Relații de muncă & Asigurări sociale
ACCES PREMIUM
Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
10 Februarie 2021 | 3053 | Timp de citire: 4 min.
Citește articolul
Ce înseamnă dialog social și care e rolul său în relațiile de muncă
10 Februarie 2021 | 3053 | Timp de citire: 4 min.
Dialogul social reprezintă procesul voluntar prin care partenerii sociali se informează, se consultă și negociază în vederea stabilirii unor acorduri în probleme de interes comun. Partenerii sociali sunt sindicatele sau organizațiile sindicale, angajatorii ori organizațiile patronale, precum și reprezentanții autorităților administrației publice, care interacționează în procesul de dialog social. Chiar dacă definiția legală a dialogului social precizează caracterul său voluntar, sunt numeroase texte de lege care iterează obligativitatea
Citește articolul
ACCES PREMIUM
Dan Năstase, Consilier juridic specializat în relații de muncă
10 Februarie 2021 | 2585 | Timp de citire: 4 min.
Ce este accidentul de traseu și în ce măsură putem vorbi de unul în cazul celor care lucrează de acasă
10 Februarie 2021 | 2585 | Timp de citire: 4 min.
Recentele propuneri privind eliminarea „accidentului de traseu” readuc în atenție condițiile în care un accident de traseu intră în sfera accidentelor de muncă. Accidentul de muncă reprezintă vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu și care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin trei zile calendaristice, invaliditate ori deces. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Cele șase situații în care salariații lucrează în afara sediului angajatorului
De obicei, salariații au un loc de muncă fix la sediul angajatorului, acolo unde își desfășoară activitatea zilnică. Totuși, există situații în care, în funcție de munca prestată efectiv, prezența salariaților la sediu este exclusă. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Analiză Tichetele cadou date de terți: Situația e departe de a fi clarificată, chiar și cu modificările recente
Controalele fiscale cu privire la tichetele cadou acordate de companii partenerilor de afaceri nu mai reprezintă, cu siguranță, de mult timp, o noutate și nici o surpriză pentru contribuabili. Cu toate acestea, acordarea tichetelor cadou este un subiect departe de a fi fost clarificat, iar modificările legislative survenite în decembrie 2020 nu doar că lasă în continuare mari semne de întrebare, ci, dimpotrivă, îngreunează și mai mult situația contribuabililor aflați astăzi la răscrucea de drumuri dintre practicile trecute și necesitatea de structurare pe viitor a modelului lor de business, asupra ambelor aspecte urmând a ne apleca atenția și a prezenta sumare comentarii, întâi separat, iar apoi corelat. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Banii de la stat pentru sprijinul angajatorilor și angajaților: Lămuriri privind aplicarea practică a mecanismelor legislative
Ajutoarele financiare oferite de Guvern încă de anul trecut sunt disponibile și anul acesta. Vorbim de decontarea indemnizațiilor Kurzarbeit, de bani pentru angajarea unor categorii vulnerabile de șomeri, dar și de facilități precum cea referitoare la acordarea unor sume de bani celor care lucrează de acasă, de către angajatori. Există în continuare multe întrebări privind aplicarea mecanismelor aferente în practică, întrebări la care am încercat să răspundem cu ocazia unei recente conferințe organizate de avocatnet.ro. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Simona Voiculescu, Director Editorial, avocatnet.ro
3 Februarie 2021 | 1 | 2353 | Timp de citire: 2 min.
Am putea aplica mecanismul Kurzarbeit în cazul celor ce lucrează de acasă?
3 Februarie 2021 | 1 | 2353 | Timp de citire: 2 min.
Telemunca, destul de răspândită în condițiile epidemiologice actuale, presupune că angajații lucrează de acasă (în orice caz, nu numai de la birou), în baza unor raporturi de muncă adaptate Legii nr. 81/2018. Kurzarbeit, în egală măsură, e un mecanism util firmelor pentru că permite obținerea unor bani de la stat, în anumite condiții, pentru reducerea timpului de lucru al angajaților. Dar, în ce măsură pot fi aceste mecanisme reunite în cazul aceluiași salariat? Citește articolul
ACCES PREMIUM
Noutăți la beneficiile date salariaților de către terți: Cine le declară și ce taxe se plătesc la stat
Printre sutele de modificări aduse Codului fiscal în ultimele zile ale anului trecut se numără și unele noutăți legate de tratamentul fiscal al beneficiilor date salariaților de către terți - adică cele date de alte persoane, nu de angajator. În acest caz, tratamentul fiscal diferă în funcție de situația concretă, atrag atenția specialiștii KPMG România. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Simona Voiculescu, Director Editorial, avocatnet.ro
3 Februarie 2021 | 2002 | Timp de citire: 2 min.
Aplicarea mecanismului Kurzarbeit - o decizie ce trebuie analizată de la lună la lună
3 Februarie 2021 | 2002 | Timp de citire: 2 min.
Condițiile de aplicare a mecanismului Kurzarbeit, cel cu decontările de la stat pentru cei afectați de pandemie și care reduc, în starea de alertă, timpul de muncă pentru angajați, impun analizarea de la lună la lună pentru a vedea în ce măsură se pot cere apoi banii de la stat. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Simona Voiculescu, Director Editorial, avocatnet.ro
1 Februarie 2021 | 2765 | Timp de citire: 3 min.
Majorarea salariului minim: Guvernul n-a mai modificat data de aplicare. Cum a rămas, așadar, situația modificărilor salariale
1 Februarie 2021 | 2765 | Timp de citire: 3 min.
Întrucât a procedat, într-un mod neobișnuit, să oficializeze majorarea salariului minim din (aproape) jumătatea lunii, Guvernul a pus puțin în încurcătură firmele care au salariați plătiți cu minimul pe economie - și, încă și mai mult, pe cei care sunt în șomaj tehnic în perioada asta. La scurt timp după majorare, tot Guvernul a înaintat un proiect care să modifice, în teorie, aplicarea salariului minim și să-l facă valabil, legal vorbind, pentru toată luna ianuarie - dar proiectul nu a mai avansat. Astfel că, la 1 februarie, recapitulăm „saga” majorării salariale din 13 ianuarie și ce au fost sfătuiți angajatorii să facă de către specialiști: Citește articolul
ACCES PREMIUM
Costurile angajatorilor cu vaccinarea antigripală sunt scutite de impozit și contribuții sociale, apreciază specialiștii EY
Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021, costurile angajatorilor cu vaccinarea sunt scutite de impozitul pe venit și contribuțiile la pensii și sănătate, dacă vorbim de boli care pun în pericol sănătatea salariaților și cea publică. Conform specialiștilor EY România, facilitatea se aplică inclusiv pentru vaccinarea antigripală, nu doar pentru vaccinarea anticoronavirus. Citește articolul










