.

În practică, unele firme se confruntă cu refuzuri din partea autorităților în ceea ce privește decontarea indemnizațiilor pentru șomerii tehnici cărora li s-au modificat salariile minime de la începutul lui ianuarie. Un alt exemplu, în fapt, de răspuns neunitar al autorităților la nivel național, chestiunea trebuie lămurită pentru că discutăm de un dezavantaj pentru firmele care au acordat indemnizații ușor mărite șomerilor tehnici și care acum solicită banii de la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE În caz de insolvență, plata salariaților din fondul special se face printr-o procedură simplificată. Modificările se aplică deja

avocatnet.ro
22 Februarie 2021 | 5054 | Timp de citire: 2 min.

Ordonanța de urgență prin care are loc simplificarea procedurii prin care salariații al căror angajator a intrat în insolvență vor putea obține plata salariilor din Fondul special de garantare a fost oficializată vineri seară. Schimbarea vizează eliminarea unui document ce trebuie depus de salariați pentru a putea fi plătiți din acel Fond. Citește articolul