Departament: Juridic și Conformitate
Propunere legislativă
O nouă măsură va putea fi dispusă prin ordinul de protecție: Desemnarea părintelui îndreptățit să încaseze toate prestațiile sociale destinate minorului
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, mai ales cele care privesc ordinele de protecție și implicațiile legale ale acestora, pentru a înțelege riscurile sau obligațiile ce pot decurge pentru angajați sau în contexte corporative.
7 Octombrie 2025 | 532 | Timp de citire: 2 min.
Părintele care va putea încasa alocația de stat, indemnizația de creștere, alocația pentru susținere sau alte sume cuvenite copilului va fi stabilit prin ordinul de protecție, ce se emite în cazul actelor de violență, conform unei propuneri legislative înregistrate recent în Parlament. Măsura vizează și reprezentanții legali ai minorilor. Citește articolul
ICCJ: Salariul de bază al asistenților personali se stabilește potrivit grilei din 2022 și se ajustează doar dacă este sub salariul minim brut garantat
Oferă clarificări juridice esențiale despre cum trebuie interpretate și aplicate legile referitoare la salarizarea anumitor categorii de personal, pentru a asigura respectarea deciziilor instanțelor și a evita probleme legale.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a pronunțat recent două decizii prin care a clarificat modul de stabilire a salariului de bază al asistenților personali, stabilind că acesta se calculează potrivit grilei de salarizare prevăzute pentru anul 2022 în Legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și se ajustează numai în măsura în care este mai mic decât salariul minim brut pe țară garantat în plată. Citește articolul
Noi reguli pentru consultanții fiscali: servicii extinse și condiții actualizate de acces în profesie
Acest departament este interesat de modificările care afectează profesia de consultant fiscal, mai ales că acum și absolvenții de drept pot deveni consultanți fiscali și experiența juridică este recunoscută. Este util și pentru a înțelege cum pot fi evitate situațiile de dublă impozitare, care au o componentă legală importantă.
O hotărâre recentă a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), intrată în vigoare luni, aduce câteva modificări regulamentului de organizare și funcționare a profesiei. Schimbările vizează atât sfera serviciilor pe care le pot oferi consultanții fiscali, cât și condițiile de acces în profesie. Citește articolul
Controlul antifraudă: Cele două riscuri de care trebuie să știe cei care refuză solicitările DGAF de a prezenta documente
Acest departament trebuie să știe exact cum să respecte legile în timpul controalelor fiscale pentru a evita problemele legale grave, cum ar fi amenzile mari sau chiar acuzațiile penale.
În contextul unui control antifraudă, Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) poate trimite unui contribuabil o invitație de a prezenta documente și apoi chiar o somație. Cei care le ignoră riscă cel puțin o amendă contravențională, dacă nu chiar o pedeapsă penală. Citește articolul
Interviu Integrarea profesională a persoanelor cu dizabilități și cât de accesibilă le este, în realitate, piața muncii
Acest departament are nevoie să înțeleagă legile și obligațiile legate de angajarea persoanelor cu dizabilități, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită problemele legale.
Pentru multe persoane cu dizabilități, căutarea unui loc de muncă înseamnă mai mult decât un proces de recrutare, e o luptă zilnică cu bariere invizibile, neîncredere și lipsa flexibilității. Chiar dacă legislația din acest an a introdus obligații noi pentru angajatori, realitatea din teren arată că integrarea depinde, în fapt, de comunicare, educație și deschidere. În acest context, am discutat cu Dana Nuță, managing partner AbilityHUB, un ONG care are ca activitate integrarea persoanelor cu dizabilități în muncă, despre obstacolele întâlnite în practică, cum arată concret procesul de recrutare și ce soluții pot transforma obligația de a angaja persoane cu dizabilități într-un proces real de incluziune. Citește articolul
Proiect de lege
Modificarea legii concurenței: Se propune limitarea vânzărilor de produse marcă proprie
Echipa juridică trebuie să știe despre noile legi care pot schimba modul în care compania face afaceri și să se asigure că respectă toate regulile noi.
O inițiativă legislativă având ca scop modificarea legii concurenței propune limitarea comercializării produselor sub marcă proprie (private label) în supermarketuri și hipermarketuri. Obiectivul propunerii este „restabilirea echilibrului pe piața de retail”, considerată a fi caracterizată de o concentrare ridicată, dominată de retaileri internaționali care promovează agresiv mărcile proprii, afectând astfel producătorii autohtoni și diversitatea ofertei. Citește articolul
ANRE, ASF și ANCOM trebuie să-și eficientizeze activitatea până la finalul anului, respectiv să taie din posturi și din salarii
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli care afectează structura organizațională, salarizarea și conformitatea, pentru a se asigura că firma, sau companiile cu care interacționează, respectă toate cerințele legale.
6 Octombrie 2025 | 2674 | Timp de citire: 2 min.
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) trebuie să prezinte în fața Parlamentului, până la sfârșitul lunii, o nouă organigramă, care să cuprindă mai puține posturi de specialitate sau de suport, potrivit unei legi apărute recent. În plus, conducerea acestor autorități va primi salarii reduse și nu va mai beneficia de bonusuri sau prime până la final de 2028. Citește articolul
SSM - avantaj prin siguranță
Evaluarea riscurilor, radiografia securității în companie. Cum facem din acest document un instrument util, nu doar un act de arhivă
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind siguranța la locul de muncă, ca să nu aibă probleme legale sau amenzi.
6 Octombrie 2025 | 1 | 549 | Timp de citire: 3 min.
Dacă sistemul de management al securității și sănătății în muncă (SSM) ar fi un corp uman, atunci evaluarea riscurilor ar fi radiografia sa. Este instrumentul de diagnostic fără de care nu putem vedea „fracturile” ascunse sau afecțiunile latente din interiorul unei organizații. Fără o radiografie clară, orice tratament aplicat (plan de prevenire, instruire) este ineficient. Cu toate acestea, evaluarea riscurilor este adesea tratată ca un document birocratic, realizat o singură dată pentru a fi arhivat și uitat într-un fișet. Această abordare transformă cel mai puternic instrument de prevenție într-un simplu act de arhivă. Citește articolul
UPDATE Spitalele de stat vor fi obligate, de anul viitor, să publice date privind calitatea și eficiența activității lor
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări care impun obligații de transparență și publicare de date, pentru a se asigura că instituția respectă toate cerințele legale.
Un ordin al ministrului Sănătății, recent oficializat, introduce, începând de anul viitor, obligația explicită a managerilor spitalelor publice de a publica periodic un set standardizat de date și informații privind activitatea unităților pe care le conduc. Măsura vizează asigurarea transparenței și responsabilității în utilizarea fondurilor publice și îmbunătățirea calității serviciilor medicale oferite pacienților. Citește articolul
UPDATE Oficial: Două ocupații noi au fost introduse în COR
Acest departament trebuie să știe ce meserii sunt recunoscute oficial de stat, ca să se asigure că toate contractele de muncă și rapoartele către autorități sunt făcute corect și respectă legea.
Clasificarea ocupațiilor din România (COR) a fost completată cu două meserii noi, potrivit unui ordin apărut recent în Monitorul Oficial. Citește articolul










