Ajută la înțelegerea modului în care TVA influențează costurile de achiziție, a riscurilor de fraudă pe lanțul de aprovizionare și a implicațiilor fiscale asupra contractelor cu furnizorii.
Chiar dacă discuțiile despre eficientizarea colectării TVA la bugetul de stat au fost acoperite de primul pachet oficial de măsuri fiscal-bugetare al Guvernului, problema rămâne mai departe. Așadar, ce soluții există? Conform unui specialist de la PwC România consultat de redacția noastră, autoritățile sunt pe drumul cel bun, dar mai au pași importanți de făcut. Citește articolul
Dacă firma achiziționează proprietăți (ex: pentru birouri, extindere) sau servicii/materiale în sectorul imobiliar, creșterea TVA-ului afectează direct costurile și negocierile contractuale pentru aceste achiziții.
Dincolo de efectul previzibil al majorării prețurilor la locuințele noi, există voci din spațiul public care atrag atenția că creșterile de TVA ar putea veni și cu alte efecte neplăcute. Pe scurt, putem asista la un efect de bumerang care să reducă, pe termen lung, încasările la bugetul de stat. Citește articolul
Departamentul de achiziții trebuie să înțeleagă cum se aplică noul TVA la bunurile și serviciile cumpărate de firmă, pentru a negocia contractele corect și a gestiona eficient costurile cu furnizorii.
Deoarece din august 2025 avem mai multe modificări importante legate de cotele de TVA, este foarte important pentru firme, PFA-uri și profesioniști să identifice în mod corect cotele pe care trebuie să le aplice operațiunilor în perioada actuală de tranziție. În acest sens, prezentăm astăzi câteva exemple ilustrative. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu alegerea și gestionarea furnizorilor, precum și cu încheierea contractelor. Este esențial să știe cum să verifice integritatea partenerilor pentru a evita riscuri și a se asigura că lucrează cu firme de încredere.
Intrarea într-un parteneriat de business nu este niciodată doar o formalitate, ci o decizie importantă, care poate fie să ajute o companie să crească, fie să genereze probleme majore. Un parteneriat potrivit poate sprijini compania în atingerea obiectivelor de creștere și în obținerea unor avantaje strategice, în timp ce o alianță greșită poate expune organizația la pierderi financiare semnificative, daune de imagine și riscuri de natură juridică. Citește articolul
Se interesează dacă mașinile cumpărate pentru companie pot avea probleme de siguranță sau dacă sunt vizate de campanii de rechemare, pentru a gestiona riscurile și a înțelege condițiile contractuale cu furnizorii auto.
Registrul Auto Român (RAR) a lansat pe site-ul propriu o secțiune dedicată campaniilor de rechemare, prin care șoferii pot verifica rapid dacă mașina lor este vizată de astfel de acțiuni inițiate de producători. Noua funcționalitate trimite utilizatorii direct către paginile oficiale ale reprezentanților din România ai mărcilor auto, unde, în funcție de producător, verificarea se poate face online sau prin contactarea unui service autorizat. Citește articolul
Este interesat de cum modificarea TVA-ului afectează costurile de achiziție ale produselor și cum aceste schimbări pot influența negocierile și contractele cu furnizorii.
Este bine de reținut că numai medicamentelor de uz uman li se aplică noua cotă redusă de TVA de 11%, începând cu luna august 2025. În rest, atât suplimentele alimentare, cât și medicamentele de uz veterinar trec la cota standard de TVA de 21%. Citește articolul
Departamentul de Achiziții trebuie să se asigure că echipamentele și serviciile cumpărate respectă standardele de siguranță și ergonomie, pentru a proteja angajații și a preveni accidentele.
În viziunea colectivă, securitatea și sănătatea în muncă (SSM) este adesea redusă la o imagine simplistă: casca de protecție, bocancii cu bombeu metalic și vesta reflectorizantă. Această viziune, pe care o putem numi „minimalistă”, nu este doar incompletă, ci și periculoasă. Ea induce ideea că SSM este o activitate periferică, o listă de cerințe formale care trebuie bifate pentru a evita amenzile, o responsabilitate exclusivă a unui „specialist SSM” și relevantă doar pentru muncitorii de pe șantier sau din fabrică. Realitatea modernă a muncii, guvernată de complexitate, tehnologie și o înțelegere mai profundă a riscurilor (în special a celor psihosociale), ne obligă să abandonăm acest tipar. Începem astăzi o serie de articole dedicată angajatorilor, în care ne propunem să trasăm, cât mai succint, obligațiile de SSM pe care aceștia le au, dar și să facem trecerea de la litera legii la spiritul acesteia. Citește articolul
Articolul menționează că se pot mări chiriile ca urmare a majorării impozitelor. Această informație este importantă pentru negocierea și gestionarea contractelor de închiriere sau achiziție de spații.
Vorba din popor spune că un necaz nu vine niciodată singur. Și se adeverește, iată, mai mult ca oricând, exact acolo unde doare: la impozitele și taxele pe care contribuabilul trebuie să le plătească statului. Oarecum ne obișnuisem în ultima perioadă cu avalanșa de creșteri ale unor taxe, „pachete” legislative numărate (suntem deja la numărul 3!), dar mai avem încă ceva despre care se vorbește mai puțin decât ar trebui. Vorbim despre reforma taxelor locale sau impozitelor pe proprietăți - case, terenuri, mașini etc. Citește articolul
Informațiile despre TVA și achizițiile internaționale sunt relevante pentru acest departament, deoarece afectează costurile și modul în care se încheie contractele pentru bunuri și servicii din alte țări.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul de Achiziții trebuie să știe despre modificările de TVA pentru că acestea pot afecta costurile produselor și serviciilor pe care firma le cumpără, influențând negocierile cu furnizorii și bugetele.
În perioada 28 iulie - 3 august 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact asupra mediului de afaceri. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul